شناسهٔ خبر: 67069755 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

نقش آفرینی مشهد به عنوان شهری جهانی در حوزه صنایع دستی

محمدعلی علی نژاد

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور از نقش آفرینی مشهد به عنوان شهری جهانی در حوزه صنایع‌دستی خبر داد.

صاحب‌خبر -

 به گزارش میراث‌آریا، مریم جلالی روز جمعه ۱۸ خرداد ماه ۱۴۰۳ در حاشیه مراسم افتتاح نمایشگاه صنایع‌دستی خانه ملک مشهد در موزه بزرگ خراسان گفت: هفته ملی صنایع‌دستی ایران را از مشهد، شهر جهانی گوهرسنگ‌ها آغاز کردیم، به این نیت که با تیمن و تبرک به ملجاء شریف حضرت رضا (ع) که خود گالری بی‌نظیری از هنرهای صنایع دستی است و آنجایی که سنگ را به نظر کیمیا می‌کنند برای سال آتی که سالی پر برکت برای صنایع دستی خواهد بود آغاز کنیم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور ادامه داد: با همراهی هنرمندان تجدید میثاق با آرمان‌ها، اهداف و اقدامات شهید خدمت، رئیس جمهور شهید آیت الله دکتر رئیسی را آغاز کردیم.

او تصریح کرد: هنرمندان شهرجهانی مشهد آغازگر یک سال پر تلاش خواهد بود و ما با این نیت که بتوانیم به پشتوانه سبک زندگی ایرانی اسلامی، به پشتوانه نیت‌های خیر و به پشتیبانی اقتصاد هویت بنیانی که صنایع‌دستی به ارمغان می‌آورد بتوانیم پیوند نسلی برای نسل جدید و پاسداشت هویتی را با میراث فرهنگی داشته باشیم و در پهنه جهانی در عرصه گردشگری بتوانیم ایفای نقش کنیم.

جلالی یاد آور شد: امیدواریم این آغاز برای سال جدید، پراز برکت باشد تا هنرمندان صنایع‌دستی به منزلت و جایگاهی که حق شان است برسند و ما بتوانیم بار دیگر صنایع دستی ایران را در دنیا مطرح کنیم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور افزود: اقدامات وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی طی سال گذشته، با تلاش مجدانه مهندس ضرغامی مقام عالی وزارت در حوزه‌های مختلف حمایتی، سرمایه‌گذاری و تسهیلگری بوده است که در حوزه حمایت ما اقدام بیمه‌شدگان صنایع دستی را داشتیم که ۱۰ هزار نفر از هنرمندان و فعالان صنایع‌دستی و راهنمایان گردشگری با تاکید رئیس جمهور شهید و تلاشی که دستگاه‌های مختلف داشتند قراردادهای بیمه آن‌ها انجام شد.

او اظهار کرد: در حوزه تسهیلگری، قانون حمایتیِ پیمان سپاری ارزی را داشتیم که برگشت ارز حاصل از صادرات صنایع‌دستی به خود صنعتگران، با تشخیص وزارت میراث‌فرهنگی واگذار شد، همچنین طی سال گذشته، وزن کالاهای صنایع‌دستی صادراتی به نمایشگاه‌های خارجی، افزایش یافته است.

جلالی ادامه داد: تلاش برای این است که زنجیره ارزش صنایع‌دستی در داخل و خارج کامل شود و ما بتوانیم از طراحی تا فروش، بسته بندی، بازاریابی و بازارسازی برای محصولات صنایع دستی ایجاد کنیم، چون صنایع‌دستی نیاز، ضرورت فردا و دوستدار محیط زیست است و ما به ارزش کاری که انسان روی مواد اولیه برخاسته از طبیعت انجام می‌دهد پی ببریم و بتوانیم شان هنر و هویت را در جهان روایت کنیم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور تاکید کرد: این روزها روایت ارزشمند است و صنایع‌دستی ایران راوی هویت دیرینه ایرانی اسلامی ماست.

او با بیان این‌که صنایع‌دستی امری فرابخشی است، اگر چه مسئولیت کامل زنجیره ارزش در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی متمرکز شده است، گفت: دو بخش گردشگری و میراث‌فرهنگی به صنایع‌دستی کمک می‌کنند و در همین راستا مقرر شده است که همه موزه‌ها و پایگاه‌های میراث‌فرهنگی پیوست صنایع‌دستی داشته باشند.

جلالی افزود: البته این امر در سایر حوزه‌های غیر سازمانی نیز انجام شده و برای تکمیل زنجیره ارزش از هنرمند به صنعتگر و از صنعتگر به بازرگان، بین وزارت‌خانه های مختلف از جمله صمت، امور خارجه، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کار تعاون و رفاه اجتماعی و اقتصاد و بانک مرکزی با هدایت و رهبری رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی  یک همگرایی ایجاد شده است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور ادامه داد: تلاش می‌کنیم برای هر استان زنجیره ارزش هویتی در نظر بگیریم و کالای هویت بنیان آن استان را به ارزش اقتصادی تبدیل کنیم که با دستور رئیس جمهور شهید مبنی بر تشکیل بازارچه‌های صنایع‌دستی در مبادی ورودی همه شهرها زمینه عرضه فراهم می‌شود.

او تصریح کرد: آیین نامه راه‌اندازی خانه‌های صنایع‌دستی که سال‌ها مسکوت مانده بود در دولت سیزدهم تصویب شد، خانه صنایع‌دستی تجلی وفاق دستگاه‌های مختلف است چون نمایش، تولید، آموزش و فروش در خانه‌های صنایع‌دستی اتفاق می‌افتد.

جلالی اظهار کرد: همه دستگاه‌هایی که وظیفه آموزش، تامین معیشت و حمایت دارند، هم چنین کانون‌های فرهنگی و گردشگری نیز می‌توانند در خانه‌های صنایع‌دستی گرد هم آیند برای همگرایی و  آیند و همگرایی همه جانبه برای حمایت از اقتصاد هویت بنیان به وجود می‌آید.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با بیان این‌که برای هر استان با توجه به ظرفیت‌ها رسالت ها را تعریف کردیم، گفت: در منطقه بندی که در معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارتخانه انجام شده، استان خراسان رضوی را به رسالت مهم مبتنی بر ظرفیت‌ها بکار گماردیم، خراسان رضوی با توجه به ظرفیت‌های فوق العاده‌ای که در امر تجاری سازی دارد و ظرفیت‌های فوق العاده‌ای که در سرویس دهی به سایر کالاها و سوغات به زائران دارد، تعیین کردیم که این استان به مرکزی برای بسته بندی کالاهای صنایع دستی تبدیل شود ودر تشکیل تعاونی صنایع دستی نقش آفرینی کند.

او تاکید کرد: مشهد باید به عنوان شهری جهانی نقش آفرینی کند، شهرجهانی یعنی تفکر و ایده ملی و جهانی داشتن است، شهرهایی که نشان ملی و جهانی دارند باید در مشهد نقش آفرینی داشته باشند و این ظرفیت و قابلیت در استان خراسان رضوی وجود دارد، چون انواع هنرهای دستی از دستبافته‌ها تا گوهرسنگ‌ها و فیروزه کوبی و معرق و منبت و نقاشی و همه این حوزه ها را در بر می‌گیرد.

جلالی گفت: وقتی صفت شهر جهانی برای یک شهر تعریف می شود باید نقش آفرینی جهانی نیز تعیین شود و این نقش آفرینی در عرصه تجاری سازی و مشتری یابی و مشتری سازی در مشهد به عنوان کانون رجوع شیعیان جهان و زواری که به مشهد می آیند که خاطره ای از این شهر با خود ببرند می‌توانیم زنجیره را کامل کنیم، در همین راستا مرکز منطقه‌ای تجاری سازی را در خراسان رضوی قرار دادیم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با اشاره به برگزاری نمایشگاه هنرمندان خانه ملک در موزه بزرگ خراسان اظهار کرد: موزه‌ها روزگاری وابسته به اشیا بودند و اکنون با توجه به شرایط، موزه‌ها باید به پایگاهی فرآیند محور و پویا تبدیل شوند، موزه بزرگ خراسان هم کانونی برای تجلی این فرآیندی که آموزش، شانیت‌بخشی به هنرمند، نمایش و روایت تازه از آثار قدیمی است ، خوشحال شدم که دست آفریده‌های هنرمندان خانه ملک، در موزه بزرگ به نمایش گذاشته می‌شود.

او با بیان اینکه موزه‌ها باید به کانون‌های ایده پردازی، آموزشی و تولید محصول تبدیل شوند، تصریح کرد: مضمون‌های سنتی و قدیمی ما، موضوعات و نقش نگاره‌هایی که برخاسته از فرهنگ ماست، در محصولات امروز ببینیم باید به چنین کانون‌هایی رجوع کنیم و کمک کنیم که بتوانند تولید محتوای متن پایه در شکل کتاب و مقاله، محتوای تصویر پایه در شکل فیلم و مستند و محتوای صدا پایه در شکل پادکست و برنامه رادیویی، سخنرانی و مستند سازی و تجربه نگاری اتفاق بیفتد.

جلالی افزود: خوشحالم که نمایشگاه را در آغازین روز هفته صنایع‌دستی در جمع هنرمندان صنایع‌دستی مشهد با تبرک و تیمن به جواد الائمه (ع) و امام هشتم (ع) آغاز کردیم و امیدواریم که هفته‌ای پر بار داشته باشیم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: افتتاح ۱۴۴ طرح صنایع دستی توسط وزیر میراث فرهنگی و گردهمایی شهرداران و دهیاران ۱۶ شهر و روستای جهانی در شیراز از برنامه‌های هفته صنایع دستی است و این برنامه‌ها تا پایان هفته با شعار پیوند نسلی، پاسداشت هویت در پهنه جهانی اقدامات را سر و سامان خواهیم داد، به نیتی که از ملجا شریف حضرت رضا علیه السلام شروع شده است.

جلالی در سفر به مشهد برنامه‌های هفته بزرگداشت صنایع‌دستی کشور را از از جوار مرقد مطهر حضرت‌رضا(ع) با چندین رویداد آغاز کرد.

همچنین معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در حاشیه نمایشگاه صنایع دستی موزه بزرگ خراسان با هنرمندان صنایع دستی دیداری صمیمانه داشت.

انتهای پیام/

نظر شما