شناسهٔ خبر: 66918856 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

در مراسم اختتامیه جشنواره قرآنی وزارت بهداشت مطرح شد

فراگیری سفره قرآن در خانواده نظام سلامت + عکس

مراسم اختتامیه بخش آوایی جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت که از روز ششم خردادماه در مشهد مقدس آغاز شده بود، امروز 9 خردادماه برگزار شد و در بخشی از این مراسم بر فراگیرتر شدن سفره قرآن در خانواده نظام سلامت تأکید شد.

صاحب‌خبر -

پایانِ بخش آوایی جشنواره قرآنی وزارت بهداشت / فراگیرتر شدن سفره قرآن در خانواده نظام سلامت + عکس

به گزارش ایکنا، مراسم اختتامیه بخش آویی بیست و هشتمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت در بخش آقایان صبح امروز نهم خردادماه در مشهد مقدس و با حضور مدیران فرهنگی وزارت بهداشت برگزار شد. 

در بخشی از این مراسم علی تقی‌پور، دبیر بیست و هشتمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، گفت: جشنواره قرآن و عترت امسال حال و هوای شهدایی که جاودانه شدند را دارد، در این محفل قرآنی نام و یاد خادم الرضا(ع)، شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و هیئت همراه را گرامی می‌داریم. شهید عزیزی که ادامه دهنده مکتب امام و رهبری و شهیدان بهشتی، مطهری، رجایی، باهنر و سلیمانی بود. امیدواریم که همه ما بتوانیم به‌خوبی ادامه دهنده راه و رسم شهدا باشیم و مسیر پرافتخار شهید رئیسی نیز تداوم یابد.

وی تصریح کرد: هر کس در مسیر قرآن کریم گام بردارد، از اجر و مزد بالایی نزد ایزدمنان برخوردار است و همه ما می‌دانیم که قرآن طنین اِنس و جان است و نباید این کتاب آسمانی مهجور بماند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه رویکردهای قرآنی طی سال‌های اخیر و در بین گروه‌های مختلف به‌ویژه خانواده بزرگ نظام سلامت روندی رو به رشد داشته است، اظهار کرد: گرچه ما این موضوع را به فال نیک می‌گیریم، اما معتقدیم که این روند کافی نیست و باید در حوزه‌ قرآن و عترت حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم. 

فراگیرتر شدن سفره قرآن در خانواده نظام سلامت + عکس

وی افزود: در حوزه پزشکی بحث انسانیت و همچنین موضوع بسیار مهم معنویت و سلامت مورد توجه قرار گرفته و یکی از دروس این بخش الهیات پزشکی بوده که کشورهای غربی به دنبال تبیین آن هستند و در اینجا ما به عنوان مسلمان باید بهتر از غربی‌ها عمل کنیم.

تقی‌پور با تأکید بر اینکه کرسی‌های علوم قرآنی باید از سوی مسلمانان فتح شود، بیان کرد: بسیار خوشحالیم که چراغ فعالیت‌های قرآنی جمهوری اسلامی ایران در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و خانواده بزرگ نظام سلامت روشن شده است.

وی در ادامه یکی از نکات شاخص جشنواره بیست و هشتم قرآن و عترت وزارت بهداشت را حضور پررنگ دانشجویان ایرانی و غیرایرانی برشمرد و گفت: امسال برای اولین بار شاهد حضور پرشور دانشجویان غیرایرانی در جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت بودیم. بسیار خوشحالیم که با تدابیر مسئولان این وزارتخانه بخش بین‌الملل به این جشنواره قرآنی افزوده شد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه خطاب به حاضران در این مراسم بیان کرد: شما چهره‌های قرآنی حوزه سلامت افتخار جامعه پزشکی هستید و پرچم این حوزه را با افتخار برافراشته‌اید، باید قدردان خودتان باشید. 

براساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این مراسم جواد باقری‌بیلندی، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز به ارائه آماری از این جشنواره پرداخت و گفت: جمع حاضر در این محفل قرآنی نماینده بیش از ۹۰ هزار نفر رشته در  هشت بخش و ۷۱ رشته هستند که به پابوسی امام رضا(ع) مشرف شده‌اند، خدای منان را بسیار شاکریم که در مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه‌ها و دانشکده‌های تابعه آن رویکردهای قرآنی فراگیرتر از سال‌های قبل شده است.

وی افزود: در جشنواره امسال برای آنکه سفره قرآن و عترت در خانواده بزرگ نظام سلامت فراگیرتر شود افزایش تعداد بخش‌ها و رشته‌ها را شاهد بودیم، جشنواره‌ای که به واسطه حادثه تلخ ورزقان حال و هوای متفاوتی داشت و همه حاضران در این رویداد قرآنی اعم از برگزارکنندگان، شرکت کنندگان و داوران از صفات نیک و پسندیده شهید جمهور می‌گفتند، جا دارد که در جمع قرآنی نام و یاد شهید آیت‌الله رئیسی و هیئت همراه را گرامی بداریم‌.

فراگیرتر شدن سفره قرآن در خانواده نظام سلامت + عکس

باقری‌بیلندی تصریح کرد: در طول برگزاری این رویداد قرآنی حمایت‌های وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاون فرهنگی و دانشجویی این وزارتخانه و رؤسا، معاونان فرهنگی و دانشجویی، مدیران امور فرهنگی و مدیران حوزه قرآن و عترتِ تمامی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور را داشتیم که از تمامی این عزیزان تقدیر و تشکر می‌‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی‌های جشنواره بیست و نهم از هم‌اکنون و پیش از پایان جشنواره بیست و هشتم آغاز شده است، تأکید کرد: از تمامی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور می‌خواهیم که طرح‌ها و برنامه‌های پیشنهادی خود را در راستای هرچه بهتر برگزار شدن جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مرکز قرآن و عترت این وزارتخانه ارسال کنند.

وی با تأکید بر اینکه امسال ۹۰ هزار و ۱۸۲ نفررشته در هشت بخش و ۷۱ رشته شرکت کردند، گفت: مجموع این رقم معادل ۵۷ هزار و ۷۶ نفر بوده است. این گروه‌های شرکت کننده شامل ۲۹۸۰ نفر در بخش اساتید، ۱۲ هزار و ۸۰۲ نفر در بخش دانشجویی و ۴۱ هزار و ۲۹۴ نفر در بخش کارکنان بوده است.

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت اظهار کرد: همچنین از مجموع شرکت کنندگان در این رویداد قرآنی ۹۱۰۳ نفر در بخش ویژه، ۲۱۴ نفر در بخش تواشیح، ۱۰ هزار و یک نفر در بخش هنری، ۴۵ هزار و ۲۶۳ نفر در بخش معارفی، ۱۹۶۸ نفر در بخش فناوری، ۴۶۱۵ نفر در بخش پژوهشی، ۳۸۰۱ نفر در بخش ادبی و ۱۵ هزار و ۲۱۷ نفر در بخش آوایی بوده است. 

فراگیرتر شدن سفره قرآن در خانواده نظام سلامت + عکس

براساس این گزارش، در بخش دیگری از این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی فاطمی‌پور، معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز در سخنانی، گفت: قرآن کریم از جایگاه رفیعی برخوردار بوده و هست و خادمان قرآنی هم به واسطه حرکت در این مسیر نورانی از چنین جایگاهی برخوردار هستند. امیدواریم تا آخرین لحظه عمر همواره در مسیر قرآن و عترت گام برداریم و ثانیه‌ای از این مسیر فاصله نگیریم.

وی با اشاره به اینکه در این روزها در سوگ فراق عزیزانی هستیم که مطابق با دستورات قرآنی به مردم خدمت کردند، بیان کرد: شهادت تنها معرکه و میدان نبرد نیست و اجر و مزد افرادی همچون شهید آیت‌الله رئیسی و یاران همراه که در مسیر خدمت به مردم جان خود را از دست دادند از شهادت کمتر نیست. این عزیزان شهید زیستند و در آخر هم شهید شدند و اجر و مزد خود را با شهادت گرفتند.

معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه شهید آیت‌الله رئیسی یک خادم قرآنی بود و در طول دوران مسئولیت خود در مجموعه‌های مختلف ثانیه‌ای از مسیر قرآن و عترت فاصله نگرفت، تاکید کرد: همه ما باید در عمل، قرآنی و خادم قرآن باشیم و باید ظاهر و باطن زندگی‌مان قرآنی باشد به این معنا که سبک زندگی قرآنی به معنای واقعی در زندگی‌مان پیاده‌سازی شده باشد.

فاطمی‌پور گفت: اضافه کرد: باید مراقب باشیم که فریب کلمه خادم قرآن بودن را نخوریم و به خودمان مغرور نشویم و اگر اُنس با قرآن را همواره و در تمامی شرایط در زندگی‌ کاری و خانوادگی‌مان داشته باشیم دچار لغزش نخواهیم شد و از این مسیر نورانی فاصله نخواهیم گرفت.

وی با بیان اینکه پذیرش توبه یک سنت الهی است، تصریح کرد: کسی که در مهلت آزمایش توبه می‌کند کارش را درست انجام داده است، اما توبه‌ای که به لحظه آخر عمر و زمان مرگ است فاقد ارزش بوده و همانند توبه زمان قبل از آن ارزشمند نیست.

فراگیرتر شدن سفره قرآن در خانواده نظام سلامت + عکس

معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: برگزاری رویدادهای قرآنی مقدمه‌ای برای چنگ زدن به دامن قرآن است و باید از این فرصت‌های ناب به‌طور ویژه استفاده نماییم. گفتار و رفتار قرآنی ما باید زبانزد باشد و در چهره‌های قرآنی باید حرف و عمل یکی باشد.

وی در پایان بیان کرد: اگر می‌خواهیم به کسی توصیه قرآنی بکنیم باید ابتدا خود عامل به آن باشیم، نه آنکه حرفمان با عمل‌مان یکسان نباشد، وقتی که این دو متفاوت از هم باشد قطعاً سخن‌مان در فرد مخاطب اثرپذیری لازم را نخواهد داشت.

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این مراسم از برگزیدگان رشته‌های مختلف بخش آوایی این جشنواره تجلیل به عمل آمد. 

یادآور می‌شود این مسابقات از روز ششم خردادماه در بخش آقایان آغاز شده بود. بخش بانوان این جشنواره نیز طی روزهای سیزدهم تا شانزدهم خرداد در مشهد برگزار می‌شود. برگزیدگان این جشنواره به سی و هشتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور راه می‌یابند. 

انتهای پیام

نظر شما