شناسهٔ خبر: 66993077 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

برنامه ایجاد حکومت جایگزین حماس در غزه

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: همزمان با اظهارنظرها درباره احتمال رسیدن به توافق آتش‌بس در جنگ غزه، وزیر دفاع اسرائیل تأکید کرد کشورش نمی‌پذیرد گروه  حماس در هیچیک از مراحل پایان دادن به جنگ، بر غزه حکمرانی کند.
یوآو گالانت گفت :دولت اسرائیل همزمان با اقدامات نظامی، «گزینه‌های جایگزین حماس برای حکومت» در غزه را در دست بررسی دارد.
او در ادامه توضیح داد که اسرائیل قصد دارد مناطقی را در غزه «مجزا» کند، نیروهای حماس را از این مناطق بیرون براند و سپس «نیروهایی را معرفی کند که خواهند توانست دولت جایگزینی تشکیل دهند؛ جایگزینی که حماس را تهدید کند».
وزیر دفاع اسرائیل به جزئیات بیشتری درباره این جایگزین‌ها اشاره نکرد.
این در حالی است که کاخ سفید می‌گوید اگر حماس با طرح جدید ارائه شده توسط جو بایدن برای پایان دادن به جنگ غزه موافقت کند، آمریکا انتظار دارد که اسرائیل نیز آن را بپذیرد.
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید  گفت:‌ «این پیشنهاد اسرائیل بود. ما کاملا انتظار داریم اگر حماس با پیشنهادی که برای آنها ارسال کردیم موافقت کند، در آن‌صورت اسرائیل نیز بله بگوید.»ساعاتی پیش‌تر، اوفیر فالک، یکی از مشاوران ارشد نتانیاهو روز به ساندی‌تایمز گفت که سخنرانی رئیس‌جمهور بایدن «به هر دلیلی»، یک نطق «سیاسی» بود.
 فالک گفت «جزئیات زیادی وجود دارد که باید بررسی شود و تا زمانی که همه اهداف ما محقق نشود، آتش‌بس دائمی در کار نخواهد بود».
انتظار می‌رود کابینه جنگ اسرائیل جلسه‌ای برای چارچوب مطرح‌شده توسط رئیس‌جمهور آمریکا برای آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌ها برگزار کند.
گروه حماس  اعلام کرده است که «نگاهی مثبت» به پیشنهاد تازه  بایدن دارد، اما هیچ اشاره‌ای نکرده که حاضر است از حاکمیت غزه کنار بکشد یا داوطلبانه تن به خلع سلاح دهد.
جو بایدن جمعه شب در یک سخنرانی در کاخ سفید طرح پیشنهادی اسرائیل برای دستیابی به توافق با گروه  حماس را علنی کرد. او حماس را فرا خواند که این پیشنهاد را بپذیرد.
این طرح سه‌مرحله‌ای از جمله به مذاکره در شش هفته نخست برای دستیابی به آتش‌بس، آزاد شدن شهروندان ربوده شده اسرائیلی که گروگان حماس در غزه هستند، خروج نیروهای اسرائیلی از مناطق پرجمعیت غزه، کمک‌های بیشتر بشردوستانه به غزه، سپس پایان جنگ و بازسازی این باریکه اشاره دارد.
دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، در واکنش به سخنرانی  بایدن گفت روشن است که غزه نمی‌تواند زیر حاکمیت حماس باشد.اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان نیز  در گفت‌وگو با نخست‌وزیر اسرائیل گفت پس از پیشنهاد آتش‌بسی که توسط جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، ارائه شد باید بتوان پایانی برای جنگ غزه متصور شد.
او  در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو از پیشنهاد توافق جو بایدن استقبال کرد.به گفته استفن هبستریت، سخنگوی دولت آلمان، پس از پیشنهاد اسرائیل، چشم‌انداز ملموسی برای پایان درگیری‌ها و جنگ در غزه وجود دارد. هبستریت می‌گوید که صدر اعظم آلمان در عین حال اسرائیل را برای ارائه کمک‌های بشردوستانه ضروری به مردم غزه تشویق کرده است.


 

برچسب‌ها:

نظر شما