شناسهٔ خبر: 67014956 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

قطعنامه آمریکا روی میز شورای امنیت سازمان ملل؛ آتش‌بس در غزه دور یا نزدیک

پس از گذشت نزدیک به هشت ماه از جنگ اسرائیل در غزه و ارائه طرح موسوم به صلح از سوی رئیس جمهور آمریکا در ۱۱ خرداد ماه جاری، اکنون پیش‌نویس قطعنامه واشنگتن روی میز شورای امنیت قرار دارد و دولت بایدن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در حال فشار به حماس و اسرائیل است.

صاحب‌خبر -

لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل درباره پیش نویس قطعنامه آمریکا می گوید: از پیشنهاد کنونی مبنی بر پایان دادن به جنگ در غزه از طریق آتش بس و آزادی گروگانها، حمایت می کند.

گرینفیلد که عضو کابینه جو بایدن رئیس جمهور آمریکا است، درباره این طرح می افزاید: رهبران و دولت‌های متعددی از جمله رهبران منطقه ای این طرح را تایید کرده‌اند و ما از شورای امنیت می‌خواهیم که با آنها همراه شود و خواستار اجرای این توافق بدون تاخیر و بدون قید و شرط شود.

سفیر آمریکا در سازمان ملل معتقد است: اجرای سریع این توافق آتش بس فوری، آزادی گروگان ها، خروج نیروهای اسرائیلی از مناطق مسکونی در مرحله اول، افزایش فوری کمک های بشردوستانه و بازگرداندن خدمات اولیه و بازگشت غیرنظامیان فلسطینی به شمال غزه را امکان پذیر می کند.

به اعتقاد او، «این قطعنامه همچنین با یک نقشه راه برای پایان دادن به بحران به طور کلی و یک طرح بازسازی چند ساله با حمایت بین المللی همراه است.»

گرینفیلد که کشورش از آغاز جنگ اسرائیل در غزه همواره این رژیم را حمایت های نظامی، امنیتی و اطلاعاتی و مالی کرده است، می گوید: « در نهایت، این امر منجر به پایان جنگ به شیوه ای می شود که امنیت اسرائیل را تضمین می کند و برای غیرنظامیان غزه تسکین فوری به ارمغان می آورد.»

سفیر آمریکا در سازمان ملل خطاب به شورای امنیت ۱۵ عضوی که روسیه و چین از جمله اعضای دائم و دارای حق وتوی آن هستند و همواره درخواست برقراری آتش بس در غزه را به همراه دیگر کشورها از جمله الجزایر داشته اند، می گوید: « شورای امنیت باید اصرار کند که حماس این توافق را بپذیرد. اعضای شورا پیوسته خواهان اقداماتی هستند که در این توافق مشخص شده است: آزادی گروگان‌ها، تضمین آتش‌بس کامل، امکان افزایش کمک‌های بشردوستانه به غزه و نوسازی خدمات ضروری، و آماده‌سازی زمینه برای طرح بازسازی غزه. اعضای شورا نباید این فرصت را از دست بدهند. ما باید یک صدا در حمایت از این توافق صحبت کنیم. »

متن احتمالی پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل که از حماس می خواهد توافق صلح و آزادی اسرا را بپذیرد، بدین شرح است:

- با تاکید بر اهمیت تلاش‌های دیپلماتیک مستمر مصر، قطر و ایالات متحده با هدف توقف درگیری‌ها در غزه، آزادی گروگان‌ها، و افزایش ارائه و توزیع کمک‌های بشردوستانه اضافی

- از توافق جدید اعلام شده در ۳۱ مه استقبال می کند و از حماس می خواهد که آن را به طور کامل بپذیرد و شرایط آن را بدون تاخیر و بدون قید و شرط اجرا کند.

- خاطرنشان می کند که اجرای سریع این توافق آتش بس، عقب نشینی نیروهای اسرائیلی از مناطق پرجمعیت غزه، آزادی گروگان ها، افزایش کمک های بشردوستانه، بازگرداندن خدمات اولیه و بازگشت غیرنظامیان فلسطینی به شمال غزه را ممکن می سازد.

- بر اهمیت پایبندی طرفین به شرایط پس از توافق با هدف توقف دائمی خصومت‌ها تأکید می‌کند و از همه کشورهای عضو و سازمان ملل می‌خواهد که از اجرای آن حمایت کنند.

- تعهد تزلزل ناپذیر خود را به چشم انداز راه کار دو کشوری که در آن دو کشور دموکراتیک، اسرائیل و فلسطین، در کنار هم در صلح و امنیت، مطابق با قوانین بین المللی و قطعنامه های مربوطه سازمان ملل زندگی می کنند، تاکید می کند و در این راستا بر اهمیت اتحاد نوار غزه با کرانه باختری تحت حاکمیت خودگردان فلسطین تاکید می کند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ۳۱ می ۲۰۲۴ برابر با ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ و در آستانه انتخابات ۵ نوامبر سال جاری (۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳) اعلام کرد که اسرائیل پیشنهاد جدیدی برای برقراری آتش‌بس و تبادل اسرا ارائه کرد که از طریق قطر به حماس ارائه شده است و از طرفین خواست این فرصت را از دست ندهند و بر سر این پیشنهاد به توافق برسند.

رئیس جمهور دموکرات ایالات متحده آمریکا که به دلیل حمایت هایش از اسرائیل در جنگ کنونی غزه در داخل و خارج از آمریکا تحت فشار نهادهای بین المللی و افکار عمومی جهانی است، تصریح کرد: پیشنهاد جدید اسرائیل «نقشه راه برای آتش بس پایدار و آزادی همه گروگان ها» است. «می دانم عده ای در اسرائیل با این طرح مخالفت خواهند کرد. این واقعا یک لحظه تعیین کننده است. حماس باید این توافق را انجام دهد. زمان پایان دادن به جنگی است که حماس شروع کرد.»

طرح سه مرحله ای که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا معرفی کرد، شامل:

مرحله اول: ۶ هفته طول می کشد که شامل «آتش بس کامل»، خروج نیروهای اسرائیلی از تمام مناطق پرجمعیت غزه، آزادی تعدادی از اسیران از جمله زنان، سالمندان و مجروحان در ازای آزادی صدها اسیر فلسطینی است. گروگان های آمریکایی در این مرحله آزاد می شوند.

بقایای اسیران مرده به آغوش خانواده هایشان بازخواهد گشت. غیرنظامیان فلسطینی به خانه های خود در محله های غزه از جمله در شمال باز خواهند گشت. کمک های بشردوستانه با ورود ۶۰۰ کامیون روزانه به غزه افزایش خواهد یافت. صدها هزار چادر توسط جامعه بین المللی توزیع خواهد شد.

مرحله دوم: شامل تبادل همه گروگان‌های زنده باقیمانده، از جمله سربازان مرد، همراه با خروج کامل سربازان اسرائیلی از غزه است.

مرحله سوم: شامل آغاز "طرح بازسازی بزرگ غزه" و بازگرداندن نهایی بقایای اسرا خواهد بود.

کاخ سفید عصر ۱۴ خرداد به وقت محلی (نیویورک) با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا امروز با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر گفتگو کرد. آنها تایید کردند که آتش بس جامع و توافقنامه آزادی گروگانها که اکنون روی میز است، یک نقشه راه مشخص برای پایان دادن به بحران در غزه است.

کاخ سفید افزود: رئیس جمهور آمریکا آمادگی اسرائیل را برای پیشبرد شرایطی که اکنون به حماس ارائه شده است، تایید کرد .رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که این بهترین فرصت ممکن برای توافق است و خودداری مداوم حماس از آزادی گروگان‌ها تنها باعث طولانی شدن درگیری و محرومیت مردم غزه از کمک ها می شود.

کاخ سفید افزود: «رئیس جمهور تاکید کرد که ایالات متحده آمریکا به همراه مصر و قطر برای تضمین اجرای کامل کل توافق تلاش خواهند کرد. وی از امیر تمیم خواست تا از تمام ابزارهای مناسب برای تضمین موافقت حماس با این توافق استفاده کند و تامید کرد که حماس اکنون تنها مانع آتش بس کامل و کمک به مردم غزه است.»

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که در پی ارائه طرح پیشنهادی بایدن، آنتونی بلینکن وزیر خارجه دولت بایدن با رهبران ۶ کشور و اسرائیل گفتگو کرده است و خطاب به یحیی سنوار رهبر حماس از او خواست این توافق را بپذیرد و گفت که این پیشنهاد به نفع فلسطین است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود: آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه از زمان اظهارات جو بایدن رئیس جمهور در مورد پیشنهاد آتش بس، تلفنی با رهبران ترکیه، مصر، قطر، عربستان سعودی، اردن، امارات و اعضای کابینه جنگ اسرائیل از جمله بنی گانتس و یوآو گالانت گفتگو کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: آمریکا "کاملاً مطمئن است" که اسرائیل با آنچه "در نهایت یک پیشنهاد اسرائیل" بود، همراهی خواهد کرد.

جان کربی سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا نیز ۱۴ خرداد نشستی خبری به خبرنگاران گفت: «ما مطمئن هستیم که [سخنرانی بایدن] به طور دقیق پیشنهاد [اسرائیل] را منعکس می‌کند، پیشنهادی که با اسرائیلی‌ها روی آن کار کردیم، بنابراین من هیچ شکافی نمی بینم که بتوانم درباره آن صحبت کنند. حماس باید با توافق موافقت کند.»

تلاش های دولت بایدن برای تصویب این قطعنامه و فشار بر حماس برای پذیرش طرح صلح بایدن در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران گفت: «یکی از اصولی که ما برای پایان دادن به این درگیری دنبال آن هستیم این است که حماس نمی تواند به حکومت غزه ادامه دهد.»

در حالی که آمریکا ادعا می کند که توانایی های نظامی حماس به طور قابل توجهی در اثر جنگ کاهش یافته است، این گروه با حفظ رهبری سیاسی و نظامی خود، همچنان یک نیروی فعال در میدان است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که موضع دولت بایدن این است که حماس باید سلاح های خود را زمین بگذارد.

همزمان با قطعنامه آمریکا، در پی نشست غیر علنی شورای امنیت سازمان ملل درباره حمله اسرائیل به اردوگاه آوارگان به رفح در هشتم خرداد ماه جاری، سفیر الجزایر در سازمان ملل اعلام کرد کشورش پیش نویس قطعنامه ای برای «توقف کشتار در رفح» ارائه کرده است.

«عماربن جامع» سفیر و نماینده دائم الجزایر در سازمان ملل که کشورش عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل است، پس از نشست غیرعلنی این شورا درباره حمله اسرائیل به رفح ، به خبرنگاران گفت که بیانیه پیشنهادی الجزایر برای "توقف کشتار در رفح"، "یک متن کوتاه و قاطع و تعیین کننده خواهد بود."

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد. این وقفه یا آتش بس موقت هفت روز طول کشید و سرانجام ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳ به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

کابینه جنگ رژیم اسرائیل ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برابر با ۶ می ۲۰۲۴ نیز به رغم مخالفت‌های بین‌المللی، حمله زمینی به شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه را تائید کرد و ارتش این رژیم، از ۱۸ اردیبهشت بخش فلسطینی گذرگاه رفح در شرق این شهر را اشغال کرده‌ است و بدین ترتیب، رفح شاهد حملات هوایی و گلوله باران شدید رژیم اسرائیل در تمامی مناطق خود از جمله مناطق مسکونی بوده و این رژیم با حمله به سمت گذرگاه رفح، تنها دروازه فلسطینیان غزه را به روی جهان بسته است.

ارتش اسرائیل ۲۶ می ( ۶ خرداد ماه جاری) همچنین به بهانه نابودی حماس با حمله به اردوگاه آوارگان در شهر رفح در جنوب نوار غزه دست کم ۴۱ فلسطینی از جمله زنان و کودکان را شهید و ده‌ها نفر دیگر را زخمی کرد که این موضوع باعث نگرانی های بین المللی شده چرا که وضعیت نوار غزه را وخیم‌تر می‌کند.

بر اساس تازه ترین آمار وزارت بهداشت غزه، شمار شهدای جنگ اسرائیل در غزه از  هفتم اکتبر ۲۰۲۳  (۱۵ مهر۱۴۰۲ ) به ۲۶ هزار و ۵۵۰ نفر و شمار زخمی ها به ۸۲ هزار و ۹۵۹ نفر رسیده است.

دولت بایدن که در آستانه انتخابات ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳) قرار دارد، از دو سو تحت فشار قرار دارد، از یکسو تحت فشار  افکار عمومی داخلی و خارجی آمریکا برای توقف جنگ اسرائیل در غزه است و از سوی دیگر از سوی جمهوری خواهان حامی سرسخت اسرائیل. به اعتقاد تحلیلگران مسایل داخلی و خارجی آمریکا، بایدن برای رقابت با رقیب قدرتمند خود دونالد ترامپ و جلب آرای حامیان فلسطین در اسرائیل باید هر چه زودتر به جنگ اسرائیل در غزه خاتمه دهد.

نظر شما