شناسهٔ خبر: 66994626 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

سخنگوی حماس: اراده سیاسی از سوی اسرائیل برای مذاکره و دستیابی به توافق وجود ندارد

صاحب‌خبر -

شفقنا- یکی از سخنگوهای جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» اعلام کرد که این جنبش مشکلی با تشکیلات خودگردان فلسطین ندارد و «طرف سومی» را برای مدیریت گذرگاه رفح نمی‌پذیرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، یکی از سخنگوهای جنبش حماس در مصاحبه با اسکای نیوز عربی اعلام کرد: ما مشکلی با تشکیلات خودگردان فلسطین نداریم و طرف سومی را برای مدیریت گذرگاه رفح نخواهیم پذیرفت. هر طرفی که بر خلاف خواسته مقاومت وارد نوار غزه شود، ما آن را یک طرف متخاصم به حساب خواهیم آورد.

وی عنوان داشت: ما تمامی طرح‌های اسرائیل را که علیه غزه چیده می‌شود به شکست خواهیم کشاند. این مردم فلسطین هستند که آینده نوار غزه را تعیین می‌کنند، نه هیچ طرف دیگری.

این مقام حماس عنوان داشت: هر پیشنهادی که شامل آتش بس دائم و عقب نشینی اسرائیل و بازگشت آوارگان نباشد، ما با آن موافقت نخواهیم کرد. اسرائیل اراده سیاسی برای مذاکره و دستیابی به توافق ندارد.

وی در خصوص پیشنهاد اخیر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز برای آتش بس در غزه گفت: پیشنهادات بایدن به دور از پیشنهاداتی که ما در گذشته با آن موافقت کرده بودیم، نیست. ما در مرحله بررسی پیشنهاد بایدن هستیم و به آن پاسخ خواهیم داد. ما بز لزوم عقب نشینی کامل اسرائیل از غزه تاکید داریم. ما نگاه مثبتی به سخنرانی بایدن داریم.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه جمعه ۳۱ مه (۱۱ خرداد) در یک سخنرانی اعلام کرد اسرائیل در مذاکرات برای آتش‌بس در نوار غزه، «توافق جامع» جدیدی را پیشنهاد کرده است.
بایدن در کاخ سفید گفت که این شامل آتش‌بس کامل، خروج شش هفته‌ای نیروهای اسرائیلی از نوار غزه و آزادی اسیران حماس است.

در مرحله نخست، آتش‌بس کامل و بدون محدودیت شش هفته‌ای اجرا می‌شود و نیروهای اسرائیل از مراکز مسکونی نوار غزه خارج می‌شوند. شماری از اسیران اسرائیلی از جمله زنان، سالمندان و زخمی‌ها به همراه جنازه گروگان‌هایی که کشته شدند به اسرائیل تحویل داده خواهد شد و اسیران آمریکایی نیز آزاد می‌شوند.

در مقابل، صدها اسیر فلسطینی آزاد خواهند شد. بر اساس این توافق جامع، غیرنظامیان فلسطینی می‌توانند به خانه‌های خود در تمام مناطق نوار غزه بازگردند. کمک‌های بشردوستانه نیز افزایش خواهد یافت و طبق گفته بایدن ۶۰۰ کامیون می‌توانند روزانه کمک‌های امدادی را به غزه انتقال دهند.

در این مرحله، اسرائیل و حماس بر سر چگونگی اجرای مرحله دوم آتش‌بس مذاکره می‌کنند. آمریکا، مصر و قطر نقش میانجی را در این مذاکرات برعهده خواهند گرفت.

مرحله دوم این طرح نیز حدود شش هفته طول خواهد کشید. در این مرحله نیروهای اسرائیلی به طور کامل از غزه خارج می‌شوند. حماس تمام گروگان‌های زنده باقی‌مانده از جمله سربازهای اسرائیلی را آزاد می‌کند.
در مرحله سوم، بازسازی نوار غزه با حمایت آمریکا و جامعه جهانی انجام خواهد شد. در این مرحله خانه‌ها، مدارس و بیمارستان‌ها دوباره ساخته می‌شوند.

نظر شما