شناسهٔ خبر: 67066972 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: طبنا | لینک خبر

جزییات برگزاری مراسم شصتمین سالگرد تاسیس شورای جهانی صنایع دستی

مراسم شصتمین سالگرد تاسیس شورای جهانی صنایع دستی، صبح شنبه، ١٩ خرداد در وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگردی و صنایع دستی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگ‌وهنر خبرگزاری سلامت(طبنا)مراسم شصتمین سالگرد این شورا با شعار صنایع‌دستی؛ مردمی‌ترین مشارکت در جهش تولید همراه شده بود. 

در این مراسم عزت الله ضرغامی (وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی)، مریم جلالی (معاون صنایع دستی) و پرهام جانفشان (مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران) حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم از سوی مجری برنامه که مژده لواسانی بود نیز اعلام شد که از فردا بیش از ۴۵٠ مراسم در حوزه صنایع دستی در سطح کشور برگزار خواهد شد؛ ضمن اینکه در پنج استان نیز پروژه هایی افتتاح خواهد شد.

سپس ضمن پخش کلیپی از گزارش عملکرد این وزارتخانه به موضوع بیمه هنرمندان صنایع دستی اشاره شد که در بخشی از آن درباره بسترسازی برای فروش صنایع دستی و دستور ریاست جمهوری برای رفع مشکلاتی که بر سر راه ١٠ هزار نفر از فعالان صنایع دستی و راهنمایان گردشگری، سخن گفته شد. ضمن اینکه مجری برنامه به ابلاغ دستور بیمه فعالان صنایع دستی نیز اشاره کرد.

همچنین با توجه به اینکه در پایان این مراسم از کتاب هنر دست تهران رونمایی خواهد شد، ویدیو کلیپی نیز در همین رابطه به نمایش درآمد.

در این مراسم پرهام جانفشان، مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران با اشاره به اهمیت تهران در حوزه صنایع دستی اظهار کرد: صنایع دستی تقاطع و تلفیق هنر و صنعت است که در اشتغال خانگی و در بخش اشتغال جامع کشور نقش‌آفرین است. استان تهران به ظاهر صنعتی به معنی ماشینی است و شاید کمتر کسی باور کند که بیش از ١٧٠ رشته صنایع دستی به صورت فاخر در تهران وجود دارد. یک سوم صادرات صنایع دستی متعلق به استان تهران است. تهران جایگاه مهمی در بخش صنایع دستی دارد و حدود ١۵ هزار صنعتگر صنایع دستی شناسنامه دار در استان تهران فعالیت می‌کنند. موضوع صنایع دستی در استان تهران به لحاظ فروش و تولید حائز اهمیت است.

او گفت: طی هزار روزی که از دولت سیزدهم می‌گذرد سعی کردیم کارهای جدیدتری را در استان تهران صورت دهیم که در همین رابطه پنج هزار میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان ارایه شده است؛ سه هزار میلیارد ریال در سال ١۴٠٣ از محل تبصره ١٨ نیز در نظر گرفته شده است.

به گفته او قرار است تعدادی بازارچه صنایع دستی نیز سطح شهر تهران افتتاح شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران گفت: خانه‌ای در تهران در محله فردوسی جنوبی بود که سال‌های سال توسط کلارا آبکار به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری اهدا شده بود؛ نیت ایشان این بود که این خانه به یک مرکز آموزشی هنرهای سنتی تبدیل شود. با مشورتی که صورت گرفت بودجه‌ای اختصاص داده شد و به مرکز آموزش‌های مستضرفه تبدیل شده است. 

او به قصه انتشار کتاب هنر دست تهران اشاره کرد و گفت: در استان تهران در سال ١۴٠١ کتابی به نام راهنمای سفرهای گردشگری تهران را منتشر کردیم؛ به عنوان یک هندبوک گردشگری معرفی شد. در حقیقت میراث تهران، ری و شمیران را در کتاب اول آوردیم. کتاب اول منتشر شد و مورد استقبال قرار کرد. کتاب دوم را به موضوع کوهنوردی و طبیعت‌گردی اختصاص دادیم که دارای نقشه‌های گردشگری طبیعی است. کتاب سوم که در سال ١۴٠٣ منتشر شده است به صنایع دستی اختصاص داده شده است؛ یک سال گذشته چهارچوب این کتاب بسته شده است که فقط معرفی اثر نیست، معرفی موزه‌هایی است که به معرفی اثر پرداختند. در چاپ اول آثار ١۵٠ هنرمند برجسته تهران به نمایش درآمده است.

نظر شما