شناسهٔ خبر: 67103955 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

حج توسط حضرت ابراهیم (ع) تبیین شد

حجت‌الاسلام و المسلمین نواب گفت: موسم حج قبل از ابوالبشر، حضرت آدم (ع) نیز بوده است، اما توسط ابراهیم خلیل‌الله (ع) تبیین و اعلام شد. موضوعی که در دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با دست‌اندرکاران حج ۱۴۰۳ نیز مورد تأکید قرار گرفت و ایشان بر ضرورت تبیین و معرفی سیره حضرت ابرهیم (ع) تأکید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، همایش «حج در نگاه رهبری» ویژه نخبگان و فرهیختگان در بخش بانوان روز گذشته (یکشنبه، ۲۰ خرداد) به‌همت معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در سالن اجتماعات هتل «البلد الطیب» برگزار شد.

در این همایش حجت‌الاسلام و المسلمین «سید عبدالفتاح نواب» نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در سخنانی مقالات ارائه‌شده را بسیار ارزشمند و برگرفته از اندیشه‌های متعالی امام خمینی (ره)، رهبر معظم انقلاب اسلامی و آیات قرآن و روایات عنوان کرد.

وی امام خمینی (ره) را احیاگر و تبیین‌کننده حج ابراهیمی در عصر حاضر دانست و اظهار داشت: موسم حج قبل از ابوالبشر، حضرت آدم (ع) نیز بوده است، اما توسط ابراهیم خلیل‌الله (ع) تبیین و اعلام شد. موضوعی که در دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با دست‌اندرکاران حج ۱۴۰۳ نیز مورد تأکید قرار گرفت و ایشان بر ضرورت تبیین و معرفی سیره حضرت ابرهیم (ع) تأکید کردند.

حجت‌الاسلام و المسلمین نواب گفت: در راستای عمل به منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی، سخنرانان بعثه محوریت سخنان خود را در موسم حج امسال به موضوع ابراهیم‌شناسی و معرفی حج به‌عنوان یکی از دستاورد‌های ابراهیم خلیل‌الله (ع) اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه ادیان ابراهیمی وامدار حضرت ابرهیم (ع) هستند، گفت: خداوند متعال در آیه ۲۱ سوره احزاب «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ ـ قطعا براى شما در [اقتدا به] رسول خدا سرمشقى نیکوست»، حضرت ابراهیم (ع) و یارانش را نه تنها برای مردم؛ بلکه برای پیامبران (ع) به‌عنوان اسوه و الگو معرفی می‌کند، همانطور که در آیه ۱۲۳ سوره «نحل» «ثُمَّ أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ أَنِ اتَّبِعْ مِلَّةَ إِبْرَاهِیمَ حَنِیفًا ـ سپس به تو وحى کردیم که از آیین ابراهیم حق‏گراى پیروى کن» از حضرت محمد (ص) خواست که از آیین ابراهیم خلیل‌الله (ع) پیروی کند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه حضرت ابراهیم (ع) یک چشم‌انداز طرح جامع زیست مؤمنانه داشت، گفت: ابراهیم خلیل‌الله (ع) سختی‌های زیادی متحمل شد؛ به طوری که ایشان از فلسطین به سرزمین مکه آمد و فرزند و همسر جوان خود را در این سرزمین تنها گذاشت و استقامت زیادی کرد تا دین اسلام استوار بماند.

سرپرست حجاج ایرانی تصریح کرد: ظرفیت حضرت ابراهیم (ع) به‌عنوان خلیل‌الله و حضرت محمد (ص) به‌عنوان حبیب‌الله به قدری بالاست که این دو پیامبر عظیم‌الشأن می‌توانند برای تمام بشریت و انسان‌ها الگو باشند. (قَدْ کَانَتْ لَکُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِی إِبْرَاهِیمَ ... ممتحنه ۴ و لَّقَدْ کَانَ لَکُمْ فِى رَسُولِ ٱللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ ... احزاب ۲۱)

وی در ادامه قرار دادن کعبه به‌عنوان محور عبادت را از مبانی ارزشمند نظامنامه و چشم‌انداز حضرت ابراهیم (ع) دانست و گفت: آن حضرت برای اینکه این سرزمین از ثمرات و نعمت‌ها بهره‌مند باشد، دعا کرد که بخشی از این دعا‌ها در آیاتی از سوره‌های بقره، حج و ابراهیم ذکر شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین نواب با اشاره به این که حضرت ابراهیم (ع) همگان را به اخلاق، اخلاص و عبادت دعوت می‌کرد، اظهار داشت: ابراهیم خلیل‌الله (ع) با حکمت و درایت توانست خورشیدپرستان، ماه‌پرستان و بت‌پرستان را قانع کند و در واگرایی و برخورد با دشمن هیچ کوتاهی نکرد.

وی اضافه کرد: نبی مکرم اسلام (ص) نیز در عین حال که بر همگرایی تأکید می‌کرد، در مقابله با دشمنان با واگرایی و کوبنده عمل می‌کرد، همانطور که در آیه ۲۹ سوره فتح آمده است «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ ـ محمد [ص]پیامبر خداست و کسانى که با اویند بر کافران سختگیر [و] با همدیگر مهربانند.»

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به جنبه‌های شخصیتی و عبادی حضرت ابراهیم (ع) گفت: امام کاظم (ع) به نقل از نبی اکرم (ص) فرمودند: نخستین کسی که با شمیشر جنگید، حضرت ابراهیم (ع) بود و ابراهیم خلیل‌الله (ع)، حضرت لوط (ع) را که در اسارت رومیان بود، نجات داد.

گفتنی است؛ در ابتدای نخستین همایش «حج در نگاه رهبری»، حجت‌الاسلام و المسلمین «سید حسین رکن‌الدینی» معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری گزارشی از تعداد مقالات رسیده به این همایش ارائه داد و در ادامه پنج نفر از بانوانی که مقالات آنها از سوی تیم ارزشیابی برگزیده شده بود، به ارائه مقالات خود پرداختند.

انتهای پیام/ 118

نظر شما