شناسهٔ خبر: 66977043 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

سیگنال چینی به آمریکا/ وزیر دفاع چین: پکن با قاطعیت از استقلال تایوان جلوگیری می‌کند

ایرنا : وزیر دفاع چین گفت:تایوان «هسته مسائل اصلی» چین است اما حزب حاکم ترقیخواه دموکراتیک تایوان به دنبال جدایی‌طلبی است.

صاحب‌خبر -

دونگ جون  یکشنبه تاکید کرد: چشم‌انداز اتحاد صلح‌آمیز با تایوان بیش از پیش زایل شده است و پکن «با قاطعیت و قدرت» از استقلال تایوان جلوگیری می‌کند.

دونگ در نشست امنیتی شانگری-لا در سنگاپور گفت: ارتش آزادیخواه خلق چین همواره در دفاع از اتحاد سرزمین مادری نیرویی قدرتمند و فناناپذیر بوده است و در جلوگیری از استقلال تایوان و ناکام کردن تلاش‌هایش، قاطع و قدرتمند بوده است.

وی افزود: تایوان «هسته مسائل اصلی» چین است اما حزب حاکم ترقیخواه دموکراتیک تایوان به دنبال جدایی‌طلبی است.

دونگ تصریح کرد: این جدایی‌طلبان اخیرا اظهاراتی افراطی داشته‌اند که بیانگر خیانت آنها به ملت چین و نیاکانشان است.

وزیر دفاع چین گفت: پکن متعهد به اتحاد صلح‌آمیز است اما چشم‌انداز این اتحاد صلح‌آمیز بخاطر جدایی‌طلبان و نیروهای خارجی بیش از پیش زایل شده است.

دونگ جون با اشاره به اختلاف چین و فیلیپین در دریای چین جنوبی نیز هشدار داد که خویشتنداری پکن در این اختلافات «حدی» دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد که کشورش برای همکاری و تبادل نظر نظامی با آمریکا آمادگی دارد.

دونگ جون گفت: ما همیشه برای تبادل نظر و همکاری آماده بوده‌ایم اما این مستلزم دیدارهای دوجانبه است.

وی تاکید کرد: ما معتقدیم که به تبادل بیشتر نیاز داریم زیرا اختلافاتی میان ارتش‌های ما وجود دارد.

دونگ جون و لوید آستین وزیر دفاع آمریکا روز جمعه در حاشیه نشست شانگری-لا پس از ۱۸ ماه دیدار و گفت‌وگو کردند.

طبق اعلام وزارت دفاع آمریکا، آستین در مورد فعالیت نظامی چین در نزدیکی تایوان ابراز نگرانی کرد و گفت که پکن نباید از انتخابات جزیره تایوان به عنوان بهانه‌ای برای «اقدامات قهری» استفاده کند.

همچنین آستین در دیدار با دونگ بر باز نگه داشتن ارتباط‌های نظامی- نظامی میان دو کشور تاکید کرد.

پنتاگون همچنین اعلام کرد که وزیر دفاع آمریکا بر اهمیت احترام به آزادی ناوبری در دریای جنوبی چین تاکید کرده و در مورد حمایت چین از پایگاه صنعتی روسیه بحث و تبادل نظر کرده است.

وو چیان سخنگوی وزارت دفاع چین نیز اعلام کرد که دونگ جون و لوید آستین روز جمعه در سنگاپور نشستی سازنده داشتند که شامل گفت‌وگوهایی در مورد تایوان، جنگ بین روسیه و اوکراین و درگیری در غزه بود.

سخنگوی وزارت دفاع چین در حاشیه نشست دفاعی شانگری-لا به خبرنگاران گفت که دونگ جون به آستین هشدار داد که ایالات متحده نباید در امور چین و تایوان دخالت کند.

نظر شما