شناسهٔ خبر: 66917137 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

خوش‌بینی به رشد دوباره صادرات آلمان

صاحب‌خبر -
گروه اقتصادی: به گفته یک انستیتوی پژوهشی، صنعت صادرات آلمان "هنوز شتاب چندانی نگرفته"، اما فضای کنونی به طور قابل توجهی رو به بهبود گذاشته است. چندین حوزه انتظار رشد قابل توجهی دارند. با این حال، تجارت با چین دشوارتر می‌شود.
صنعت آلمان در مقایسه با بیش از یک سال گذشته نسبت به تجارت خارجی خود خوشبین‌تر است. بر اساس یک نظرسنجی انستیتوی لایبنیتس برای پژوهش‌های اقتصادی (IFO)، انتظارات صادراتی آنها پس از منفی ۱.۵درصد در آوریل به ۰.۳درصد در ماه مه افزایش یافته و این بالاترین میزان از آوریل ۲۰۲۳ بدین سو بوده است.
کلاوس وولرابه، مسئول نظرسنجی‌های این انستیتو، در تشریح نتایج گفته است: «پاسخ‌های مثبت و منفی [در این نظرسنجی] تقریباً یکدیگر را متعادل می‌کنند.» او افزود: «به طور کلی، اقتصاد صادراتی هنوز پویایی بزرگی نشان نمی‌دهد. روند رشد در هر حوزه بسیار متفاوت است. برای مثال، تولیدکنندگان نوشیدنی انتظار افزایش قابل توجهی در تجارت صادراتی دارند.» این مؤسسه می‌گوید: «همین امر در مورد صنعت مبلمان و تولید شیشه و سرامیک نیز صدق می‌کند.»
با این حال، سازندگان دستگاه‌های پردازش داده مجبور بودند با یک افول قابل توجه کنار بیایند. انتظارات بسیار خوش‌بینانه از ماه قبل را نمی‌توان در این حوزه حفظ کرد. پژوهشگران انستیتو همچنین دریافته‌اند که "در حال حاضر تحرک کمی در ماشین‌سازی و بخش خودرو وجود دارد". صنعت نساجی و پوشاک، چاپخانه‌ها و صنایع فلزی انتظار کاهش صادرات خود را دارند.
تجارت خارجی اقتصاد آلمان را در سه ماهه اول تقویت کرد. از ژانویه تا مارس سال جاری، صادرات کالا ۲.۱درصد نسبت به سه ماهه قبل افزایش یافت. یک دلیل آن تقاضای قوی برای کالاهای "ساخت آلمان" از ایالات متحده آمریکا بوده است. این به یک رشد ۰.۲درصدی تولید ناخالص داخلی در سه ماهه اول کمک کرد و در نتیجه مانع از رکود در این بزرگترین اقتصاد اروپا شد.
با این حال، اتاق بازرگانی و صنعت آلمان (DIHK) انتظار دارد که تجارت در سال ۲۰۲۴ به طور کلی دچار رکود باشد. به عنوان مثال، بازار چین دشوارتر شده است. وینسنت استامر، اقتصاددان "کومرتس‌بانک" آلمان می‌گوید: «چین از نردبان زنجیره ارزش (تولید داخلی) بالا رفته و به طور فزاینده‌ای کالاهای پیچیده‌تری را که قبلاً از آلمان وارد می‌کرد، تولید می‌کند. علاوه بر این، شرکت‌های آلمانی به جای صادرات کالا از آلمان به چین، به طور فزاینده‌ای کالای خود را در خود چین تولید می‌کنند.»

 

برچسب‌ها:

نظر شما