شناسهٔ خبر: 66976776 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

وزیر دفاع چین: به طرف‌های جنگ اوکراین سلاح نمی‌دهیم/ خویشتن‌داری ما در برابر تایوان حدی دارد

ایراندخت آذر شکیب

وزیر دفاع چین امروز (یکشنبه) در نشست امنیتی شانگری-لا در سنگاپور گفت، پکن نه به اوکراین و نه به روسیه سلاح نمی‌دهد و قویا صادرات اقلام دو منظوره را هم کنترل می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در ادامه گفت: «ما هرگز به هیچ یک از طرف‌های درگیر جنگ اوکراین سلاح نمی‌دهیم و تجهیزاتی به هیچ کدام ارسال نمی‌کنیم.»

به نقل از خبرگزاری تاس، وی افزود: «پکن قویا صادرات کالاها و اقلام دو منظوره را رصد می‌کند و هرگز کاری انجام نمی‌دهد که به تشدید اوضاع در اوکراین منجر شود.»

وزیر دفاع چین همچنین خاطرنشان کرد، پکن همواره موضعی قابل قبول در مساله اوکراین داشته و از مذاکرات صلح برای پایان دادن به این جنگ حمایت می‌کند.

پیشتر نیز «وو چیان»، سخنگوی وزارت دفاع چین گفته بود پکن برای طرف‌های جنگ اوکراین تسلیحات صادر نکرده و بر صادرات کالاهای دارای کاربری دوگانه نظامی-غیرنظامی کنترل سختی دارد.

تنشی‌آفرینی آمریکا با حمایت از تایوان و فیلیپین

وزیر دفاع چین در ادامه صحبت‌هایش در نشست شانگری-لا در سنگاپور بر اهمیت تجدید ارتباطات نظامی و ارتش با آمریکا و در حالی اذعان کرد که تنش در منطقه آسیا-اقیانوسیه وجود دارد و در عین حال، وی واشنگتن را به بروز این تنش با کمک به تایوان و فیلیپین متهم کرد.

وزیر دفاع چین تاکید کرد ارتش این کشور اجازه استقلال به تایوان را نمی دهد حتی اگر مجبور به استفاده از زور شود. ارتش آزادیبخش خلق چین همواره نیرویی نابود نشدنی و قدرتمند در دفاع از وحدت میهن بوده است و همواره قاطعانه عمل خواهد کرد تا استقلال تایوان را مهار کند و اطمینان حاصل کند که هرگز در تلاش های خود موفق نخواهد شد.  هر کس جرات کند تایوان را از چین جدا کند، تکه تکه و به نابودی خود دچار خواهد شد. چین در مواجهه با نقض حقوق و تحریکات، خویشتنداری کافی را حفظ کرده است، اما محدودیت‌هایی برای این وجود دارد.

وی افزود: «ما به کسی اجازه نمی‌دهیم درگیری‌های ژئوپلیتیکی یا جنگی، چه جنگ سرد و چه جنگ‌های مسلحانه، را وارد منطقه ما کند.» وزیر دفاع چین همچنین گفت: «ما به هیچ کشور یا نیرویی اجازه نمی‌دهیم تا درگیری ایجاد کند و در منطقه ما به ایجاد ناآرامی بپردازد.»

چین روی اکثر قسمت‌های دریای چین جنوبی که یک مسیر اصلی کشتیرانی در سطح جهان محسوب می‌شود و به یکسری درگیری‌ها در منطقه به‌ویژه با فیلیپین منجر شده که کشتی‌هایش مورد حمله از سوی کشتی‌های چینی و آب پرفشار قرار گرفته‌اند، ادعا دارد.

وزیر دفاع چین پیش از تهدید فیلیپین که از زمان انتخاب فردیناند مارکوس جونیور به عنوان رئیس جمهور این کشور در سال ۲۰۲۲ به سرعت طرفدار آمریکا شده، اصرار داشت که «فرهنگ استراتژیک چین مورد قبول جهان است و مخالف تهاجم.»

از زمان درگیری کشتی‌های فیلیپینی با کشتی‌های چینی در سال گذشته میلادی در دریای چین جنوبی، دولت مانیل اقداماتی را برای همکاری‌های امنیتی جدید با تعدادی از کشورهای آسیایی و غربی آغاز کرده و اجازه حضور نظامی گسترده آمریکا را در پایگاه‌های بیشتری داده است که بر اساس بسته دفاعی ۲۰۱۴ است.

وزیر دفاع چین همچنین فیلیپین را به تحریک عمدی پکن با استفاده از همکاری با قدرت‌های خارجی متهم کرد و گفت: «چین در مقابل چنین اقدامات تحریک‌آمیزی خویشتنداری زیادی به خرج داده است. اما این خویشتنداری حدی دارد.»

این گفته‌ها در حالی مطرح شده که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز شنبه گفته بود که حمایت کشورش از فیلیپین قاطعانه است و از صحبت‌های مارکوس در نشست شانگری-لا حمایت کرده بود.

دونگ جون، وزیر دفاع چین روز جمعه در حاشیه نشست سنگاپور با آستین دیدار کرد که اولین گفت‌وگوی حضوری بین مقامات ارشد دفاعی چین و آمریکا از زمان قطع تماس‌های بین ارتش دو کشور در سال ۲۰۲۲ محسوب می‌شود. نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان در سال ۲۰۲۲ به تایوان رفت و همین مساله خشم پکن را در پی داشت. چین تایوان را از آن خود می‌داند و حتی گفته در صورت لزوم باید به زور این جزیره تحت کنترلش در بیاید.

وزیر دفاع چین در نشست سنگاپور ادامه داد، پکن برای تبادلات و همکاری با ارتش ایالات متحده آماده است اما این امر مستلزم تلاش هر دو طرف است. وی همچنین آمریکا را به تحریک دولت جدید تایوان متهم کرد و افزود: «ما اقداماتی قاطع را در متوقف کردن و سرکوب استقلال تایوان انجام می‌دهیم و مطمئن می‌شویم که چنین توطئه‌هایی هرگز موفق نخواهند بود. هر که جرات کند تا تایوان را از چین جدا کند، فقط خودش را نابود خواهد کرد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما