شناسهٔ خبر: 67109413 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

در جلسه شورای شهر مشهد چه گذشت؟

اعضای شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص ترک‌فعل شهرداری در سیل اردیبهشت از شهردار سؤال کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، حسن موحدیان، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در آغاز یکصد و شانزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد، به مناسبت‌های هفته جاری اشاره داشت و با گرامیداشت یکم ذی‌الحجه، سالروز ازدواج مولای متقیان، امام‌علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(ع) و روز ازدواج، اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم، کنار ترویج ازدواج آسان، تلاش در جهت تقویت بنیان و کانون خانواده، به‌ویژه برای زوج‌های جوان است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه شهرداری در این مسیر اقدامات خوبی انجام داده است که از جمله آنها می‌توان به تشکیل باشگاه اجتماعی «باهم» اشاره داشت که قطعاً باید استمرار داشته باشد؛ باشگاهی که تاکنون طی دو دوره، 8 هزار زوج جوان را آموزش داده است و در جامعه مخاطب، دستاوردهای ارزنده‌ای را شاهدیم.

1403؛ سال حائز اهمیت از حیث پروژه‌های عمرانی شهری

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: امسال، از حیث پروژه‌های عمرانی سال بسیار مهمی برای مدیریت شهری است و بر همین اساس، با محوریت کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر، بازدیدهای مستمری از پروژه‌های عمرانی داریم.

موحدیان گفت: کمیته‌های نظارتی مناطق هم باید کنار رسیدگی به درخواست‌های مردمی و شهروندان، بازدید از پروژه‌های عمرانی سطح هر منطقه را بیش از پیش، در دستورکار خود قرار دهند؛ البته که تأمین منابع مالی هم باید مورد توجه ویژه‌تری قرار گیرد.

وی با یادآوری بازدید اخیر جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد از پروژه احداث خطوط 2 و 3 قطار شهری مشهد گفت: نیروهای متخصص، توانمند و جوان ما، شبانه‌روز برای پیشبرد و تکمیل این پروژه، به‌ویژه فاز یک خط 3، درحال تلاش هستند و زیر پوست شهر، هزاران کارگر روزانه مشغول فعالیت‌اند که زحمات آن‌ها را ارج می‌نهیم.

موحدیان تصریح کرد: فاز یک خط 3 از پایانه مسافربری تا میدان شهدا پایان تابستان بهره‌برداری می‌شود و همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی، ایستگاه «سلامت» خط 2 تکمیل هم می‌شود.

وی گفت: علاوه بر این، هفته گذشته شاهد بهره‌برداری از بیش از 30 پروژه شهری در منطقه 3 شهرداری بودیم که از همکاران شهرداری منطقه کمال تقدیر و تشکر را دارم.

دبیریان: در برابر قصورات شهرداری به‌ویژه سیل، کوتاه نخواهیم آمد

مجید دبیریان، رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری، مشارکت‌ها و مسکن شورای اسلامی شهر مشهد در تذکری به اعضای شورا و شهردار اظهار داشت: تذکر اول من به خودم و همکارانم است چرا که قسم یاد کردیم وظایف خود را به‌نحو احسن انجام دهیم و عدالت و انصاف را در همه زمینه‌ها در نظر داشته باشیم اما امروز برخی همکاران ما در برابر اعمال شهردار و عملکرد شهرداری سکوت کرده‌اند.

وی افزود: تذکر دوم من به رئیس شوراست چرا که موضوعات مختلفی در صحن به شهردار تذکر داده می‌شود، اما شاهد پیگیری رئیس شورا نیستیم و  تذکرات جلسات گذشته هنوز وصول نشده است.

دبیریان  خطاب به شهردار مشهد ابراز کرد: جناب شهردار، خواهش می‌کنیم طوری کار کنید که مجبور نباشیم هر هفته به شما تذکر دهیم. مدیران شهرداری قبول دارند که شما فرد بسیار ضعیفی هستید چرا که دغدغه مسائل شهر را ندارید و به حواشی فکر می‌کنید؛ در موضوع سیل با جان مردم بازی و کوتاهی کردید، باید گزارشات را اعلام کنید، اما دارید کوتاهی می‌کنید؛ ما در برابر قصورات شهرداری در موضوعات مختلف به‌ویژه سیل که جان هموطنان ما به خطر افتاد، کوتاه نخواهیم آمد.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری، مشارکت‌ها و مسکن شورای شهر مشهد اضافه کرد: شهردار باید تا چند روز آینده اقدامات نکرده خود در زمینه سیل را اعلام کند تا ببینیم باید پیگیری قضایی شود یا مدل دیگری رفتار کنیم.

دبیریان با اشاره به افتتاح مجدد پل شهید میرزایی تصریح کرد: افتتاح مجدد پروژه‌ها چه‌صیغه‌ای است؟ به‌جای اینکه پروژه‌ای را دو یا سه بار افتتاح کنید، پروژه جدید افتتاح کنید.

حسین علوی‌مقدم، رئیس کمیسیون ورزش و جوانان شورای شهر مشهد نیز گفت: جناب شهردار، ما با شما پیمان داشتیم که سر موضوعات مردم و موضوعاتی که برای ما دغدغه است، کوتاه نیاییم، اما این بی‌حرمتی‌های شما به شورا به مدیران شما نیز تسرّی پیدا کرده است.

وی بیان کرد: برای کمپ ورزش شهدای شهرداری که بدون هماهنگی با شورا نام آن را تغییر دادید، زمانی که ما دغدغه داشتیم شما کجا بودید؟ قرار بود برای افتتاح این کمپ وزیر ورزش حضور پیدا کنند که کنسل شد، اما دفعه دوم نباید با اعضای شورا هماهنگ می‌کردید؟ شما در هیچ کدام از پروژه‌های عمرانی ورزشی دغدغه نداشتید، اما امروز می‌خواهید پروپاگاندای رسانه‌ای راه بیندازید.

علوی‌مقدم گفت: آیا یک روز به حاشیه شهر رفتید؟ پروژه 4052واحدی که آبروی شوراست به‌خاطر امضای شهردار در دفتر شما مانده است؛ چرا آنچه می‌خواستید اتفاق نیفتاده است؟

ایام انتخابات کار اضافه‌ای بر گردن شهرداران مناطق گذاشته نشود

حجت‌الاسلام حسن منصوریان، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد اظهار داشت: تذکر اول من به رئیس شوراست، در جلسه قبل عرض کردیم در ایام انتخابات کار اضافه‌ای بر گردن شهرداران مناطق گذاشته نشود؛ آنها نیز نسبت به این موضوع اعتراض دارند، این در قانون بودجه مطرح نشده است که شهرداران مناطق باید در جلسات انتخاباتی شرکت کنند.

منصوریان بیان کرد: تذکر دوم من به رئیس شوراست که مصوبه نام‌گذاری داشتیم، اما فرمانداری به‌چه‌حقی و براساس چه‌قانونی با کلمه ابهام جلوی آن را می‌گیرد؟ از مصوبه شورا دفاع کنید، یک سال از این مصوبه می‌گذرد، اگر فرمانداری زیر بار نمی‌رود با استانداری مکاتبه کنید.

حاجی‌بگلو: 11 نفر از مدیران ارشد شهرداری سرپرست هستند

موسی‌الرضا حاجی‌بگلو، سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد نیز گفت: تذکر من به شهردار در خصوص انتصابات است چرا که بسیاری از مدیران در مجموعه شهرداری با حکم سرپرستی مشغول فعالیت هستند؛ مدیران برخی سازمان‌ها نیز سرپرست هستند که این سرپرستی نهایت سه ماه است نه اینکه هفت ماه سرپرست باشند.

وی افزود: در زمان حاضر 11 نفر از مدیران ارشد شهرداری سرپرست هستند. ما در انتصابات شما دخالت نکردیم و نخواهیم کرد؛ زیرا شما کار خودتان را می‌کنید، بنابراین هر فردی را دوست دارید بگذارید تا از بلاتکلیفی خارج شوند.

شهردار مشهد در آستانه استیضاح قرار گرفت

محمدرضا قلندرشریف‌، شهردار مشهد نیز در پاسخ به سؤال عضو شورای اسلامی شهر در خصوص حادثه سیلاب اخیر در مشهد، اظهار داشت: حادثه‌ای اتفاق افتاد و بارانی بارید که براساس نظر رسمی سازمان هواشناسی در جلسه ستاد مدیریت‌بحران استان در حضور معاون‌اول رئیس‌جمهور و وزیر کشور دوره بازگشت آن 200ساله بود.

وی ادامه داد: هشدار صادر‌شده، هشدار نارنجی بود؛ در حالی که برای بارندگی‌های با دوره بازگشت 200ساله باید هشدار قرمز صادر می‌شد. در روز 26 اردیبهشت، بارندگی 40دقیقه‌ای 38.5میلی‌متری، بیش از دوره بازگشت 200ساله بود و در روز 29 اردیبهشت نیز 22 میلی‌متر بارندگی در 15 دقیقه اتفاق افتاد.

بر‌اساس قانون مدیریت‌بحران شهر به‌‌عهده فرماندار است

قلندر شریف تصریح کرد: براساس قانون مدیریت‌بحران کشور، مدیریت‌بحران شهر به‌‌عهده فرماندار است و در شرایط اضطراری، شهردار و بخشدار نیز باید در ستاد بحران حضور پیدا کنند و دستوراتی که صادر می‌شود نیز به‌ریاست فرماندار در ستاد بحران است.

شهردار مشهد بیان کرد: براساس قانون، سازوکار‌های لازم جهت کنترل آب‌های سطحی و سیلاب‌ها باید توسط آب‌منطقه‌ای انجام شود که شهرداری به‌منظور کمک به آب‌منطقه‌ای اقدام به بدنه‌سازی و بهسازی تمام مسیل‌های داخل شهر کرده است؛ در مشهد 191 کیلومتر مسیل داریم که 150 کیلومتر با منابع شهرداری بدنه‌سازی و بهسازی شده است.

وی خاطرنشان کرد: در سیل اخیر شاهد بودیم غیر از دو نقطه شهر که بحران داشتیم، در هیچ نقطه دیگری بحران نداشتیم و تنها شاهد آب‌گرفتگی بودیم. معاونت خدمات شهری از آغاز فصل بارش‌ها اقدامات مختلفی را انجام داده است و حوزه معاونت و محیط زیست و خدمات شهری نیز برای سیلاب اردیبهشت ماه اقدامات زیادی داشته است. ما حتی به حوزه فرهنگی جهت کنترل زیرپل‌ها و زیرگذر‌ها نیز وظایفی را محول کردیم که بیش از 50 نفر بی‌خانمان یا کارتن‌خواب جمع‌آوری و به خانه سبز منتقل شدند.

قلندر شریف گفت: ما در 26 اردیبهشت‌ماه در تمام مراحل تنها بودیم، اما مدیریت کردیم و در 29 اردیبهشت‌ماه نیز همان حادثه و بدتر رخ داد، اما زودتر مدیریت شد؛ زیرا همه دستگاه‌ها کمک کردند. در 26 اردیبهشت میدان انقلاب ظرف 14، 15 ساعت و در مرحله دوم ظرف 6، 7 ساعت جمع شد.

با وجود پاسخ‌های شهردار مشهد، اما منصوریان عضو شورای اسلامی شهر قانع نشد و بنا شد به‌مدت یک ماه تا زمان اعلام گزارش سیل مشهد، استیضاح شهردار منتفی شود.

بیش از سه ماه لایحه پروژه 4052واحدی در شورا گیر کرده است

شهردار مشهد با اشاره به پروژه 4052واحدی حاشیه شهر مشهد گفت: ما این پروژه را عملیاتی کردیم اما پیگیر بودیم و در حال آماده‌سازی است. پروانه پروژه را صادر کردیم، اما بیش از سه ماه است که لایحه آن در شورا گیر کرده است، لایحه را تأیید یا رد کنید. شورا مسئولیت نامه را به‌عهده بگیرد همچنین پروژه شهید میرزایی را به‌صورت رسمی افتتاح نکردیم و روز افتتاح پروژه‌های منطقه سه به‌صورت رسمی افتتاح شد.

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: اجرای کار‌ها به‌عهده شهرداری است، این‌که در ریز اجرایی کار‌ها دخالت کنیم، کار جواب نمی‌دهد.

مشروح مصوبات یکصدوشانزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد

موسی‌الرضا حاجی‌بگلو، سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در پایان یکصد و شانزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، به تشریح این جلسه و مصوبات آن پرداخت و ابراز کرد: در ابتدا، حسب وظیفه و رسالت نظارتی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس بر عملکرد شهرداری، شاهد طرح سؤال از شهردار بودیم.

وی گفت: در ادامه این جلسه، لایحه نام‌گذاری تعدادی از معابر به نام شهدای گرانقدر در دستورکار قرار گرفت که به تصویب رسید.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد افزود: لایحه ساخت، احداث و بازنگری طرح پهنه غربی چهل‌بازه و قلعه وکیل‌آباد نیز مطرح و مقرر شد شهرداری از طریق فراخوان عمومی (مناقصه) اقدام قانونی لازم را به عمل آورد.

انتهای پیام/282/.+

نظر شما