شناسهٔ خبر: 67138319 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

پیش‌بینی بورس فردا ۲۳ خردادماه ۱۴۰۳

اکوایران : در پایان معاملات روز جاری در بازار بورس اوراق بهادار تهران شاخص کل با رشد بیش از ۲۹۰۰ واحدی کار را تمام کرد. ارزش معاملات در بازار روز جاری حوالی ۴۴۰۰ میلیارد تومان ماند و ارزش بازار بورس تهران نیز به رقم ۷۱۴۰ همتی رسید.

صاحب‌خبر -

در جریان معاملات روز جاری نمادهای شپنا ، شستا و نماد شبندر و شتران بیشترین تاثیر مثبت را بر روی شاخص کل داشتند تا نماگر بازار بورس اوراق بهادار تهران ۲۹۰۰ واحدی مثبت بماند.

همانطور که پیش بینی می‌شد این اخبار مثبت چند روز اخیر که به بازار رسیده بود با عدم استقبال خریداران مواجه شد و بازار با ارزش معاملاتی کم کار خود را تمام کرد.

گروه بانکی امروز برای دومین روز پیاپی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند و370 میلیارد تومان ارزش معاملاتی این گروه بود. خودرویی ها نیز که امروز در صدر اخبار قرار داشتند با ارزش معاملاتی در حدود 186 میلیارد تومانی دومین گروه برتر بازار از نظر ارزش معاملاتی بود و فلزات اساسی با 147 میلیارد تومان در جایگاه سوم ایستاد.

امروز گروه خودرویی با خبری از وزارت صمت کار را تمام کرد. فارس نوشت که وزارت صمت به خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو مجوز داده است که حداقل سالی دو مرتبه بر اساس صورت های مالی خود افزایش قیمت داشته باشند. این در حالی است که سازمان بورس هم با تهیه گزارشی از آمار تولید و فروش ایران خودرو در سال 1401 این طور عنوان کرده است که ایران خودرو در سال 1401 بیش از 13.5 هزار میلیارد تومان زیان شناسایی کرده است. سازمان بورس در این گزارش اعلام کرده است که در سال 1401 ایران خودرو 10 درصد از محصولات خود را در بورس کالا عرضه کرده است و اگر این میزان را به 50 درصد می‌رساند زیان این شرکت به سود 31.5 هزار میلیارد تومانی می‌رسید.

اما سایپا اعلام کرده است که پیش فروش محصولات سواری این شرکت‌ و شرکت پارس خودرو برای ساینا S با استاندارد 85گانه،‌ کوییک GX-L با ترمز ESC و سهند S که زمان تحویل آنها دی‌ماه الی اسفندماه سال جاری است از ساعت 10 صبح روز چهارشنبه (1403/03/23) آغاز می‌شود و این طرح تا تکمیل ظرفیت ادامه خواهد داشت.

از بازار اوراق دولتی نیز این چنین خبر می‌رسد که این اوراق بالاخره خریدار پیدا کرد. در حراج این هفته وزارت اقتصاد سه مرابحه عام 157، 158، 159 را روی میز گذاشته بود که این اوراق با بازده تا سررسید (نرخ سود) 28، 28.5 و 28.7 درصد به فروش رسید.

حسینی از کارشناسان بازار سرمایه نیز اعلام کرده است که کاهش نرخ «اخزا» نتیجه پیگیری‌های مکرر سازمان بورس با بانک مرکزی است.

حسیی عنوان کرده است که انتشار گواهی‌های سپرده ۳۰ درصدی اقدام بی‌اثر بانک مرکزی بود که  با نتیجه‌ معکوس باعث رشد غیررسمی سود سایر سپرده‌های بانکی به مرز ۳۰ درصد شد.

بازار نرخ دلار نیما نیز امروز افزایشی بود و رقم دلار نیما به 42 هزار و 500 تومان رسید.

اما پای نامزدهای انتخاباتی به بورس باز شد در این چند روزه نامزدهای دوره چهاردهم ریاست جمهوری در مورد بازار بورس تهران صحبت‌هایی را در برنامه های تلویزیونی و صفحات شخصی خود مطرح کرده‌اند. امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی از نامزدهای تایید صلاحیت شده برای ریاست جمهوری ، با شعار «دولت مردم و خانواده» وعده واگذاری همه بنگاه‌های اقتصادی دولتی را داده است. این در حالی که اهالی بازار سرمایه شعار سه سال پیش این نامزد انتخاباتی را یادآور شدند که قرار  بر حل مشکلات بورس در 3 روز بود.

پزشکیان دیگر نامزد انتخاباتی در مورد بورس این طور عنوان کرده است که مشکل بورس همان مشکل اقتصادی کشور است. او دخالت ناروای دولت در کسب و کارها و تحریم های بین المللی را از علل مشکلات وضعیت سه ساله اخیر بازار بورس دانسته است. این نامزد انتخاباتی در صحبت های خود اشاره‌ای هم به تاریخ 17 اردیبهشت ماه 1402 کرد و این طور نوشت که برای حمایت از بورس نرخ خوراک صنایع را چند برابر کردند و مصوبه را دو ماه در کشوی معاون اول نگه داشتند تا نورچشمی‌ها فرصت کافی برای خالی کردن پورتفویشان را داشته باشند.

 

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار

بازار سرمایه خیلی از منظر تکنیکالی تغییر خاصی را به خود ندیده است و فردا نیز آخرین روز کاری هفته است و بازار به احتمال زیاد در همین محدوده‌ها قرار بگیرد. امروز نهایتا شاخص 2900 واحدی مثبت شد و ارزش معاملات نیز همچنان در محدوده های پایین قرار دارد.

شاخص اندیکاتور Rsi  از هیجان فروش خارج است و عده‌ای از تحلیل‎گران فنی معتقد هستند که به احتمال کم در این اندیکاتور واگرایی ایجاد شده باشد تا دلیلی برای رشد بازار باشد. اما این موضوعی نیست که بتواند به آن وزن سنگینی داد.

بازار برای شروع حرکت نیاز به انرژی و  قدرت دارد که این موضوع به نوعی در گرو برنامه‌های رییس دولت چهاردهم است.

کل

 

 

نظر شما