شناسهٔ خبر: 66977338 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تاکید پکن بر ایستادگی قاطع در برابر جنگ یا هرج‌ومرج

تهران – ایرنا – وزیر دفاع چین با بیان اینکه کشورهای آسیا و اقیانوسیه توانایی و اعتماد لازم را برای حل مشکلات این منطقه دارند، تاکید کرد: پکن به هیچ کشوری اجازه نخواهد داد که جنگ‌های سرد یا گرم را در منطقه آسیا و اقیانوسیه شعله‌ور کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، دونگ جون روز یکشنبه در جریان نشست سالانه امنیتی شانگری-لا در سنگاپور، اضافه کرد: چین قاطعانه با جدایی‌طلبان تایوان مبارزه خواهد کرد و هرکس جرات کند این جزیره را از سرزمین مادری‌اش جدا کند، خود را به نابودی دعوت کرده است.

وی گفت: ارتش آزادی بخش خلق چین همواره نیرویی قدرتمند و فناناپذیر در دفاع از اتحاد سرزمین مادری بوده است و قاطعانه و به قدرت اقدام خواهد کرد تا استقلال تایوان را مهار و اطمینان حاصل کند که (این جزیره) هرگز در تلاش های خود موفق نخواهد شد.

دونگ در پاسخ به این سوال که آیا رزمایش‌های چین در اطراف جزیره نشان می‌دهد که پکن علاقه‌مند به اتحاد مجدد صلح‌آمیز با تایوان است، خاطرنشان کرد: جدایی‌طلبان تایوانی به‌طور یک‌جانبه وضعیت این تنگه را تغییر می‌دهند.

وزیر دفاع چین در مورد اختلاف و مناقشه جاری بر سر «دریای جنوبی چین» به خصوص با فیلیپین، هشدار داد که خویشتن داری پکن حدی دارد.

وی افزود: چین در مواجهه با تحریکات و نقض حقوق خود، به اندازه کافی خویشتنداری داشته است اما ادامه این روند محدودیت‌هایی دارد.

وزیر دفاع چین در تشریح نتایج دیدارش با لوید آستین همتای آمریکایی خود که روز جمعه گذشته برگزار شد، گفت: ما همواره پذیرای همکاری و تبادل نظر بوده‌ایم و بر این باوریم که درست به دلیل وجود اختلافات بین ارتش های دو کشور، به مبادلات بیشتری نیازمندیم.

نیات شوم برخی کشورها تایوان را به خطر می‌اندازد

وزیر دفاع چین بدون اشاره به آمریکا، برخی کشورها را متهم کرد که اصل چین واحد را نقض کرده‌اند و با فروش تجهیزات نظامی به تایوان، سعی دارند از تایپه برای مهار پکن استفاده کنند. وی افزود که این نیات شوم تایوان را به خطر می اندازد.

وی با بیان اینکه برخی از کشورهای منطقه با تحریک نیروهای خارجی، موجب وقوع برخی حوادث در دریای جنوبی چین شده اند، افزود: نیروهای خارجی موشک‌های میان‌برد را در این منطقه مستقر کرده‌اند که به‌طور جدی امنیت و ثبات را تضعیف می‌کند.

دونگ تاکید کرد: دریای جنوبی چین یکی از شلوغ‌ترین مناطق تجارت بین‌المللی است و بیش از نیمی از حمل و نقل جهان از این دریا عبور می کند و هیچ حادثه ای که در آن کشتی‌های تجاری به خطر بیفتد، وجود نداشته است.

وی بدون اشاره مستقیم به فیلیپین، در تشریح درگیری‌های اخیر در نزدیکی توماس شوال دوم که در چین به نام رنای جیائو شناخته می‌شود، گفت: دشمن به صورت عمد نقش قربانی را بازی می‌کند تا باعث ایجاد اختلاف شود. ما متعقدیم این یک نوع باج‌گیری است و از نظر اخلاقی درست نیست.

نظر شما