شناسهٔ خبر: 67062038 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

طرح ملی ورزش و مردم؛ از اشتغال دانش آموختگان همدانی تا تزریق نشاط در جامعه

همدان- ایرنا- طرح توسعه و تعمیم ورزش همگانی با عنوان برنامه ملی "ورزش و مردم" با هدف ایجاد زمینه ورزش رایگان برای همگان در استان همدان نیز آغاز شده طرحی که علاوه بر تزریق نشاط به آحاد شهروندان، زمینه اشتغال دانش آموختگان علوم ورزشی را فراهم کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، دفتر توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان با همکاری فدراسیون ورزش‌های همگانی با هدف دسترسی عموم به ورزش و ایجاد فرصت گسترده اشتغال زایی برای دانشجویان و دانش آموختگان تربیت بدنی با شعار "صبح با نشاط عصر مفرح با ورزش" طرحی با عنوان "ورزش و مردم" را تدوین کرد.

در این طرح اماکن ورزشی هدف در شهرستان‌های استان نقطه گذاری و مشخص و در ۲ سانس صبح و عصر توسط مربیان آموزش دیده برای عموم اجرای ورزش پیاده خواهد شد.

در طرح اعلامی وزارت ۷۰۰ مکان ورزشی در سراسر کشور به عنوان گستره طرح مشخص شده که سهم همدان نیز ۳۱ فضای ورزشی است.

اشتغال دانش آموختگان ورزشی

رئیس گروه ورزش همگانی اداره کل ورزش و جوانان همدان در این باره گفت: این طرح با در نظر گرفتن منابع مالی زمینه اشتغال مربیان مهارت دیده از دانش آموختگان و دانشجویان رشته تربیت بدنی را مهیا ساخته است.

علی پارساجو افزود: این افراد توسط فدراسیون ورزش‌های همگانی طی گذراندن دوره‌های آموزشی آمادگی لازم را کسب خواهند کرد و سپس در فضاهای مشخص شده بکار گرفته می‌شوند.

وی ادامه داد: بازه تعریف شده زمانی برای اجرای این طرح یک ساله است که در مرحله اول به صورت ۶ ماه آزمایشی در نوبت صبح و عصر (صبحگاهی و عصرگاهی) و با شعار صبح با نشاط، عصر مفرح با ورزش اجرا می‌شود.

پارساجو با اشاره به وضعیت این طرح در استان همدان یادآور شد: اماکن ورزشی این استان با همکاری ادارات ورزش و جوانان شهرستان‌ها شناسایی شده‌اند و جلسات مقدماتی و تخصصی با هیات‌های همگانی، پزشکی ورزشی و آمادگی جسمانی در خصوص وظایف محوله و ساماندهی نیروی انسانی (مربیان) و دوره‌های آموزشی در حال انجام است.

مقابله با کم تحرکی

رئیس گروه ورزش همگانی همدان صرفه جویی در هزینه‌های درمان و مشارکت مردم در امر ورزش را اصلی‌ترین پیامد این طرح عنوان کرد.

طرح ملی ورزش و مردم؛ از اشتغال دانش آموختگان همدانی تا تزریق نشاط در جامعه

وی شعار این طرح را "صبح با نشاط و عصر مفرح با ورزش" معرفی کرد و افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این طرح تا سال ۱۴۱۰ باید ۴۰ درصد از جمعیت ۹۰ میلیون نفری ایران ورزش کنند.

وی شعار این طرح را "صبح با نشاط و عصر مفرح با ورزش" معرفی کرد و افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این طرح تا سال ۱۴۱۰ باید ۴۰ درصد از جمعیت ۹۰ میلیون نفری ایران ورزش کنند.پارساجو خاطرنشان کرد: متاسفانه طبق بررسی‌های آماری در کشور ۷۰ درصد مردم کشور هیچ تحرک ورزشی ندارند و این بزرگترین چالش برای سلامت عمومی است که در این طرح بیش از ۴۵ میلیون نفر از اقشار مختلف زیرپوشش ورزش همگانی قرار می‌گیرند.

وی رویکرد مهم این طرح را برنامه سلامت محور و توسعه فعالیت بدنی در بین اقشار مختلف مردم عنوان کرد و افزود: ورزش همگانی طی سال‌های متمادی برنامه متمرکز و کلی توسعه‌ای که همه اقشار مختلف را دربرگیرد نداشته و طرح ورزش و مردم این مشکل را حل خواهد کرد.

پارساجو یادآور شد: در سال جاری برای اجرای این طرح در استان همدان، بیش از ۳۰ میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده است.

مشارکت ۲۰۰ ایستگاه صبحگاهی در طرح ورزش و مردم

رئیس هیات ورزش‌های همگانی همدان نیز در این باره گفت: طرح ملی ورزش و مردم با هدف توسعه ورزش رایگان برای همه اقشار جامعه به منظور سلامتی و ارتقای کیفیت زندگی مردم در قالب ورزش صبحگاهی و عصرگاهی اجرا می‌شود.

طرح ملی ورزش و مردم با هدف توسعه ورزش رایگان برای همه اقشار جامعه به منظور سلامتی و ارتقاء کیفیت زندگی مردم در قالب ورزش صبحگاهی و عصرگاهی اجرایی می‌شود.

هادی سبزواری افزود: هم اکنون ۲۰۰ ایستگاه ورزش صبحگاهی در سطح پارک‌ها، بوستان‌ها و سالن‌های ورزشی سطح این استان فعال است که در قالب این طرح مشارکت خواهند داشت.

وی اضافه کرد: این طرح از سوی وزارت ورزش و جوانان تصویب شده و مردان و زنان در تمامی گروه‌های سنی و اقشار جامعه با اولویت بانوان خانه دار و شاغل که به لحاظ پزشکی مجاز به فعالیت بدنی هستند، در آن شرکت می‌کنند.

سبزواری خاطرنشان کرد: ارتقای سطح سلامت جسمانی و ایجاد نشاط اجتماعی در میان آحاد مردم با فعالیت بدنی منظم و ورزش، تغییر سبک زندگی با ترویج و توسعه ورزش همگانی در سطح جامعه، ایجاد اشتغال برای دانشجویان و دانش آموختگان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی، ترویج ورزش آسان، ارزان و در دسترس، مشارکت در رویدادها، فعالیت بدنی و ورزشی منظم به صورت روزانه و بسترسازی به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه از اهداف مهم این طرح است.

طرح ملی ورزش و مردم؛ از اشتغال دانش آموختگان همدانی تا تزریق نشاط در جامعه

اشتغالزایی ۶۱ مربی

رئیس هیات ورزش‌های همگانی همدان با اشاره به اینکه ۶۱ مربی در قالب این طرح فعالیت شغلی خواهند داشت، افزود: در اجرای این طرح دانش آموختگان علوم ورزشی دانشگاه‌ها و نیز مربیان باتجربه و شناسنامه دار ورزش همگانی همدان بکارگرفته می‌شوند.

رئیس هیات ورزش‌های همگانی همدان با اشاره به اینکه ۶۱ مربی در قالب این طرح فعالیت شغلی خواهند داشت، افزود: در اجرای این طرح از دانش آموختگان علوم ورزشی دانشگاه‌ها و نیز مربیان باتجربه و شناسنامه دار ورزش همگانی همدان بکارگرفته می‌شوند.

سبزواری ادامه داد: تمام برنامه ریزی‌های انجام شده در برنامه ملی توسعه و تعمیم ورزش همگانی خانواده محور است و در آن تلاش می‌شود حداکثر خلاقیت، ابتکار و نوآوری به کار گرفته شود تا این طرح برای همگان جذاب باشد.

وی خاطرنشان کرد: در راستای اجرای همسان و همسو این طرح ملی، مربیان در دوره‌های آموزشی به صورت رایگان حضور خواهند یافت.

وی افزود: ۶ دوره رایگان را برای مربیان متقاضی هماهنگ کرده‌ایم تا آخرین روش‌های تمرینی ورزش روزانه زیر نظر اساتید برجسته به آن‌ها آموزش داده شود.

وی از دستگاه‌های اجرایی همچون آموزش و پرورش، کار، تعاون و رفاه اجتماعی و دانشگاه‌ها خواست تا در این طرح همکاری لازم را داشته باشند.

ادارات وارد میدان شوند

مدیرکل ورزش و جوانان همدان نیز در این باره گفت: انتظار داریم دستگاه‌هایی که در استان دارای ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های ورزشی هستند با هدف افزایش شورونشاط بین جوانان و خانواده‌ها و استفاده عمومی از سالن‌ها و اماکن ورزشی خود در قالب طرح ملی ورزش و مردم را در دستور کار قرار دهند تا شاهد کاهش بیماری‌های ناشی از کم‌تحرکی در جوانان، نوجوانان و خانواده‌ها باشیم.

علی حقیقی با اشاره به اینکه در حوزه توسعه ورزش و جوانان بیش از ۲۱ دستگاه اجرایی نیز به ‌صورت موازی وظایفی دارند که اغلب محدود به جامعه هدف خود می‌شود، گفت: خط مقدم فعالیت‌های ورزشی در اختیار ما است اما به همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی به ویژه در اختیار قرار دادن سالن‌های ورزشی برای فعالیت مردم نیاز داریم.

طرح ملی ورزش و مردم؛ از اشتغال دانش آموختگان همدانی تا تزریق نشاط در جامعه

وی اضافه کرد: انتظار داریم دستگاه‌هایی که در استان دارای ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های ورزشی هستند با هدف افزایش شورونشاط در استان بین جوانان و خانواده‌ها، مشارکت همه جانبه در این طرح داشته باشند.

مدیرکل ورزش و جوانان همدان خاطرنشان کرد: به دنبال رشد و اعتلای هرچه بهتر ورزش در حوزه‌های مختلف هستیم و در کنار ورزش قهرمانی توجه جدی به توسعه ورزش‌های همگانی داریم.

حقیقی نشاط و شادابی جامعه را در گرو توسعه و رشد برنامه‌های فرهنگی ورزشی دانست و گفت: ورزش‌هایی نظیر صبحگاهی و پیاده روی می‌تواند شهروندان را به نشاط اجتماعی در فضایی سالم همراه با ارتقا سطح تندرستی سوق دهد.

وی بیان کرد: ترکیبی از افراد کارآمد و صاحب نظر در ورزش‌های همگانی استان همدان فعالیت دارند که توانسته‌اند در این سال‌ها نسبت به برگزاری موفق دوره‌های آموزشی، جشنواره‌های مردمی و فعالیت‌های عمومی در ورزش اقدام کنند و به طور حتم در اجرای طرح ملی ورزش و مردم نیز دستاوردهای درخشانی را به ثبت خواهند گذاشت.

مدیرکل ورزش و جوانان همدان افزود: امسال نیز این توقع وجود دارد که بهتر از گذشته ورزش‌های همگانی در مسیر مشارکت همه جانبه مردم با محوریت فعالیت بدنی و ارتقا سطح تندرستی شهروندان گام بردارد.

نظر شما