شناسهٔ خبر: 67064827 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

تحقق اشتغال جامع کشور با رونق حوزه صنایع‌دستی/ معرفی آثار ۱۵۰ هنرمند برجسته در قالب یک کتاب

مهدی ارجمند

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران گفت: اشتغال جامع کشور با اقتصاد خانواده‌محور که صنایع دستی است، تحقق می‌یابد.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، مراسم بزرگداشت روز جهانی و هفته صنایع‌دستی، امروز شنبه ۱۹ خرداد با حضور سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مریم جلالی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور، علی طلوعی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث‌فرهنگی، علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور، تعدادی از نمایندگان مجلس، جمعی از مدیران، فعالان حوزه صنایع‌دستی، صنعتگران، پیشکسوتان و سرمایه‌گذاران این حوزه در محل سالن آمفی‌تئاتر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد. 

پرهام جانفشان مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران در این مراسم در سخنانی گفت: صنایع‌دستی تلفیق هنر و صنعت است که عمدتا در اشتغال خانگی و نیز در اشتغال جامع کشور تاثیرگذار است. صنایع‌دستی بخش مهمی از این وزارتخانه است.

او افزود: استان به ظاهر یک استان صنعتی است اما شاید برای هم جالب باشد که در استان تهران ۱۷۰ رشته صنایع‌دستی فعال هستند و یک سوم صادرات صنایع‌دستی به این استان تعلق دارد. ۱۵ هزار هنرمند صنایع‌دستی و هنرهای سنتی شناسنامه‌دار در استان تهران فعالیت دارند.

جانفشان ادامه داد: در دولت سیزدهم، سعی کردیم کارهای جدیدتری در استان تهران انجام دهیم که خوشبختانه یکی از کارهای مهم پرداخت ۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات به هنرمندان صنایع‌دستی است. ضمن این که راه‌اندازی بازارچه‌های صنایع‌دستی یکی دیگر از کارهای مهم در این استان به شمار می‌رود. یک خانه تاریخی نیز به میراث‌فرهنگی استان تهران اهدا شد و بنابر وصیت مالک این خانه تاریخی، این محل به یک مرکز مهم آموزش صنایع‌دستی تبدیل شد و اکنون سه سال است که در این خانه تاریخی آموزش‌های رایگان به علاقه‌مندان ارائه می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران ادامه داد: یکی از دغدغه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی جمع‌آوری مکتوب و معرفی آثار هنرهای سنتی و صنایع‌دستی استان تهران بود که خوشبختانه در همین رابطه کتاب "هنر دست تهران" تولید و منتشر شد. این کتاب را به این علت منتشر کردیم که احساس می‌کردم به حوزه صنایع‌دستی بدهکار هستیم. هدف ما از انتشار این کتاب ارزش‌آفرینی به صنایع‌دستی است.

۲۰ خرداد روز جهانی صنایع‌دستی نام‌گذاری شده و به  مناسبت روز جهانی و هفته صنایع‌دستی، ۴۵۰ برنامه در استان‌های مختلف کشور اجرایی می‌شود.

برنامه‌های گرامی‌داشت روز جهانی و هفته صنایع‌دستی از روزگذشته در مشهد و از جوار بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا علیه‌السلام، به صورت رسمی آغاز شد. 

رونمایی از کتاب "هنر دست‌ تهران"

در این مراسم همچنین کتاب هنردست تهران رونمایی شد. این کتاب به معرفی مهمترین رشته‌های صنایع‌دستی تعدادی از هنرمندان شاغل در استان تهران می‌پردازد.

در این کتاب آثار ۱۵۰ هنرمند برجسته استان تهران معرفی و منتشر شده‌اند. جلد اول این کتاب اکنون منتشر شده و جلدهای دیگری از این کتاب نیز در ماه‌های آینده منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما