شناسهٔ خبر: 67057601 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فرماندار: آتش سوزی منطقه " بلبزان" پاوه هنوز مهار نشده است

کرمانشاه- ایرنا- فرماندار پاوه از ادامه آتش سوزی مراتع و جنگل های منطقه بلبزان این شهرستان با وجود بکارگیری تمام نیروهای محیط زیست، منابع طبیعی، سپاه، بسیج، نیروی انتظامی، اعضای ستاد بحران، نهادهای مردم نهاد سه شهرستان روانسر، جوانرود و پاوه خبر داد.

صاحب‌خبر -

علیرضا حیدری عصر جمعه در گفت گو با ایرنا همچنین از بکارگیری یک بالگرد برای جا به جایی نیروهای اطفاء حریق و آب پاش در جریان این آتش سوزی خبر داد.

وی ضافه کرد: یک بالگرد دیگر نیز در حال اعزام به منطقه برای خاموشی و کمک به نیروهای اطفاء حریق است.

حیدری در ادامه منطقه سخت کوهستانی، گرمای شدید هوا و همچنین وزش باد را عامل کندی خاموشی آتش دانست و ابراز امیدواری کرد با اعزام بالگرد دوم و کمک به تسریع روند خاموشی، تا قبل از تاریکی شب این آتش اطفاء شود.

گفتنی است، منطقه بلبزان چهار روز پیش دچار آتش سوزی شد و حدود ۲۰ هکتار از مراتع آن سوخت اما به گفته فعالان محیط زیست و مردم نهاد این آتش سوزی بسیار وسیع تر توصیف شده است.

شهرستان پاوه در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه و در منطقه ای کوهستانی واقع شده که بیش از ۷۷ هزار هکتار منابع ملی شامل جنگل و مرتع دارد، منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل حدود ۲۳ هزار ۷۲۴ هکتار مساحت دارد و در منطقه صفر مرزی در بخش باینگان واقع شده است.

چند سال گذشته براثر آتش سوزی در منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل متاسفانه چهار تن از جمله یک نیروی عضو بسیج و سه تن از نیروهای مردمی که برای مهار آتش به منطقه رفته بودند، جان خود را از دست دادند.

حریق جنگل‌های شَشول جوانرود تنها با هلیکوپتر آب پاش خاموش می‌شود

جنگل‌های منطقه ششول نوئل شهرستان جوانرود نیز دچار حریق شد و باتوجه به سخت گذر بودن و پوشش گیاهی وسیع بعد از گذشت ۳۶ ساعت کماکان در حال حریق است.

منطقه سخت کوهستانی ، پوشش گیاهی وسیع ، سخت گذر بودن کنترل آتش سوزی را بسیار سخت کرده است و نیروهای امدادی و مردمی توان مقابله با آن را ندارند و هرچه سریعتر برای کنترل این حریق باید از بالگرد آب پاش یا حدالامکان بالگرد نفربر استفاده شود.

به گفته یکی از فعالان محیط زیستی در محل، وسعت تخمین زده شده حریق بیش از ۲۰۰ هکتار است و حریق از کوهستان های میراولی از توابع بخش باینگان پاوه شروع شده تا کوهستان های ششول نوئل از توابع شهرستان جوانرود امتداد یافته است.

فعالان محیط زیست خواستار تشکیل ستاد بحران استان را دارند و مطالبه آنها اعزام بالگرد آب پاش یا نفربر برای تسریع در اطفاحریق را داریم.

شهرستان جوانرود با بیش از ۷۵ هزار نفر جمعیت در ۸۵ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه واقع شده است.

نظر شما