شناسهٔ خبر: 67107168 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

برخورد با چاه های غیرمجاز شدت می‌گیرد

رئیس کل دادگستری گفت: مشکل آب در استان قزوین را باید با برنامه ریزی جامع و بلندمدت رفع کرد و در کنار برخورد با چاه های غیرمجاز، معیشت کشاورز را در نظر گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان در دادگستری برگزار شد.

رئیس کل دادگستری در این نشست گفت: آب برای استان قزوین موضوع حیاتی است و اگر امروز به آن نپردازیم فردا دیر خواهد شد. اگر دنبال درمان موضوع و مشغول باشیم باید برنامه داشته باشیم خصوصا دستگاه‌های متولی باید همه کمک کنیم.

حجت الاسلام مصطفوی نیا تصریح کرد: مشکل آب در استان قزوین را باید با برنامه ریزی جامع و بلندمدت رفع کرد و معیشت کشاورز را هم در نظر گرفت. الگوی مصرف باید رعایت شود و با چاه‌های غیرمجاز مقابله کرد که وضع بدتر از این‌ نشود.

وی تصریح کرد: نباید با موضوع آب احساسی برخورد کرد و الگوی کشت را باید جدی گرفت. باید آمار واقعی چاه‌های غیر مجاز را بصورت شفاف بگوییم. باید از پساب آب‌ها در کاهش بحران آب استفاده بهینه کرد که در دنیا سالهاست که این کار انجام‌می‌شود
وی گفت بابد از ظرفیت رسانه‌ها و صداوسیما برای فرهنگ سازی در مصرف بهینه آب کمک گرفت تا اهمیت موضوع بیان شود و همچنین در مدارس باید دانش آموزان را با بحران کم آبی و پیامد‌های آن آشنا کرد.
حجت الاسلام مصطفوی نیا تصریح کرد: اقدامات، تلاش‌ها و برنامه‌های ما، در راستای مقابله با بحران کم آبی نباید اقدامات سایر دستگاه‌ها را کمرنگ و یا از بین ببرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل قزوین نیز در این جلسه گفت: ۸۹ درصد مصوبات شورای پیشگیری از وقوع جرم استان از سال گذشته تاکنون اجرایی شده و مابقی نیز در دستور کار قرار دارد.
علی فولیان اظهار کرد:سال گذشته چهار نشست در مرکز و ۲۵ نشست پیشگیری از وقوع جرم در شهرستان ها تشکیل شد که عمده موضوعات آن سرقت، تصادف، ساخت و سازهای غیرمجاز، اتباع، اعتیاد به مواد مخدر، جرایم انتخاباتی و حقوق عامه بود.
فولیان به مشکل تنش آبی در استان قزوین اشاره کرد و یادآور شد: در شهر مهرگان و اراضی شمال شهر قزوین با تکمیل ساخت سازها و جمعیت جدید روبرو هستیم که اگر چاره اندیشی نشود در آینده با مشکلات آبی مواجه خواهیم شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گفت: ۱۶۰ روستا در استان با کمبود آب مواجه هستند که با تانکر به آنها آبرسانی می‌شود و هر سال حدود ۱۵ درصد از منابع آبی چاه‌های استان کم می‌شود.
بیرانوندی تصریح کرد: حدود ۴۰۰ لیتر در ثانیه در تابستان با کمبود آب مواجه هستیم این درحالی است که ۵۰۰ لیتر در ثانیه به منابع آبی استان افزوده شده است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار در این نشست گفت: موضوع آب در استان مسئله بسیار مهمی است و امروز نیازمند آن هستیم در حوزه حکمرانی آب تجدید نظر بکنیم و سیاست‌های متناسب با ظرفیت‌های تغییر کند.
کاظمی اظهار کرد: ما در حوزه مدیریت بحران آب نیازمند یک هم افزایی جدی کارگزارن در سطوح مختلف هستیم بخصوص در حوزه چاه‌های غیر مجاز
یکی از چالش‌ها ناهماهنگی در حوزه تصمیم سازی در حوزه آب است و موضوع آب همه حوزه‌ها را در بر می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گفت: در سال گذشته ۱۱۱۶ حلقه چاه غیر مجاز در راستای صیانت از منابع آبی پلمپ شد و امسال نیز ۱۱۰۵ حلقه چاه غیر مجاز شناسایی و مسدود شد.
ستوده تصریح کرد: در همین راستا تا کنون ۳۸۰۴ کنتور هوشمند بر روی چاه ها‌ی آب نصب شده است همچنین در جهت برنامه سازگاری با کم آبی اصلاح و تعدیل پروانه‌ها را در دستور کار داریم.

عطایی رئیس سازمان جهادکشاورزی گفت: در دشت قزوین در ۶۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی سامانه نوین آبیاری اجرا شده است.

 

نظر شما