شناسهٔ خبر: 67086342 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روایت گاردین از آخرین روز انتخابات پارلمان اروپا

تهران- ایرنا- روزنامه گاردین در گزارشی با اشاره به برگزاری آخرین روز از چرخه چهار روزه انتخابات پارلمان اروپا، نگاهی کلی به چگونگی و نتایج احتمالی این رویداد داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از این روزنامه، صدها میلیون رای دهنده امروز یکشنبه برای شرکت در انتخابات پارلمان اروپا به پای صندوق‌های رای می‌روند و پیش‌بینی می‌شود که همین انتخابات این نهاد را بیشتر به سمت راست افراطی پیش ببرد.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، امروز یکشنبه در اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و لهستان، آخرین روز چرخه انتخاباتی چهار روزه خواهد بود که از روز پنجشنبه در هلند آغاز شد.

در این انتخابات رای دهندگان ۷۲۰ قانونگذار را برای تنها پارلمان فراملی جهانی به صورت مستقیم انتخاب می کنند. نظرسنجی‌ها حاکی است که جریان اصلی و گروه‌های طرفدار اروپا همچنان اکثریت خود را حفظ خواهند کرد، اما احزاب ملی‌گرا و راست افراطی نیز در مسیر کسب رکورد شمار کرسی های جدید هستند.

پارلمان اروپا که به به نوشته این روزنامه، زمانی مورد تمسخر قرار می‌گرفت، در دو دهه گذشته قدرت‌های قابل توجهی به دست آورده و نمایندگان این نهاد همگام با وزیران کشورهای عضو در سیاستگذاری‌های اتحادیه اروپا مانند اقدامات آب و هوایی، هوش مصنوعی، حقوق کارگران و یارانه‌های کشاورزی دخیل هستند.

گاردین در ادامه خاطرنشان کرده‌است که اگرچه راست افراطی بیش از گذشته در این نهاد اروپایی کرسی بدست خواهد آورد، اما پیش بینی می شود حزب راست میانه مردم اروپا به رهبری اورسولا فون در لاین به عنوان رئیس کمیسیون اروپا تقریبا ۱۷۶ کرسی خود را حفظ کند. حزب سوسیالیست و دموکرات چپ میانه با نزدیک به ۱۳۹ کرسی در جایگاه دوم قرار خواهد گرفت و حزب میانه‌روی «رینیو» (Renew) و سبزها کرسی‌های خود را از دست بدهند.

آلمان

این روزنامه در ادامه یادآور شده است که ۹۶ نماینده پارلمان اروپا را آلمانی ها انتخاب می کنند و پیش بینی شده که حزب سبزها به عنوان بخشی از یک دولت ائتلافی نامحبوب به رهبری اولاف شولتس بهای اختلافات بر سر قوانین داخلی آب و هوا را بپردازد. نظرسنجی ها نشان می دهد که سبزهای آلمان برخی از ۲۵ کرسی موجود خود را از دست می دهند و بدین ترتیب این حزب از جایگاه چهارم تاریخی که در سال ۲۰۱۹ به دلیل اعتراضات برای اقدامات آب و هوایی در سراسر اروپا به دست آورده بود، کنار می رود.

فرانسه

در این کشور که ۸۱ نماینده پارلمان اروپا را برمی گزینند، امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه از حزب میانه‌روی «رنسانس» بسیار عقب‌تر از حزب راست افراطی «مجمع ملی» مارین لوپن است که انتظار می‌رود برتری بیشتری نسبت به سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۹ بدست آورد. نویسنده همچنین تاکید کرده‌است ضعف حزب مکرون می‌تواند باعث شود که گروه میانه‌روی Renew تحت سلطه نمایندگان فرانسوی پارلمان جایگاه سوم سنتی خود را از دست بدهد.

براساس نتایج نظرسنجی ها، احزاب ملی‌گرا و راست افراطی احتمالا ۱۶۵ نماینده پارلمان اروپا را به خود اختصاص دهند.

در این میان ناظران هنوز مطمئن نیستند که حزب «فیدز» ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان با ائتلاف راستگرا متحد شود یا خیر؟ فیدز که دارای ۱۲ کرسی در پارلمان اروپاست از زمان خروج از حزب راست میانه فراکسیون حزب مردم اروپا (EPP) در سال ۲۰۲۱ به دلیل نگرانی‌ها در مورد اقتدارگرایی این کشور، از نظر سیاسی بدون جایگاه بوده است.

گاردین در ادامه تشریح کرده است که هلند تنها کشور اروپایی است که سیاستمداران چپ و سبز از برتری اندکی در نظرسنجی‌ها نسبت به حزب راست افراطی برخوردار بوده اند. یک نظرسنجی جدید در هلند نشان می‌دهد که ائتلاف سبز و چپ و کارگر هشت کرسی از ۳۱ کرسی هلند را به دست آورد و حزب برای آزادی (PVV) خیرت ویلدرز نخست‌وزیر این کشور هفت کرسی را در مقایسه با یک کرسی سال ۲۰۱۹ بدست می آورد.

میزان مشارکت

گاردین در این خصوص می نویسد: میزان مشارکت در انتخابات پارلمان اروپا در سال ۲۰۱۹ که در پس زمینه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و تنش‌ها با واشنگتن در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ برگزار شد، ۵۰.۶ درصد بود که بالاترین رقم در ۲۵ سال گذشته بود. در انتخابات جاری هم با پیوستن بلژیک و آلمان به اتریش و مالت برای دادن حق رای به گروه سنی ۱۶ ساله احتمال افزایش می‌یابد.

تخمین زده می‌شود که ۳۶۱ میلیون نفر در چرخه چهار روزه انتخابات که در ساعت ۱۱ امشب به وقت اروپای مرکزی (CET) به پایان می‌رسد، در این انتخابات شرکت کنند. مقامات پارلمان اروپا انتظار دارند تا حدود ساعت ۱ بامداد روز دوشنبه (نیمه شب به وقت اروپا) چشم اندازی نسبتا قطعی از پارلمان بعدی داشته باشند و نتایج پیش‌بینی‌شده تا شب مشخص گردد.

به گزارش ایرنا، این انتخابات که از تاریخ ۶ تا ۹ ژوئن (۲۰-۱۷ خرداد) در حال برگزاری است، وضعیت سیاسی ۲۷ کشور عضو را در خصوص مسائل کلیدی همچون تغییرات آب و هوایی و آینده توافق سبز اروپا، رونق اقتصادی بعد از دوران کووید-۱۹، مهاجرت و نقش اتحادیه اروپا در عرصه جهانی محک خواهد زد.

نظر شما