شناسهٔ خبر: 67550045 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

ضرورت حفظ بهداشت مواد غذایی در ایام محرم/ تخلفات را به ۱۹۰ گزارش دهید

مدیر گروه سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بهترین، سریع‌ترین و مطمئن‌ترین راه ارتباطی مردم با دستگاه‌های بهداشتی ارتباط با سامانه ۱۹۰ بوده که یکی از خدمات آن ارائه و پیگیری شکایات مردمی است، افراد می‌توانند با شماره‌گیری ۱۹۰ تخلفات را گزارش دهند.

صاحب‌خبر -

سید مهدی میرجهانیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان توصیه‌های بهداشتی به مناسبت فرا رسیدن ایام عزاداری و ماه محرم اظهار کرد: هر سال قبل از شروع ماه محرم دستورالعمل‌هایی درباره شرایط پخت غذای نذری، ارزش غذایی، اصول نگهداری از مواد غذایی و شرایط تأمین مواد اولیه به کارشناسان بهداشت محیط ارسال می‌کنیم، همچنین جلساتی با هیئت‌امنا مساجد، سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر سازمان‌های مربوطه برگزار و آموزش‌های لازم ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با توجه به گرمای شدید آب‌وهوا باید رعایت بهداشت مواد غذایی باید به‌طور خاص و ویژه مورد توجه قرار گیرد، افزود: در سالم‌سازی مواد اولیه برای پخت نذورات باید بسیار دقت شود، برای مثال در تأمین گوشت مورد نیاز اگر به نکات بهداشتی توجه نشود، احتمال انتقال بیماری‌های دامی به انسان‌ها وجود دارد، بنابراین از ذبح هرگونه دام خارج از سیستم دامپزشکی خودداری شود.

مدیر گروه سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: باید سعی شود مواد اولیه‌ای مانند حبوبات و سبزیجات با رعایت اصول بهداشتی تهیه شود و از نظر بهداشتی مورد تأیید باشد، چرا که احتمال تخلف‌هایی در فروش مواد غذایی وجود دارد، بنابراین افراد باید برای تهیه مواد اولیه به محل‌های مطمئن مراجعه کنند و نمادهای بهداشتی روی محصولات را بررسی کنید.

میرجهانیان عنوان کرد: با توجه به گرمای هوا و بیماری‌های شایع در سطح جامعه، استفاده از هر نوع ظروف مشترک برای مصرف خوراکی‌ها و غذاها شامل قاشق، چنگال، بشقاب و لیوان ممنوع است و باید از ظروف یک بار مصرف مناسب و مجاز استفاده شود، همچنین لازم است بدانیم هر نوع ظرف یک بار مصرف برای غذاهای گرم مناسب نیست، بنابراین عزاداران به نوع ظروف با تناسب سردی و گرمی غذاها و مجاز بودن استفاده آن توجه کنند.

وی اضافه کرد: رعایت اصول بهداشتی مربوط به زباله‌ها و جمع‌آوری آن از نکات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا عامل انتقال بیماری‌های گوناگون به عزاداران نشود، با توجه به شرایط آب‌وهوایی موجود در فصل تابستان نیز احتمال هجوم حشرات به زباله‌ها و انتقال بیماری‌هایی به مواد غذایی وجود دارد.

مدیر گروه سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: در محل‌هایی که تجمع افراد وجود دارد باید به تهویه مناسب آب‌وهوای محل نگهداری مواد غذایی و پخت غذا توجه داشته باشیم تا خطری متوجه مواد اولیه غذایی نشود، همچنین افرادی که قصد دارند جدای از اصناف در مجالس روضه فعالیت آشپزی و طباخی داشته باشند، برای دریافت کارت بهداشت و سلامت اقدام کنند، چرا که بازرس‌های مربوطه این موضوع را مورد توجه و پیگیری قرار خواهند داد.

لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در راستای پیشگیری از انتقال بیماری‌های گوناگون

میرجهانیان در خصوص استفاده از ظروف مشترک و استفاده از لیوان‌های شیشه‌ای در موکب‌ها و جلسات عزاداری افزود: همچون سال‌های گذشته در صورت بروز تخلف‌، متخلفان به مراجع قضائی معرفی خواهند شد، همچنین با توجه به شرایط موجود در جامعه و وجود داشتن انواع بیماری‌های واگیردار و گرمای هوا، استفاده از هرگونه ظروف مشترک را نهی می‌کنیم.

وی در خصوص جلوگیری از فعالیت بعضی مجالس مذهبی به علت رعایت نکردن اصول بهداشتی تاکید کرد: در سال گذشته پنج مورد برخورد با متخلفان داشتیم که به دلیل وجود تخلفات و رعایت نکردن موارد بهداشتی از فعالیت آن‌ها جلوگیری شد، همچنین از ادامه فعالیت چند موکب پذیرایی که به اصول بهداشتی توجه نمی‌کردند، جلوگیری کردیم، بنابراین موکب‌ها و هیئت‌های عزاداری موارد و اصول بهداشتی را مد نظر قرار دهند.

مدیر گروه سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره راه ارتباطی مردم با مسئولان و کارشناسان بهداشت گفت: بهترین، سریع‌ترین و مطمئن‌ترین راه ارتباطی مردم با دستگاه‌های بهداشتی ارتباط با سامانه ۱۹۰ بوده که یکی از خدمات آن ارائه و پیگیری شکایات مردمی است، افراد می‌توانند با شماره‌گیری ۱۹۰ تخلفات را گزارش دهند و با دریافت کد پیگیری، مجدد تماس بگیرند و شکایت خود را پیگیری کنند.

میرجهانیان خاطرنشان کرد: به علت گرمای بی‌سابقه آب‌وهوا، گرمای زیاد تأثیر بسیاری بر فساد مواد غذایی دارد و باید توجه ویژه و خاصی به شرایط نگهداری مواد غذایی داشته باشیم تا علاوه بر حفظ سلامتی عزاداران، موجب انتقال بیماری‌های گوناگون نشویم.

نظر شما