شناسهٔ خبر: 67108702 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

همایش «حج در نگاه رهبری» در مکه برگزار شد

همایش حج در نگاه رهبری ویژه فرهیختگان و نخبگان در بخش بانوان، با حضور نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت برگزار شد.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارتبه گزارش ایکنا؛ همایش حج در نگاه رهبری ویژه فرهیختگان و نخبگان در بخش بانوان، با حضور نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در سالن اجتماعات هتل «البلد الطیب» شهر مکه برگزار شد.

این همایش عصر یکشنبه 20 خردادماه با تلاوت سید پارسا انگشتان، قاری ممتاز کشورمان و عضو کاروان قرآنی «نور» آغاز شد و در ادامه حجت‌الاسلام سیدحسین رکن‌‌الدینی، معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری، گزارشی از محورها و تعداد مقالات ارائه شده به این همایش ارائه داد.

دریافت 150 مقاله 

وی گفت: در مجموع 150 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که 85 مقاله در بخش بانوان و 65 مقاله در بخش آقایان بود.

حجت‎‌الاسلام رکن‌الدینی اضافه کرد: فراخوان این همایش از ابتدای سال 1403 و آغاز عملیات حج صادر شد و «تمدن‌سازی حج»، «منافع دنیوی و اخروی حج و آثار آن در اقتدار اسلام»، «حج راهی به سوی عالم معنا و غیب»، «شاخصه‌های حج برائت»، «قوام جامعه اسلامی در سایه حج» و «تفاهم و ارتقای امت اسلامی در حج» از محورهای این همایش بود که برگرفته از منویات و بیانات مقام معظم رهبری است.

وی افزود: در مجموعه پنج مقاله در بخش بانوان و چهار مقاله در بخش آقایان که توانستند 75 درصد امتیاز را کسب کنند، به عنوان مقالات برگزیده از سوی دبیرخانه همایش برگزیده شدند که در همایش فرهیختگان ویژه بانوان و آقایان ارائه می‌شود.

در ادامه این همایش، خانم‌ها «اعظم امیر بیک»، «راضیه محمد صفی»، «مریم آلبوغبیش»، «پروین رئیسی» و «بهناز حیدری فارفار» که مقالات آنها از سوی تیم ارزیابی دبیرخانه، برگزیده شده بود به ارائه مقالات خود پرداختند.

بانوان فرهیخته در ارائه مقالات خود، حج را تجلی‌گاه عروج تربیتی و معنوی انسان دانستند و بر نقش حج در تقویت مناسبات سیاسی امت اسلامی، بهره‌گیری از حج به‌عنوان یک ابزار رسانه‌ای عظیم ارتباطی، آثار و برکات حج اعم از اخلاص و ترک گناه، حج فرصتی برای دعا و استغفار و حج جلوه‌ای از وحدت اسلامی تأکید کردند.

محوریت کعبه در طرح زیست مؤمنانه حضرت ابراهیم(ع) 

حجت‌الاسلام نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، نیز طی سخنانی در این همایش، مقالات ارائه‌ شده را بسیار ارزشمند و برگرفته از اندیشه‌های متعالی امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و آیات قرآن و روایات دانست و گفت: امام خمینی(ره) احیاگر و تبیین‌کننده حج ابراهیمی در عصر حاضر است.

وی افزود: موسم حج قبل از ابوالبشر حضرت آدم(ع) نیز بوده است، اما توسط ابراهیم خلیل‌الله تبیین و اعلام شد؛ موضوعی که در دیدار مقام معظم رهبری با دست‌اندرکاران حج 1403 نیز مورد تأکید قرار گرفت و ایشان بر ضرورت تبیین و معرفی سیره حضرت ابرهیم(ع) تأکید کردند.

همایش «حج در نگاه رهبری» در مکه برگزار شد

حجت‌الاسلام نواب گفت: در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری، سخنرانان بعثه محوریت سخنان خود را در موسم حج امسال به موضوع ابراهیم‌شناسی و معرفی حج به عنوان یکی از دستاوردهای ابراهیم خلیل‌الله اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه ادیان ابراهیمی وامدار حضرت ابراهیم(ع) هستند، گفت: خداوند متعال در آیه 21 سوره احزاب «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ؛ قطعا براى شما در [اقتدا به] رسول خدا سرمشقى نیکوست»، حضرت ابراهیم(ع) و یارانش را نه تنها برای مردم بلکه برای پیامبران به عنوان اسوه و الگو معرفی می‌کند و همانطور که در آیه 123 سوره «نحل» می‌فرماید:«ثُمَّ أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ أَنِ اتَّبِعْ مِلَّةَ إِبْرَاهِیمَ حَنِیفًا؛ سپس به تو وحى کردیم که از آیین ابراهیم حق‏گراى پیروى کن» از حضرت محمد(ص) می‌خواهد از آیین ابراهیم خلیل‌الله پیروی کند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه حضرت ابراهیم(ع) یک چشم‌انداز طرح جامع زیست مؤمنانه داشت، گفت: ابراهیم خلیل‌الله سختی‌های زیادی متحمل شد، به طوری که ایشان از فلسطین به سرزمین مکه آمد و فرزند و همسر جوان خود را در این سرزمین تنها گذاشت و استقامت زیادی کرد تا دین اسلام استوار بماند.

سرپرست حجاج ایرانی تصریح کرد: ظرفیت حضرت ابراهیم به‌عنوان خلیل‌الله و حضرت محمد(ص) به عنوان حبیب‌الله به قدری بالاست که این دو پیامبر عظیم الشأن می‌توانند برای تمام بشریت و انسان‌ها الگو باشند. همانطور که در آیه چهارم سوره ممتحنه می‌فرماید: «قَدْ کَانَتْ لَکُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِی إِبْرَاهِیمَ ... » و در آیه 21 سوره احزاب می‌فرماید: «و لَّقَدْ کَانَ لَکُمْ فِى رَسُولِ ٱللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ ... ».

وی در ادامه، قراردادن کعبه به عنوان محور عبادت را از مبانی ارزشمند نظامنامه و چشم‌انداز حضرت ابراهیم(ع) دانست و گفت: آن حضرت برای اینکه این سرزمین از ثمرات و نعمت‌ها بهره‌مند باشد، دعا کرد که بخشی از این دعاها در آیاتی از سوره‌های بقره، حج و ابراهیم ذکر شده است.

حجت‌الاسلام نواب با اشاره به اینکه حضرت ابراهیم(ع) همگان را به اخلاق، اخلاص و عبادت دعوت می‌کرد، گفت: ابراهیم خلیل‌الله با حکمت و درایت توانست خورشید پرستان، ماه‌ پرستان و بت پرستان را قانع کند و در واگرایی و برخورد با دشمن هیچ کوتاهی نکرد.

وی اضافه کرد: نبی مکرم اسلام نیز در عین حالی که بر همگرایی تأکید داشتند، در مقابله با دشمنان با واگرایی و کوبنده عمل می‌کردند، همانطور که در آیه 29 سوره فتح آمده است «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ؛ محمد [ص] پیامبر خداست و کسانى که با اویند بر کافران سختگیر [و] با همدیگر مهربانند».

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به جنبه‌های شخصیتی و عبادی حضرت ابراهیم(ع)، گفت: امام کاظم (ع) به نقل از نبی اکرم(ص) فرمودند نخستین کسی که با شمشیر جنگید، حضرت ابراهیم(ع) بود و ابراهیم خلیل‌الله حضرت لوط (ع) را که در اسارت رومیان بود، نجات داد.

انتهای پیام

نظر شما