شناسهٔ خبر: 67121441 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

نواب مطرح کرد؛

امت‌سازی از آموزه‌های مهم منش حضرت ابراهیم(ع) است

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به جنبه‌های شخصیتی حضرت ابراهیم(ع) گفت: امت‌سازی از آموزه‌های ارزشمند منش ابراهیم خلیل‌الله است.‎

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، همایش حج در نگاه رهبری ویژه نخبگان و فرهیختگان، به همت معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در سالن اجتماعات هتل البلد الطیب شهر مکه برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب ضمن سخنانی در این همایش به محورهای بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با کارگزاران حج ۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت: ایشان بر ذکر و یاد خدا در سرزمین وحی، تبیین درس‌هایی از منش ابراهیمی و برائت وحدت‌محور در حج تأکید کردند.

وی با اشاره به اینکه اگر برائت منجر به انشقاق شود، وحدت را از بین می‌برد، گفت: خداوند متعال در آیه ۴ سوره ممتحنه «قَدْ کَانَتْ لَکُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِی إِبْرَاهِیمَ وَالَّذِینَ مَعَهُ قطعاً برای شما در [پیروی از] ابراهیم و کسانی که با اویند سرمشقی نیکوست»، حضرت ابراهیم (ع) را به عنوان الگو و اسوه معرفی می‌کند.

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به عبارت «الَّذِینَ مَعَهُ» در این آیه گفت: خداوند متعال به این نکته اشاره می‌کند که اصحاب و همراهان نقش مهمی در به ثمر رسیدن فرامین و خط و مشی دارند، همانطور که در آیه ۲۹ سوره فتح «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ محمد [ص] پیامبر خداست و کسانی که با اویند بر کافران سختگیر و با همدیگرمهربانند» بر نقش مهم یاران و اصحاب پیامبر (ص) تأکید دارد

وی در ادامه امت‌سازی را از آموزه‌ها و درس‌های ارزنده منش حضرت ابراهیم (ع) دانست و گفت: ابراهیم خلیل‌الله، جامعه مؤمنانه و جامعه اسلامی را به صورت امامت و امت بنا نهادند، همانطور که در آیه ۲۴ سوره بقره آمده است «قَالَ إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا- به او] خداوند فرمود من تو را پیشوای مردم قرار دادم».

سرپرست حجاج ایرانی گفت: خداوند متعال حضرت ابراهیم (ع) را پیشوایی مطیع و از ایشان به عنوان یک امت یاد می‌کند و در همین راستا، در آیه ۱۲۰ سوره نحل إِنَّ إِبْرَاهِیمَ کَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلَّهِ حَنِیفًا به راستی ابراهیم پیشوایی مطیع خدا [و] حق‌گرای بود».

وی در ادامه به آیه ۱۲۸ سوره بقره رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَیْنِ لَکَ وَمِنْ ذُرِّیَّتِنَا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَکَ وَأَرِنَا مَنَاسِکَنَا- پروردگارا ما را تسلیم فرمان خود قرار ده و از نسل ما امتی فرمانبردار خود پدید آر و آداب دینی ما را به ما نشان ده» اشاره کرد و گفت: حضرت ابراهیم (ع) در این آیه برای نسل خود دعا کرد و پیامبر اکرم (ص) خود را حضرت مستجاب دعای ابراهیم خلیل‌الله می‌دانست.

سرپرست حجاج ایرانی در ادامه با اشاره به اینکه جامعه اسلامی با حج قوام پیدا می‌کند، گفت: خداوند متعال در آیه ۹۷ سوره مائده می‌فرماید «جَعَلَ اللَّهُ الْکَعْبَةَ الْبَیْتَ الْحَرَامَ قِیَامًا لِلنَّاسِ- خداوند [زیارت] کعبه بیت الحرام را وسیله به پا داشتن [مصالح] مردم قرار داده»، بنابراین حتی اگر حج‌گزاری نباشد، دولت اسلامی وظیفه دارد از بیت‌المال زمینه برپایی مراسم حج را فراهم کند.

وی افزود: فریضه معنوی حج یک عبادت بین‌المللی است که نقش مهمی در مناسبات و تعاملات اجتماعی دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب در بخش دیگری از سخنان خود به جنبه‌های شخصیتی حضرت ابراهیم (ع) اشاره کرد و گفت: ابراهیم خلیل‌الله پایه‌گذار دلسوزی در جامعه بود و برای اینکه نماز برپا شود، فرزند و همسر جوان خود را در این بیابان لم یزرع تنها گذاشت. حضرت ابراهیم (ع) صبور و نخستین شخصی بود که با شمشیر مبارزه کرد و حضرت لوط (ع) را که در دست رومیان اسیر بود را نجات داد. حضرت ابراهیم (ع)، نخستین کسی بود که از مهمان پذیرایی کرد و مناسک حج را که از سوی حضرت جبرئیل یاد گرفت، برپا داشت. ایشان نخستین کسی بود که در راه خدا مهاجرت کرد و نخستین پیامبری بود که خداوند مردگان را برایش زنده کرد و نخستین کسی بود که کفش را ایجاد و غنیمت را تقسیم کرد.

وی گفت: ابراهیم خلیل‌الله نخستین کسی بود که دستور خدا را اجرا و در راه خدا قربانی کرد، همان طور که در آیه ۱۰۲ سوره صافات آمده است: فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْیَ قَالَ یَا بُنَیَّ إِنِّی أَرَی فِی الْمَنَامِ أَنِّی أَذْبَحُکَ فَانْظُرْ مَاذَا تَرَی قَالَ یَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِی إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِینَ و وقتی با او به جایگاه سعی رسید گفت ای پسرک من، من در خواب چنین می بی نم که تو را سر می برم پس ببین چه به نظرت می‌آید.

مسئول ستاد مدینه منوره با اشاره به اتمام روند اعزام زائران مدینه قبل به جوار بیت الله الحرام گفت: امروز حدود دو هزار زائر ایرانی به قصد بجا آوردن اعمال حج از مدینه منوره به مکه مکرمه مشرف خواهند شد.

علی اصغری مسئول ستاد مدینه منوره در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی حج با اشاره به اینکه امروز سه شنبه ۲۲ خرداد تمامی زائرین ایرانی باقیمانده در مدینه عازم مکه مکرمه می‌شوند، اظهار داشت: تا پایان امروز زائران ۱۵ کاروان به تعداد بیش از دو هزار نفر پس از احرام بستن در مسجد شجره مدینه منوره را با قطار سریع‌السیر به مقصد مکه مکرمه برای بجا آوردن اعمال و مناسک عمره تمتع ترک می‌کنند.

وی ادامه داد: پس از راهی کردن زائران، تمامی عوامل اجرایی در مدینه منوره نیز راهی مکه مکرمه خواهند شد و این عزیزان روز ۱۲ ذی الحجه به مدینه باز خواهند گشت تا شرایط را برای میزبانی از زائران مدینه بعد فراهم کنند.

وی اعلام کرد که بیش از ۳۰ هزار حاجی ایرانی از روز ۱۴ ذی‌الحجه در قالب کاروان‌های مدینه بعد به قصد زیارت مرقد پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصوم (ع) به شهر پیامبر (ص) می‌آیند و پس از پنج روز اقامت در این شهر و زیارت حرم نبوی و جنت البقیع بر اساس جدول برنامه ریزی شده به وطن بازخواهند گشت.

گفتنی است امسال ۸۷ هزار و ۵۵۰ زائر ایرانی به سرزمین وحی مشرف می‌شوند که بیش از ۵۰ هزار نفر آنان در قالب ۳۶۵ کاروان مدینه قبل بودند.

نظر شما