شناسهٔ خبر: 67016409 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

آمریکا دست به دامان عربستان، ترکیه و اردن شد

ایرنا : وزیران امور خارجه آمریکا و عربستان سعودی درباره پیشنهاد واشنگتن برای آتش بس در غزه گفتگو کردند.

صاحب‌خبر -

آنتونی بلینکن و فیصل بن فرحان، وزرای خارجه آمریکا و عربستان در این تماس تلفنی درباره تحولات سودان نیز گفتگو کردند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران اعلام کرد: آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه از زمان اظهارات جو بایدن رئیس جمهور در مورد پیشنهاد آتش بس، تلفنی با رهبران ترکیه، مصر، قطر، عربستان سعودی، اردن، امارات و اعضای کابینه جنگ اسرائیل از جمله بنی گانتس و یوآو گالانت گفتگو کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: آمریکا "کاملاً مطمئن است" که اسرائیل با آنچه "در نهایت یک پیشنهاد اسرائیل" بود، همراهی خواهد کرد.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ۳۱ می ۲۰۲۴ برابر با ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ و در آستانه انتخابات ۵ نوامبر سال جاری (۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳) اعلام کرد که اسرائیل پیشنهاد جدیدی برای برقراری آتش‌بس و تبادل اسرا ارائه کرد که از طریق قطر به حماس ارائه شده است و از طرفین خواست این فرصت را از دست ندهند و بر سر این پیشنهاد به توافق برسند.

رئیس جمهور دموکرات ایالات متحده آمریکا که به دلیل حمایت هایش از اسرائیل در جنگ کنونی غزه در داخل و خارج از آمریکا تحت فشار نهادهای بین المللی و افکار عمومی جهانی است، تصریح کرد: پیشنهاد جدید اسرائیل «نقشه راه برای آتش بس پایدار و آزادی همه گروگان ها» است. «می دانم عده ای در اسرائیل با این طرح مخالفت خواهند کرد. این واقعا یک لحظه تعیین کننده است. حماس باید این توافق را انجام دهد. زمان پایان دادن به جنگی است که حماس شروع کرد.»

طرح سه مرحله ای که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا معرفی کرد، شامل:

مرحله اول: ۶ هفته طول می کشد که شامل «آتش بس کامل»، خروج نیروهای اسرائیلی از تمام مناطق پرجمعیت غزه، آزادی تعدادی از اسیران از جمله زنان، سالمندان و مجروحان در ازای آزادی صدها اسیر فلسطینی است. گروگان های آمریکایی در این مرحله آزاد می شوند.

بقایای اسیران مرده به آغوش خانواده هایشان بازخواهد گشت. غیرنظامیان فلسطینی به خانه های خود در محله های غزه از جمله در شمال باز خواهند گشت. کمک های بشردوستانه با ورود ۶۰۰ کامیون روزانه به غزه افزایش خواهد یافت. صدها هزار چادر توسط جامعه بین المللی توزیع خواهد شد.

مرحله دوم: شامل تبادل همه گروگان‌های زنده باقیمانده، از جمله سربازان مرد، همراه با خروج کامل سربازان اسرائیلی از غزه است.

مرحله سوم: شامل آغاز "طرح بازسازی بزرگ غزه" و بازگرداندن نهایی بقایای اسرا خواهد بود.

کاخ سفید عصر ۱۴ خرداد به وقت محلی (نیویورک) با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا امروز با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر گفتگو کرد. آنها تایید کردند که آتش بس جامع و توافقنامه آزادی گروگانها که اکنون روی میز است، یک نقشه راه مشخص برای پایان دادن به بحران در غزه است.

کاخ سفید افزود: رئیس جمهور آمریکا آمادگی اسرائیل را برای پیشبرد شرایطی که اکنون به حماس ارائه شده است، تایید کرد .رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که این بهترین فرصت ممکن برای توافق است و خودداری مداوم حماس از آزادی گروگان‌ها تنها باعث طولانی شدن درگیری و محرومیت مردم غزه از کمک ها می شود.

کاخ سفید افزود: «رئیس جمهور تاکید کرد که ایالات متحده آمریکا به همراه مصر و قطر برای تضمین اجرای کامل کل توافق تلاش خواهند کرد. وی از امیر تمیم خواست تا از تمام ابزارهای مناسب برای تضمین موافقت حماس با این توافق استفاده کند و تامید کرد که حماس اکنون تنها مانع آتش بس کامل و کمک به مردم غزه است.»

 

نظر شما