شناسهٔ خبر: 66957373 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

لوید آستین: گسترش ناتو به درگیری اوکراین ربطی ندارد/جنگ با چین قریب‌الوقوع و اجتناب‌ناپذیر نیست

ایراندخت آذر شکیب

آستین گفت گسترش ناتو ربطی به آغاز درگیری اوکراین ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در جریان سخنرانی در جمع وزرای امنیتی و مقام‌های امنیتی نشست شانگری‌-لا در سنگاپور گفت: «من با احترام به نظر شما که گفتید گسترش ناتو باعث بحران اوکراین شد، مخالفم. مقام‌های روسیه مقصر درگیری اوکراین هستند.»

به نقل از خبرگزاری تاس، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین پیشتر گفته بود که کشورهای غربی «کارهای بد زیادی» در حق روسیه انجام داده‌اند، مسکو را فریب داده و در نتیجه آن را مجبور به حمله به اوکراین کرده‌اند.

او گفت این غرب بود که روسیه را پس از فروپاشی شوروی فریب و گسترش ناتو را ترتیب داد.

پسکوف همچنین تاکید کرد: «این فقط گسترش ناتو نیست، این گسترش زیرساخت‌های نظامی ناتو تا مرزهای فدراسیون روسیه است. در واقع، کشورهای غربی همواره تلاش کرده‌اند تا روسیه را عملا تحت فشار قرار دهند به جای آنکه به دنبال همکاری برابر باشند.»

آستین در ادامه صحبت‌هایش گفت: «با وجود تشدید سریع تنش‌ها در منطقه آسیا-اقیانوسیه، جنگ با چین نه قریب الوقوع است و نه اجتناب ناپذیر.»

وی همچنین بر اهمیت تجدید گفت‌وگو بین خود و همتای چینی‌اش برای جلوگیری از «اشتباه محاسباتی و سوء تفاهم‌ها» تاکید کرد.

اظهارات آستین در نشست دفاعی شانگری-لا در سنگاپور یک روز پس از دیدار او با دونگ جون، وزیر دفاع چین انجام شد که اولین دیدار حضوری بین مقامات ارشد دفاعی ۲ کشور از زمان تماس بین آمریکایی‌ها و چینی‌ها است.

وزیر دفاع آمریکا ادامه داد: «تا زمانی که در حال صحبت هستیم، می‌توانیم مسائلی را که مشکل‌ساز هستند شناسایی کنیم و باید اطمینان حاصل کنیم که هیچ تصور نادرستی و محاسبات نادرست وجود ندارد که ممکن است از کنترل خارج شود.»

آستین همچنین افزود: تعهد جدی به ۲ اقیانوس هند و آرام داریم و در قبال آن بی‌طرف نیستیم.

وزیر دفاع آمریکا اظهار کرد: کشورهای جهان باید به اوکراین در دفاع از خود و حفظ حاکمیتش کمک کنند.

وی همچنین اشاره‌ای به وضعیت کنونی خاورمیانه کرد و بدون اشاره به اقدامات متجاوزانه هر روزه رژیم صهیونیستی در حق فلسطینی‌ها مدعی شد: بحران کنونی خاورمیانه به دلیل حمله حماس در هفتم اکتبر است.

آستین ادعاهایش را با ژست صلح‌طلبانه ادامه داد و افزود: «تحقق امنیت و ثبات در منطقه اولویت دولت آمریکا است. آمریکا زمانی امن است که اسیا امن باشد.»

در این بین، ژنرال «کائو یانژونگ» از مقام‌های ارشد ارتش چین و محقق در موسسه مطالعات جنگ این کشور از آستین پرسید که آیا آمریکا به دنبال اجیاد یک نسخه آسیایی ناتو با اتکا بر شرکا و متحدانش در منطقه است یا خیر.

وی با استناد به ادعای روسیه مبنی بر اینکه گسترش ناتو به سمت شرق یک تهدید است و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از آن به عنوان بهانه‌ای برای حمله به اوکراین استفاده کرده، گفت که این امر می‌تواند منجر به درگیری با چین شود.

این محقق چینی خطاب به ژنرال آستین افزود: «گسترش شرق ناتو به بحران اوکراین منجر شده است. به نظر شما تقویت سیستم اتحاد ایالات متحده در آسیا و اقیانوسیه چه پیامدهایی بر امنیت و ثبات این منطقه خواهد داشت؟»

آستین نیز گفت، آمریکا صادقانه با کشورهای همفکر با ارزش‌های متفاوت همکاری می‌کند و به دنبال ایجاد یک ائتلاف به شکل ناتو در منطقه نیست و تفسیر این محقق چینی را درباره علت آغاز درگیری اوکراین هم رد کرد.

وی افزود: «بحران اوکراین به این دلیل آغاز شد که پوتین تصمیم گرفت تا به صورت غیرقانونی به همسایه روسیه حمله کند. واشنگتن اطمینان حاصل می‌کند که حق کشورها در منطقه است که از خودشان دفاع کنند و باید به مناطق اقتصادی جامع دسترسی داشته باشند.»

در این میان، فردیناند مارکوس جونیور، رئیس جمهور فیلیپین گفت، اگر یک فیلیپینی در هنگام مقابله چین با گارد ساحلی و ناوگان تجاری کشورش برای اعمال ادعاهای خود در دریای چین جنوبی کشته شود، «بسیار نزدیک به آنچه ما به عنوان یک اقدام جنگی تعریف می‌کنیم، خواهد بود و بنابراین ما به آن پاسخ خواهیم داد.»

مارکوس همچنین اضافه کرد، معتقد است که شرکای فیلیپین در پیمان با این کشور از جمله ایالات متحده، همین معیار را دارند.

وزیر دفاع آمریکا در ادامه صحبت‌هایش در نشست امنیتی شانگری-لا در سنگاپور به صحبت‌های رئیس جمهور فیلیپین اشاره کرد و گفت، شاید آمریکا در صورت کشته شدن یک فیلیپینی در مقابله با چین، نتواند واکنشی را که مانیل می‌خواهد، داشته باشد.

وی گفت، تعهد آمریکا به فیلیپین به عنوان یکی از شرکای معاهده قاطع است و بر اهمیت گفت‌وگو با چین نیز تاکید کرد.

انتهای پیام

نظر شما