شناسهٔ خبر: 67057729 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون وزیر میراث فرهنگی:

مردمی‌ترین مشارکت‌ها، در حوزه صنایع دستی رقم می‌خورد

مشهد- ایرنا- معاون صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: امسال به عنوان سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام گرفته است و می‌توان ادعا کرد که در واقع مردمی‌ترین مشارکت‌ها در حوزه تولید و اقتصاد، در حوزه صنایع دستی رقم می‌خورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مریم جلالی روز جمعه در حاشیه سفر به مشهد و بازدید از بخش‌های مرتبط با صنایع دستی خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ظرفیت صنایع دستی برای مشارکت مردمی به گونه‌ای است که تمامی افراد و اقشار قابلیت فعالیت در این بخش را دارند و افراد با هر سنی می توانند با مهارت آموزی در عرصه صنایع دستی جلوه‌گری کنند.

وی افزود: این ویژگی به گونه ای است که ما در حوزه صنایع دستی، مانند دیگر حوزه ها با معضل کودکان کار مواجه نیستیم و آنچه که شاهد آن هستیم کودک خلاق است.

جلالی با اشاره به آغاز هفته صنایع دستی با شعار «تجدید میثاق با رییس جمهور شهید» در مشهد به عنوان "شهر جهانی گوهرسنگ‌ها"، اظهار کرد: در آستانه روز جهانی صنایع دستی در ۲۰ خردادماه و آغاز هفته ملی صنایع دستی، با هدف تجدید میثاق با آرمان‌های شهید جمهور، این هفته از شهر مشهد به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها و با هدف تداوم این جایگاه کلید خورد.

معاون صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی بیان کرد: شعار امسال هفته ملی صنایع دستی با عنوان "صنایع دستی، پیوند نسلی و پاسداشت هویت در پهنه جهانی" در نظر گرفته شده است و برای تحقق این امر همه دستگاه‌ها به خصوص آموزش و پرورش، آموزش عالی، سازمان فنی و حرفه‌ای، وزارت صنعت، معدن و تجارت باید پای کار باشند و همه برای تقویت توجه به این بخش و گسترش بازار صنایع دستی دست به دست هم بدهند.

وی ادامه داد: همراهی رییس جمهور شهید در حمایت و تسهیل‌گری صنایع دستی، زمینه‌ساز و آغازگر راهی شد که در هفته ملی صنایع دستی لزوم تجدید میثاق با آرمان‌های آن شهید را برای ما ایجاد کرد.

معاون صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی بیان کرد: در سفر به مشهدالرضا(ع)، با هنرمندان صنایع دستی دیدار کرده و از نمایشگاه صنایع دستی در موزه بزرگ خراسان بازدید نموده و از شرکت تعاونی فروش صنایع دستی که به ابتکار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ایجاد شده است، دیدن کردم.

جلالی در ادامه با اشاره به اینکه صنایع دستی دیروز، میراث فرهنگی امروز ماست و بر همین اساس صنایع دستی امروز، میراث فرهنگی فردای ما خواهد بود، بیان کرد: امید است ذخیره اقتصاد هویت بنیان که بر پایه صنایع دستی شکل می گیرد با توجه به حمایت ها و تسهیل‌گری انجام شده در این حوزه، رشد و نمو خوبی را داشته باشد.

وی اظهار کرد: شهر مشهد به واسطه جایگاه زیارتی که دارد سالانه میزبان دست‌کم یک‌سوم ایرانیان است و در کنار این ویژگی، بیشتر محصولات صنایع دستی کشور در خطه خراسان رضوی نیز تولید می شود، بنابراین فرصت معرفی و فروش خوبی برای این محصولات در مشهد فراهم است.

وی گفت: ۱۶ شهر و روستای کشور به عنوان شهر یا روستای جهانی در حوزه صنایع دستی شناخته شده اند که امسال با رویکردهای مثبتی که وجود دارد درصدد هستیم تا کالاهای جهانی شناخته شده این مراکز جمعیتی را در مشهد معرفی و به فروش بگذاریم.

۱۸ تا ۲۶ خرداد، هفته صنایع دستی نام گرفته است.

نظر شما