شناسهٔ خبر: 67066746 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

صنایع‌دستی در دولت و مجلس حیات دوباره‌ای پیدا کرده است/ پرداخت ۳ همت تسهیلات به صنایع‌دستی و ۸۲۵ میلیون دلار صادرات/ آموزش ۶۵ هزار نفر و اشتغال ۱۵۰ هزار نفر 

شانلی عبادیان

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی با اشاره به هم‌افزایی انجام شده در راستای رونق صنایع دستی گفت: تسهیل در صادرات موقت کالا، اصلاح قیمت پایه کالای صادراتی، مشوق‌های تبصره ۱۸ و پرداخت حدود دو تا سه همت تسهیلات به حوزه صنایع‌دستی، معافیت‌های مالیاتی، توجه ویژه به بخش خصوصی و اتاق بازرگانی، پوشش بیمه ۱۰ هزار هنرمند صنایع‌دستی، اضافه شدن ۱۵۰ هزار نفر به اشتغال، آموزش ۶۵ هزار نفر طی طرح‌های متعدد و ۸۲۵ میلیون دلار صادرات از جمله اقدامات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار میراث آریا، مراسم گرامیداشت روز جهانی و هفته صنایع‌دستی همچنین ۶۰ سالگی تشکیل شورای جهانی صنایع‌دستی با حضور سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، معاونان و مدیران ستادی صبح امروز شنبه ۱۹ خرداد ماه ۱۴۰۳ در سالن آمفی تئاتر وزارتخانه برگزار شد.

مریم جلالی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور در این مراسم با اشاره به اهمیت و محوریت خانواده در حوزه صنایع‌دستی بر تحقق شعار «پیوند نسلی پاسداشت هویت در پهنه جهانی» و تعهد آینده و پاسداشت گذشته را مورد تاکید قرار داد و گفت: به بهانه هزارمین روز دولت سیزدهم وقت آن است که بر شعار محوری اقتصاد هویت بنیان و توجه به نسل جدید تاکید و پیوند نسلی پاسداشت هویت در پهنه جهانی را محقق کنیم.

او خطاب به نمایندگان و وزرای سایر دستگاه‌ها گفت: صنایع‌دستی به مثابه یک یا چند صد محصول نیست، یک نهاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است که طی این روزها با سیاست تقویت توجه به ساحت‌های چهارگانه فرهنگ، اجتماع، اقتصاد و سیاست معنایی دوباره بخشیده و این مهم جز با هم‌افزایی تمامی دستگاه‌ها محقق نمی‌شد. همه کسانی که در این جمع گرد آمده به فردا فکر می‌کنند که صنایع‌دستی را به جایگاهی که حق آن است برسانیم.

جلالی تصریح کرد: صنایع‌دستی در ستاد سفرهای نوروزی نشست و در پایگاه‌های ملی و جهانی میراث‌فرهنگی جا باز کرد، چون اعتقاد بر این بود که میراث‌فرهنگی امروز ما صنایع‌دستی دیروز بوده و صنایع‌دستی امروز میراث‌فرهنگی فردا است. 

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی با اشاره به برنامه‌ریزی گام به گام و متعهدانه، ادامه داد: در این مسیر پیموده شده از روستاهای دوردست و روئسا و مدیران کل ۳۱ استان همچنین مدیران شهرها و روستاهای جهانی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی همگی برای فرایند تغییر رویکرد، تغییر کارکرد و تغییر کاربرد صنایع‌دستی نقش‌آفرینی کردند که بسیار این مسیر را مدیون نگاه مهندس ضرغامی هستیم.

او با بیان اینکه صنایع‌دستی در کنار میراث‌فرهنگی و گردشگری جایگاه خود را پیدا کرد، افزود: صنایع‌دستی صدا پیدا کرد، صنایع‌دستی ثمربخش شد در تکثیر ثمر بخش‌ها و زیرساخت‌ها به توسعه کسب و کار نزدیک شد.

جلالی با اشاره به امضای تفاهم نامه‌های متعدد با اصناف، بسیج، ستاد کل نیروهای مسلح، زنجیره‌های ارزش اقتصادی، همراهی فرابخشی سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های کشور، تصریح کرد: امروز که اینجا هستیم، صنایع‌دستی در دولت و مجلس حیات دوباره‌ای پیدا کرد.

تسهیل در صادرات موقت کالا، اقدامات نمایشگاهی، ارائه اقلام نمایشگاهی بدون کارت بازرگانی، اصلاح قیمت پایه کالای صادراتی، مشوق‌های تبصره ۱۸ و پرداخت حدود دو تا سه همت تسهیلات به حوزه صنایع‌دستی، معافیت‌های مالیاتی، توجه ویژه به بخش خصوصی و اتاق بازرگانی، برگزاری ۳۲ نمایشگاه ملی و بین‌المللی، اولین نمایشگاه سراسری در شهرستان سیرجان، ۲ جشنواره بین‌الملل فجر سرو سیمین با حضور بیش از پنج هزار هنرمند و ۱۳ هزار اثر، پوشش بیمه ۱۰ هزار هنرمند صنایع‌دستی، اضافه شدن ۱۵۰ هزار نفر به اشتغال، آموزش ۶۵ هزار نفر طی طرح‌های متعدد، ۸۲۵ میلیون دلار صادرات، رتبه اول ثبت جهانی با ثبت شدن دو شهر جهانی صنایع‌دستی، ۳۶ هزار غرفه در قالب دو هزاربارارچه، ایجاد نهضت خانه‌های صنایع‌دستی و  زنده شدن بافت تاریخی دیگر نکات مورد اشاره جلالی بود.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور در پایان گفت: صنایع‌دستی از تار تاریخ و پود فرهنگ فرشی بافته بر حیات زندگی ایرانیان و کاخی بلند بنا نهاده بر اقتصاد هویت بنیان و خانواده محور که وامدار تلاش پیشینیان، امیدوار به همت امروزیان و راهکار آیندگان خواهد بود.

او در پایان ابراز امیدواری کرد که با همدلی هنرمندان و صنعت‌گران صنایع‌دستی و هنرهای سنتی و حمایت سیاست‌گذاران، شاه بیت اهداف «پیوند نسلی پاسداشت هویت در پهنه جهانی» محقق شود.

انتهای پیام/

نظر شما