شناسهٔ خبر: 66994825 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

مشاور نتانیاهو: طرح بایدن در مورد غزه دارای نقص است و خوب نیست

صاحب‌خبر -

شفقنا- اوفیر فالک، دستیار بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، تاکید کرد که تل آویو توافقی را برای پایان دادن به جنگ در غزه که توسط جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا پیشنهاد شد، پذیرفته است، اما او این توافق را دارای نقص توصیف کرد که نیاز به کار بیشتر روی آن دارد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، به نقل از آرتی عربی، اوفیر فالک، مشاور ارشد سیاست خارجی نتانیاهو، در مصاحبه با روزنامه بریتانیایی ساندی تایمز گفت که اسرائیل با پیشنهاد بایدن موافقت کرد، هرچند که این پیشنهاد خوب نیست، اما ما قویاً می‌خواهیم همه گروگان‌ها آزاد شوند.

وی ادامه داد: جزئیات زیادی وجود دارد که باید روی آنها کار شود، زیرا شروط اسرائیل از جمله آزادی اسیران و حذف حماس با توجه به اینکه «یک سازمان تروریستی است که مرتکب نسل کشی شده است»، تغییر نکرده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه جمعه ۳۱ مه (۱۱ خرداد) در یک سخنرانی اعلام کرد اسرائیل در مذاکرات برای آتش‌بس در نوار غزه، «توافق جامع» جدیدی را پیشنهاد کرده است.
بایدن در کاخ سفید گفت که این شامل آتش‌بس کامل، خروج شش هفته‌ای نیروهای اسرائیلی از نوار غزه و آزادی اسیران حماس است.

در مرحله نخست، آتش‌بس کامل و بدون محدودیت شش هفته‌ای اجرا می‌شود و نیروهای اسرائیل از مراکز مسکونی نوار غزه خارج می‌شوند. شماری از اسیران اسرائیلی از جمله زنان، سالمندان و زخمی‌ها به همراه جنازه گروگان‌هایی که کشته شدند به اسرائیل تحویل داده خواهد شد و اسیران آمریکایی نیز آزاد می‌شوند.

در مقابل، صدها اسیر فلسطینی آزاد خواهند شد. بر اساس این توافق جامع، غیرنظامیان فلسطینی می‌توانند به خانه‌های خود در تمام مناطق نوار غزه بازگردند. کمک‌های بشردوستانه نیز افزایش خواهد یافت و طبق گفته بایدن ۶۰۰ کامیون می‌توانند روزانه کمک‌های امدادی را به غزه انتقال دهند.

در این مرحله، اسرائیل و حماس بر سر چگونگی اجرای مرحله دوم آتش‌بس مذاکره می‌کنند. آمریکا، مصر و قطر نقش میانجی را در این مذاکرات برعهده خواهند گرفت.

مرحله دوم این طرح نیز حدود شش هفته طول خواهد کشید. در این مرحله نیروهای اسرائیلی به طور کامل از غزه خارج می‌شوند. حماس تمام گروگان‌های زنده باقی‌مانده از جمله سربازهای اسرائیلی را آزاد می‌کند.
در مرحله سوم، بازسازی نوار غزه با حمایت آمریکا و جامعه جهانی انجام خواهد شد. در این مرحله خانه‌ها، مدارس و بیمارستان‌ها دوباره ساخته می‌شوند.

متن خبر در آرتی عربی

نظر شما