شناسهٔ خبر: 67110569 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

رشد بورس پس از افت‌های سنگین

روزنامه جوان

شاخص بورس امروز توانست با صعود ۱۶ هزار و ۱۹۳ واحدی به کار روزانه خود پایان دهد و در نهایت در رقم ۲ میلیون و ۷۸ هزار و ۹۰ واحد آرام گیرد

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: شاخص بورس امروز توانست با صعود ۱۶ هزار و ۱۹۳ واحدی به کار روزانه خود پایان دهد و در نهایت در رقم ۲ میلیون و ۷۸ هزار و ۹۰ واحد آرام گیرد. 
اما به نظر می‌رسد همچنان بسیاری از سرمایه‌گذاران با تردید تداوم رشد‌های بورس امید دارند و به همین دلیل حجم معاملات بورس همچنان نسبتا پایین است و در اصطلاح پول‌های بزرگ همچنان به سوی صندوق‌های درآمد ثابت و اوراق با سود ثابت حرکت می‌کند. 
دیروز ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ۴مصوبه مهم برای حمایت دولت از بازار بورس به تصویب رساند. این جلسه که به ریاست دکتر محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری برگزار شد، با تصویب اعضای ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مقرر شد دستورالعمل قیمت محصولات پالایشی وزارت نفت در اسرع وقت اصلاح و ابلاغ شود.
همچنین مقرر شد مصوبه دولت برای پذیرش بار بودجه‌ای طرح مجلس شورای اسلامی درباره معافیت‌های مالیاتی صنایع بورسی در اسرع وقت اخذ شود.
«اخذ تایید مصوبه لازم در خصوص عدم خروج شرکت‌های خودروسازی از بورس از سوی شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران» و «استمرار اقدامات نظارتی بانک مرکزی در زمینه کاهش نرخ سود بانکی» از دیگر مصوبات مهم جلسه امروز ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بود.
از سوی دیگر در حالی سازمان بورس از ابتدای خردادماه محدودیت ۲درصدی دامنه نوسان قیمت‌ها را به بازار سهام تحمیل کرده که پیشتر، دعوای این سازمان با بانک مرکزی بر سر افزایش سود سپرده‌های بانکی و رشد سود تضمینی اخزا بالا گرفته بود. سازمان بورس حتی از بانک مرکزی به دیوان عدالت اداری هم شکایت کرد تا مرکز مبادله ارز و طلای بانک مرکزی غیرقانونی اعلام شود. پس از رسانه‌ای شدن این مناقشه، محمدرضا فرزین، رییس کل بانک مرکزی، به طور تلویحی اعلام کرد که این بانک قصد صدمه زدن به بورس را ندارد و از سیاست‌های خود قدری عقب‌نشینی کرد. نشانه آن هم اولتیماتوم به بانک‌ها برای پایان بخشیدن به پرداخت سود‌های بالاتر از مصوبه شورای پول و اعتبار بود.
آنچه مسلم است با توجه به زمان باقیمانده کاری تا انتخابات طبیعی است که جریان پول به خصوص پول‌های بزرگ و حقوقی‌ها دست نگه داشته و خرید آنچنانی نداشته باشند. فضای فعلی نیز متفاوت، خاص و ویژه است که اگر بعد انتخابات را از دل آن بیرون بکشیم، نگاه بازار همچنان به تحولاتی دوخته شده که تحرکات قطعی خبری از آن به گوش نمی‌رسد و فقط زمزمه‌ها و حرف‌هاست که آن را پیش می‌برد. در نرخ دلار نیما زمزمه‌هایی از تغییرات به گوش می‌رسد. درباره وعده کاهش نرخ بهره و نرخ دلار نیما فعلا فقط حرف زده شده و کسی صحبت از عملیات و اثرات اجرایی این ماجرا ندارد. همه از نرخ بهره بالا انتقاد می‌کنند، اما اقدام عملی‌ای که سیگنال قوی برای کاهش نرخ سود باشد، دیده نمی‌شود. اگر با در نظر گرفتن شرایط سیاسی و تحولات انتخابات پیش‌رو به ماجرا نگاه کنیم هر تغییری در دو عامل بالا می‌تواند حتی در کوتاه‌مدت هم وضعیت بازار را بهبود ببخشد، اما چنین چیزی دیده نمی‌شود و همین موارد است که باعث شده بازار به چنین روزی گرفتار شود. در شرایط فعلی شاید چرخ صنایع و خبر‌ها و رویداد‌های آن سریعتر بچرخد، اما اوضاع و احوال انتخابات و رویداد‌های آن و همچنین شرایط خاص نرخ بهره و نرخ دلار نیما قابلیت تغییر آنچنانی را در بازار گرفته است.

 به گزارش خبرنگارجوان آنلاین، بر اساس ارقام درج شده در پایگاه اطلاع‌رسانی مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق و بهادار تهران امروز با ۱۶۱۹۳ واحد افزایش به ۲ میلیون و ۷۸ هزار و ۹۰ واحد و ارزش روز بازار به ۷ هزار و ۱۳۱ هزار میلیارد تومان رسید.
شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) با ۳۳۳۵ واحد رشد به ۴۲۸ هزار و ۳ واحد رسید. شاخص کل (هم‌وزن) با ۲۵۸۴ واحد رشد به ۶۷۵ هزار و ۱۵ واحد رسید. شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۱۴۲۴ واحد رشد به ۳۷۲ هزار و ۱۲۲ واحد رسید.
شاخص آزاد شناور با ۲۶۲۰۸. واحد صعود به ۲ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۷۶۲ واحد رسید. شاخص بازار اول بورس با ۱۸۵۶۱ واحد رشد به یک میلیون و ۶۲۴ هزار و ۵۰۵ واحد و شاخص بازار دوم با ۱۲۹۵۵ واحد رشد به رقم ۳ میلیون و ۸۷۵ هزار و ۹۱۶ واحد رسید.
نماد فولاد، فملی، وتجارت، شپنا، وبملت، تاپیکو، شستا بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس ایران داشت و میدکو و وامید بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس داشت.
 در بازار فرابورس ایران شاخص کل فرابورس ۱۵۵ واحد صعود به رقم ۲۳ هزار و ۲۶۴ واحد رسید.
معامله‌گران فرابورس تعداد ۸ میلیارد و ۷۷۴ میلیون برگ سهم در قالب ۱۲۳ هزار و ۵۷۹ فقره به ارزش ۴۱۱ هزار و ۱۵۸ میلیارد تومان با مجموع اوراق بدهی دولت داد و ستد کردند.

نظر شما