شناسهٔ خبر: 67074907 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

استاد نمونه مهندسی زلزله در گفت‌وگو با ایسکانیوز:

دولت چهاردهم بانک اطلاعاتی از مناطق ناایمن ایجاد کند / لزوم تفکیک وزارت راه و شهرسازی به ۲ وزارت‌خانه مستقل

استاد نمونه مهندسی زلزله گفت: دولت آینده باید تمام سازه‌هایی را که در مناطق خطر سیل، زلزله و غیره هستند، شناسایی و برای رفع مشکلات پیش از وقوع بحران برنامه‌ریزی کند.

صاحب‌خبر -

فریبرز ناطق‌الهی استاد نمونه مهندسی زلزله در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص اینکه دولت چهاردهم باید چه اولویت‌هایی در حوزه ساخت و ساز و ایمنی داشته باشد، گفت: در حوزه ساختمان و ایمنی شاهد غفلت‌های بسیاری هستیم که دولت آینده باید به آن‌ها توجه کند. درخصوص مسکن، برنامه‌ریزی‌ها فاقد انسجام بوده و این باعث شده تا قیمت‌ها و اجاره‌خانه‌ها بالا برود و معضل بسیار سنگینی در حوزه مسکن ایجاد شود.

بیشتر بخوانید

دولت چهاردهم حل چالش آب را در اولویت قرار دهد / لزوم توجه به آبخیزداری

وی با اشاره به اینکه معضل مسکن منجر به مهاجرت مردم به شهرهای اقماری افزایش این شهرها شده است، عنوان کرد: شهرهای اقماری هم خود مشکلات عدیده‌ای در حوزه شهرسازی دارند. برای حل مشکل مسکن باید به سمت مشارکت‌های مردمی زیرنظر نهادهای رسمی برویم و وزارت راه و شهرسازی هم نظارت داشته باشد.

ناطق‌الهی معتقد است که به جای ساختمان‌های بلندمرتبه باید به سمت ساختمان‌های کوتاه‌مرتبه برویم.

وی در این باره توضیح داد: در بلندمرتبه‌سازی هزینه‌ها تصاعدی افزایش پیدا می‌کند و نیروی کار انسانی و تجهیزات بیشتری هم نیاز است و همین موضوع بر قیمت نهایی مسکن تاثیر می‌گذارد اما با تخصیص زمین در قسط‌های ۹۹ ساله و دخیل کردن مردم در ساخت ساختمان‌های کوتاه‌مرتبه با نظارت نهادهای مسئول، می‌توان مشکل مسکن را حل کرد.

استاد نمونه مهندسی زلزله با اشاره به اهمیت توجه به موضوع مدیریت بحران در دولت آینده عنوان کرد: باید در ابتدا برنامه کلان و سازمان‌یافته‌ای برای آموزش مردم وجود داشته باشد که بدانند در هر بحرانی چگونه عمل کنند. از طرفی دولت چهاردهم باید در نظر داشته باشد که ستاد مدیریت بحران بسیار قوی‌تری را تشکیل دهد.

وی ادامه داد: علاوه بر این دولت آینده باید تمام سازه‌هایی را که در مناطق خطر سیل، زلزله و غیره هستند، شناسایی و برای رفع مشکلات پیش از وقوع بحران برنامه‌ریزی کند چراکه داشتن بانک اطلاعاتی کمک می‌کند که برنامه‌ریزی منسجم‌تری داشته باشیم. کارهای لازم برای کاهش تلفات در سوانح طبیعی مشخص هستند و مسئولان باید همت کنند و درگیری‌های مالی حل شود.

استاد نمونه مهندسی زلزله با بیان اینکه نمی‌توان هربار در سوانح طبیعی تلفات داد و امید داشت که در آینده شرایط بهتر شود، گفت: ۲ دهه قبل به جهت کوچک‌ کردن دولت وزارت راه و وزارت شهرسازی باهم ترکیب شدند اما این ۲ امروز باید از هم منفک شوند چراکه در اجرا کاملا متفاوت از هم هستند.

انتهای پیام /

برچسب‌ها:

نظر شما