شناسهٔ خبر: 66957932 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

روس ها مقصر درگیری اوکراین هستند

اقتصادنیوز: آستین گفت گسترش ناتو ربطی به آغاز درگیری اوکراین ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا،  لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در جریان سخنرانی در جمع وزرای امنیتی و مقام‌های امنیتی نشست شانگری‌-لا در سنگاپور گفت: «من با احترام به نظر شما که گفتید گسترش ناتو باعث بحران اوکراین شد، مخالفم. مقام‌های روسیه مقصر درگیری اوکراین هستند.»

به نقل از خبرگزاری تاس، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین پیشتر گفته بود که کشورهای غربی «کارهای بد زیادی» در حق روسیه انجام داده‌اند، مسکو را فریب داده و در نتیجه آن را مجبور به حمله به اوکراین کرده‌اند.

او گفت این غرب بود که روسیه را پس از فروپاشی شوروی فریب و گسترش ناتو را ترتیب داد.

خبر مرتبط
ناتو برای جنگ طولانی با روسیه آماده می‌شود

وزیر خارجه مجارستان گفت: مردم اروپا می‌توانند در انتخابات پارلمان اروپا به دولت‌های خود بفهمانند که نمی‌خواهند برای مدت طولانی با جنگ در اروپا زندگی کنند.

پسکوف همچنین تاکید کرد: «این فقط گسترش ناتو نیست، این گسترش زیرساخت‌های نظامی ناتو تا مرزهای فدراسیون روسیه است. در واقع، کشورهای غربی همواره تلاش کرده‌اند تا روسیه را عملا تحت فشار قرار دهند به جای آنکه به دنبال همکاری برابر باشند.»

آستین در ادامه صحبت‌هایش گفت: «با وجود تشدید سریع تنش‌ها در منطقه آسیا-اقیانوسیه، جنگ با چین نه قریب الوقوع است و نه اجتناب ناپذیر.»

وی همچنین بر اهمیت تجدید گفت‌وگو بین خود و همتای چینی‌اش برای جلوگیری از «اشتباه محاسباتی و سوء تفاهم‌ها» تاکید کرد.

خبر مرتبط
هشدار ترکیه درباره دخالت ناتو در جنگ اوکراین/ منجر به بحران می‌شود

فیدان در نشست غیررسمی وزرای خارجه ناتو در روز جمعه به خبرنگاران گفت: «شرکت ائتلاف در درگیری منجر به بحران‌های بیشتر و گسترش درگیری در منطقه خواهد شد.»

اظهارات آستین در نشست دفاعی شانگری-لا در سنگاپور یک روز پس از دیدار او با دونگ جون، وزیر دفاع چین انجام شد که اولین دیدار حضوری بین مقامات ارشد دفاعی ۲ کشور از زمان تماس بین آمریکایی‌ها و چینی‌ها است.

وزیر دفاع آمریکا ادامه داد: «تا زمانی که در حال صحبت هستیم، می‌توانیم مسائلی را که مشکل‌ساز هستند شناسایی کنیم و باید اطمینان حاصل کنیم که هیچ تصور نادرستی و محاسبات نادرست وجود ندارد که ممکن است از کنترل خارج شود.»

آستین همچنین افزود: تعهد جدی به ۲ اقیانوس هند و آرام داریم و در قبال آن بی‌طرف نیستیم.

وزیر دفاع آمریکا اظهار کرد: کشورهای جهان باید به اوکراین در دفاع از خود و حفظ حاکمیتش کمک کنند.

وی همچنین اشاره‌ای به وضعیت کنونی خاورمیانه کرد و بدون اشاره به اقدامات متجاوزانه هر روزه رژیم صهیونیستی در حق فلسطینی‌ها مدعی شد: بحران کنونی خاورمیانه به دلیل حمله حماس در هفتم اکتبر است.

آستین ادعاهایش را با ژست صلح‌طلبانه ادامه داد و افزود: «تحقق امنیت و ثبات در منطقه اولویت دولت آمریکا است. آمریکا زمانی امن است که اسیا امن باشد.»

 

نظر شما