شناسهٔ خبر: 66863795 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

فرماندار مشهد:

با بهره‌ برداران غیر مجاز منابع آبی باید جدی برخورد کرد

برخورد جدی با بهره‌ برداران و متصرفان غیر مجاز منابع آبی باید در دستور کار قرارگاه پایش آب مشهد قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

با بهره‌ برداران غیرمجاز منابع آبی باید جدی برخورد کرد

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، فرماندار مشهد امروز در ششمین نشست قرارگاه پایش آب شهرستان مشهد با اشاره به بارندگی‌ های سیل‌ آسای اخیر در این شهر گفت: خدا را به سبب نعمت باران که باعث شد مشهد از یک بحران سخت عبور کند و وضعیت سدهای ما نسبت به گذشته بهتر شود، شاکریم.

محسن داوری افزود: هنوز کمبود منابع آبی در مشهد با توجه به خشکسالی‌ های پیاپی برطرف نشده و لازم است جلسات قرارگاه پایش آب این شهرستان برای رصد موضوعات چون گذشته و با قوت‌ تر برگزار شود.
 
داوری ادامه داد: در کنار پیگیری مصوبات در قرارگاه پایش آب، لازم است سه موضوع به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد که یکی از این موارد ارائه گزارش مستمر در خصوص برخورد با انشعابات غیرمجاز است.
 
وی گفت: حتی اگر در شرایط پرآبی هم باشیم با انشعابات غیرمجاز باید برخورد شود و این موضوع در دستور کار باشد چون بهره برداران انشعابات غیرمجاز حقوق مشترکان مجاز را تضییع می کنند و شاهد هدر رفت و اسراف آب به دلیل نبود کنتور از سوی این بهره برداران متخلف هستیم.
 
داوری دومین دستور کار را برخورد با چاه‌ های غیرمجاز عنوان کرد و گفت: همه چاه‌ هایی که با مجوز مورد بهره‌ برداری قرار می‌ گیرند، حد برداشت از آنان مشخص است اما در چاه‌ های غیرمجاز به دلیل اینکه هیچ رصد و پایشی در مورد مقدار برداشت آنان صورت نمی‌ گیرد، نیاز است طرحی مدون و قانونی درباره برخورد با چاه‌ های غیر مجاز تدوین و در جلسه بعد ارائه شود.
 
وی عنوان کرد: قوانین بسیار خوبی در زمینه برخورد با متخلفان حفر چاه غیرمجاز وجود دارد که با تدوین و گردآوری آنان می‌ توان به عنوان یک دستورالعمل کاربردی تا جمع شدن همه چاه‌ های غیرمجاز مورد استفاده قرار داد و از هدر رفت منابع آبی جلوگیری کرد.
 
فرماندار مشهد با تشریح وضعیت سدهای مشهد خاطر نشان کرد: تشکیل کمیته‌ ای برای بررسی وضعیت مسیر آبگیری سدها به عنوان سومین دستور کار مد نظر است تا در این کمیته نکات فنی مربوط به آبگیری سدهای مشهد مورد پایش قرار گیرد و مشخص شود چرا در بارندگی اخیر سدها حداکثر آبگیری را نداشته‌ اند.
 
وی اظهار کرد: این سدها در مسیر آب ساخته شده و در بارندگی سال‌ های گذشته به ویژه سال ۹۸ شاهد آبگیری خیلی خوب سدها از بارندگی‌ ها را شاهد بودیم اما باید دیدید شرایط حال حاضر سدها به چه نحو است که از بارندگی سیلابی اخیر سدهای ما به خوبی آبگیری نشده است.
 
ششمین جلسه قرارگاه پایش آب مشهد با حضور فرماندار و شهردار مشهد و سایر مدیران و مسئولان اجرایی با موضوع تأمین آب و پساب برای فضای سبز در محل شهرداری این کلانشهر برگزار شد.

نظر شما