شناسهٔ خبر: 67257848 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تولید نان کامل در کرمانشاه گامی مهم برای سلامت جامعه

کرمانشاه- ایرنا- نان کامل با بهره‌مندی از همه اجزای گندم و حفظ ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های ضروری، نقش حیاتی در بهبود سلامت گوارشی و کاهش بیماری‌های غیرواگیر ایفا می‌کند؛ اقدامی که می‌تواند با تغییر فرهنگ مصرف نان در جامعه به ارتقای سطح سلامت عمومی منجر شود.

صاحب‌خبر -

کارشناس مسوول دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در خصوص اهمیت تولید نان کامل گفت: نان کامل نانی است که از همه اجزای گندم استفاده شود. در حال حاضر، نان‌هایی که مصرف می‌شود، سبوس‌گیری بالایی دارند و قسمت اعظم سبوس که حاوی ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های ضروری است، جدا می‌شود. این موضوع باعث می‌شود نان خواص و سلامت‌بخشی لازم را نداشته باشد.

دکتر «شهریار مستوفی» افزود: در سال جاری، تولید نان کامل در دستور کار مسوولان قرار گرفت تا با استفاده از آرد کامل، مشکلات بیماری‌های غیرواگیر و سلامت گوارشی به حداقل برسد. فرایند تولید آرد کامل نسبت به آردهای دیگر متفاوت است و رنگ تیره‌تری دارد. لازم است روی فرهنگ مردم کار کنیم تا به اهمیت نان تیره‌تر به عنوان نانی مغذی‌تر پی ببرند، زیرا مردم بیشتر تمایل به نان سفید دارند.

وی همچنین به ماندگاری خوب نان کامل اشاره کرد و گفت: نان کامل باید در جای خشک و خنک نگهداری شود. فرایند تولید این نان نیز کمی متفاوت است و افراد فعال در زمینه تولید آرد و نان کامل باید آموزش‌های لازم را ببینند. امسال طی جلسات متعدد، کارهای مقدماتی تولید نان کامل انجام شده و افرادی که داوطلب مداخله در تولید آرد و نان کامل بودند، ثبت‌نام و آموزش‌های لازم را دریافت کرده‌اند.

دکتر مستوفی با اشاره به آمادگی کامل زیرساخت‌های استان کرمانشاه برای پخت نان کامل گفت: چالش اصلی مشخص نبودن قیمت آرد و نان کامل است. متاسفانه به دلیل عدم نهایی شدن قیمت آرد کامل، تعداد زیادی از افراد استقبال نکردند. در استان، ۲۱ نانوایی اعلام آمادگی کردند که حاضرند نانوایی خود را تبدیل به نانوایی نان کامل کنند. کارخانه‌های تولید آرد در استان نیز به تجهیزات تولید آرد کامل مجهز شده‌اند و حدود ۱۱ کارخانه آمادگی لازم برای تولید و توزیع آرد کامل را دارند.

کارشناس مسوول دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه گفت: کمیته آموزش و اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی تشکیل شده است تا یک سری کارهای آموزشی در سطح جامعه انجام دهد. در چند ماه گذشته، چند نانوایی به صورت آزمایشی تولید نان را آغاز کردند اما به دلیل نبود آرد مناسب و عدم تعیین قیمت نان کامل، این پروسه متوقف شد.

وی افزود: مقرر شده که در نمایشگاه نان و شیرینی که از ۱۱ تا ۱۴ تیرماه در محل بین‌المللی نمایشگاه‌های کرمانشاه برگزار می‌شود، نان کامل به صورت رایگان در اختیار مردم قرار گیرد تا با این نوع نان آشنا شوند. تمامی زیرساخت‌ها آماده است و منتظر نهایی شدن قیمت تولید آرد کامل هستیم تا نانوایان بتوانند فعالیت خود را آغاز کنند.

دکتر مستوفی خاطرنشان کرد: بیماری‌های غیرواگیر یکی از بزرگترین معضلات جامعه است و بار بیماری‌های غیرواگیر در کشور حدود ۷۶ درصد است. مصرف کم غلات کامل یکی از سه عامل اصلی مرتبط با مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر است. تولید نان کامل می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش بیماری‌های غیرواگیر و سرطان‌های دستگاه گوارش داشته باشد. همچنین، نقش بسیار مهمی در پیشگیری از اضافه وزن، چاقی، کاهش چربی و قند خون، پیشگیری از کبد چرب و کاهش احتمال بیماری‌های قلب و عروق دارد.

نظر شما