شناسهٔ خبر: 66819814 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

اهم رویدادهای قرآنی هفته

اذعان مسئولان و کارشناسان بر مشی و منش قرآنی شهید جمهور

هفته گذشته و در پی شهادت آیت‌الله رئیسی؛ رئیس‌جمهور فقید، جامعه قرآنی در قالب صدور پیام تسلیت یا گفت‌و‌گو به بیان ابعاد شخصیتی شهید جمهور پرداختند و همگی متفق‌القول بر مشی و منش قرآنی وی اذعان کردند.

صاحب‌خبر -
اذعان مسئولان و کارشناسان بر مشی و منش قرآنی شهید جمهوربه گزارش ایکنا، یکشنبه 30 اردیبهشت خبر نگران‌کننده بروز سانحه بالگرد حامل آیت‌الله رئیسی؛ رئیس‌جمهور شهید و هیئت همراه مخابره می‌شود و به فاصله چند ساعت بعد یعنی در بامداد دوشنبه 31 اردیبهشت انتشار خبر شهادت او و هفت تن از مقامات ارشدی که هم‌پرواز  با شهید جمهور بودند، اقشار گوناگون جامعه و به ویژه جامعه قرآنی را تحت تأثیر خود قرار داد تا جایی‌که بسیاری از رویدادهای قرآنی هفته متأثر از این واقعه ناگوار با حال و هوای دیگری برگزار شد و برخی نیز که خود را به واسطه سالروز میلاد امام رضا(ع) آماده کرده بودند تا به جهت این رویداد فرخنده، به شکلی مفرح برگزار کنند، محزون و متألم اجرا شدند.
 
این میان واکنش‌هایی نیز از سوی برخی مسئولان، مدیران نهادهای امور قرآنی و همچنین کارشناسان این حوزه در قالب صدور پیام تسلیت یا اظهار نظر در مورد شخصیت شهید آیت‌الله رئیسی و دغدغه‌مندی او نسبت به مسائل قرآنی صورت گرفت که در ادامه به برخی از مهمترین آنها اشاره می‌شود: 
 
آیت‌الله رئیسی دغدغه‌ای جز گره‌گشایی از کار مردم نداشت
 
معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد این هفته و پس از وصول خبر شهادت آیت‌الله رئیسی با صدور بیانیه‌ای به ذکر برخی از خدمات شهید جمهور پرداخت و برای هر یک از آنها نیز مصادیق قرآنی ذکر کرد. 
 
رویداد هفتهمنش و رفتار رئیس‌جمهور شهید برای کارگزاران الگوست
 
شهادت آیت‌الله رئیسی و هیئت همراه در شرایطی واقع شد که اعزام زائران بیت‌الله‌الحرام در حال انجام است و مسئولان حجاج ایرانی که هم‌اکنون در مدینه منوره حضور دارند، با اینکه از شرکت در مراسم مختلف به مناسبت این واقعه دور هستند، اما سعی دارند با برگزاری محافلی یاد و خاطره شهیدجمهور را گرامی بدارند.
 
در هفته گذشته حجت‌الاسلام سیدعبدالفتاح نواب؛ سرپرست حجاج ایرانی در نخستین محفل قرآنی زائران ایرانی به ذکر ویژگی‌های شخصیتی رئیس جمهور فقید پرداخت و گفت که این رفتار و منش باید از سوی کارگزاران الگوبرداری شود. 
 
شهادت آیت‌الله رئیسی، مکتب امام خمینی(س) را جلوه‌گر کرد
 
از آنجا که شهید آیت‌الله رئیسی چند سالی تولیت آستان قدس رضوی را به عهده داشت و در دوران تصدی این مقام منشأ خدمات فراوان و از جمله توسعه امور قرآنی در این آستان مقدس شده بود، لذا مرکز امور قرآنی آستان قدس رضوی از جمله مراکز مهم قرآنی است که پیام تسلیتی به همین مناسبت صادر کرد.
 
در بخشی از این پیام تسلیت آمده است: بی‌شک با شهادت او راه روشن خادمان صدیق و حاکمان وثیق، تلألویی تازه یافت و جانی تازه گرفت؛ مکتب امام خمینی(س) جلوه‌گر شد و آرمان‌های عدالتخواهی و انقلابی‌گری طلوعی دوباره یافت.
 
رویداد هفتهمؤانست واژه‌های خدمت، جهاد و شهادت تصادفی نیست
 
شورای عالی قرآن نیز به‌مناسبت شهادت رئیس‌جمهور و همراهان وی در پیامی اعلام کرد که باور داریم، مؤانست واژه‌هایی مانند خدمت، اخلاص، جهاد، شهادت، ولادت و امام رضا(ع) تصادفی نیست.
 
صدور پیام تسلیت مؤسسه مهد قرآن به مناسبت شهادت آیت‌الله رئیسی
 
از جمله مؤسسات مهم قرآنی، مؤسسه کشور مهدقرآن کریم است که در این هفته و به محض انتشار خبر شهادت آیت‌الله رئیسی پیام تسلیتی صادر کرد. 
 
تأکید شهید آیت‌الله رئیسی بر پیاده‌سازی منویات قرآنی رهبر انقلاب
 
شورای توسعه فرهنگ قرآنی از جمله نهادهای مهم قرآنی است که اتفاقاً ریاست مستقیم آن نیز طبق قانون به عهده ریاست جمهوری است. شورایی که بنا به ادعای برخی از چهره‌های قرآنی از سال 84  و در دوره رؤسای جمهور گذشته، جلسات آن به طور مرتب و هدفمند برگزار نشد و از سال گذشته با اهتمام شهید آیت‌الله رئیسی، شاهد نظم در برگزاری جلسات این شورا بودیم.
 
در این هفته حجت‌الاسلام حسینی؛ دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در قالب گفت‌و‌گویی با اشاره به سخنان شهید جمهور در جلسات این شورا گفت: ویژگی‌هایی که قرآن کریم به عنوان صفات یک انسانِ مومنِ مجاهد در آیات مختلف مطرح می‌کند در وجود این مرد بزرگ و عزیز تجلی پیدا کرده بود.
 
دفاع جانانه شهید آیت‌الله رئیسی از قرآن در سازمان ملل
 
سازمان اوقاف و امور خیریه با دارا بودن مرکز امور قرآنی که متولی برگزاری مهمترین رویدادها و مسابقات قرآنی است، از جمله نهادهای مهم قرآنی کشور محسوب می شود و حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمهدی خاموشی در رأس این سازمان در پی شهادت آیت‌الله رئیسی واکنش نشان داده و به دغدغه‌مندی شهید جمهور نسبت به ساحت قرآن در عرصه بین‌المللی پرداخت. 
 
رویداد هفته
 
وی که در جریان اختتامیه نخستین جشنواره تلاوت‌های تقلیدی که دوشنبه 31 اردیبهشت در ورزشگاه شهید شیرودی برگزار شد، به ایراد سخن پرداخت و گفت: شهید آیت‌الله رئیسی در سازمان ملل دفاع جانانه‌ای از قرآن کریم کرد. ادعا کرد که رئیس‌جمهور آمریکا باید محاکمه شود، چرا که سردار عزیز ما را شهید کرده است و به این وسیله آنجا بیانیه عزت ما را بیان کرد.
 
علاوه بر اظهار نظرهای مذکور از سوی مدیران و مسئوان قرآنی در خصوص شهید آیت‌الله رئیسی، دیگر چهره‌های قرآنی همچون سیدعلی سرابی؛ قائم مقام شورای عالی قرآن، رحیم قربانی؛ مسئول قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ و عباس سلیمی؛ پیشکسوت قرآنی نیز در مورد شخصیت شهید جمهور و دغدغه‌های قرآنی او نکاتی را در میان گذاشتند که در ادامه به آنها اشاره می‌شود:
آیت‌الله رئیسی؛ دادرسی عدالت‌پیشه و ارادتمند به ساحت قرآن
آیت‌الله رئیسی تابلوی ارادت به ساحت قرآن در جهان است
پیام حجت‌الاسلام عابدینی در پی شهادت آیت‌الله رئیسی  
لقب «رئیس جمهور قرآنی» شایسته شهید رئیسی است
رویداد هفتهبرگزیدگان جشنواره تلاوت‌های تقلیدی معرفی شدند 
 
حال که صحبت از نخستین جشنواره تلاوت‌های تقلیدی به میان آمد، جا دارد که توضیحی اجمالی در مورد روند برگزاری این جشنواره داده شود. طبق برنامه‌ریزی‌های به انجام رسیده قرار بود تا این دوره از جشنواره به همت مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در زادروز امام رضا(ع) با حال و هوایی شاد و مفرح برگزار شود که به جهت وقوع حادثه سقوط بالگرد و شهادت آیت‌الله رئیسی، در فضایی محزون برگزار و در لحظه به لحظه آن یاد و خاطره شهید جمهور گرامی داشته شد. در این دوره از جشنواره 16 نوجوان متسابق در مرحله نهایی با یکدیگر به رقابت پرداختند و در نهایت نفرات برگزیده معرفی و از آنها تقدیر شد. 
 
 
آیات محوری برنامه‌های شهادت آیت‌الله رئیسی اعلام شد
 
نهضت ملی «زندگی با آیه‌ها» از جمله اقدامات راهبردی در حوزه انس جامعه با آیات قرآن در ماه مبارک رمضان و به همت سازمان دارالقرآن الکریم و با مشارکت سایر نهادها و سازمان‌های قرآنی برگزار شد که طی آن 30 آیه قرآن به شکل موضوعی به ازای هر روز از ماه رمضان مطرح تا علاقه‌مندان با شرکت در آن، ضمن حفظ آیات در رقابتی شرکت کنند. اجرای موفق این طرح موجب شد تا اجرای آن تداوم یابد و در جدیدترین اقدام و با توجه به شهادت آیت‌الله رئیسی و هیئت همراه که در مسیر خدمت به مردم جان خویش را فدا کردند، آیاتی با همین مضامین استخراج و برای حفظ موضوعی در نظر گرفته شود.
 
گذشته از صدور پیام‌های تسلیت و اظهار نظر مسئولان و کارشناسان قرآنی در مورد شخصیت شهید آیت‌الله رئیسی و البته دغدغه‌مندی او در مورد امور قرآنی، در هفته گذشته شاهد برگزاری محافل و پویش‌های متعدد قرآنی به منظور پاسداشت یاد و خاطره شهید جمهور بودیم تا ثواب قرائت کلام الله مجید هدیه به پیشگاه روح ملکوتی شهید آیت‌الله رئیسی و هیئت همراه شود. 
     
اجرای بزرگترین ختم قرآن ایران برای شهید جمهور
 
در همین راستا یعنی برگزاری پویش و محافل قرآنی به منظور پاسداشت مقام شهیدجمهور، در هفته گذشته شاهد برگزاری بزرگترین ختم قرآن در ایران بودیم که از سوی جامعه قرآنی و از طریق سامانه خدمات دینی برگزار شد.
 
راه‌اندازی پویش ختم قرآن به نیت شهدای خدمت و امنیت
 
دیگر پویش ختم قرآن به نیت شهدای خدمت و امنیت، برنامه‌ای بود که طی هفته گذشته شاهد برگزاری آن از سوی معاونت تبلیغات و روابط عمومی سازمان عقیدتی ـ سیاسی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران(فراجا) بودیم.
 
رویداد هفته
 
برپایی ختم سراسری قرآن هدیه به شهید جمهور
 
مؤسسه کشوری مهد قرآن هم علاوه بر صدور پیام تسلیت که به آن اشاره شد، پویش سراسری ختم قرآن را با هدف زنده نگه داشتن یاد و خاطره  شهید جمهور برگزار کرد.
 
محفل قرآن به یاد شهید آیت‌الله رئیسی برگزار شد
 
خلبان بهروز قدیمی از جمله شهدای کادر پرواز شهید جمهور و هیئت همراه زاده شهرستان ابهر در استان زنجان بود. به این واسطه و به منظور زنده نگه داشتن یاد و خاطره این شهید خلبان و سایر شهدای خدمت از سوی امام جمعه و استاندار زنجان در حسینیه اعظم این شهر، هفته گذشته شاهد برگزاری محفلی قرآنی بودیم.
 
برگزاری محافل قرآنی یادبود شهیدِ جمهور در سراسر کشور
 
دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین نیز در هفته گذشته و در اقدامی هماهنگ محافل قرآنی را در اغلب مساجد و پایگاه های بسیج به منظور گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت برگزار کرد.
 
برپایی اجتماع جامعه قرآنی در سوگ سید شهیدان خدمت

همزمان با شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور اسلامی و همراهان ایشان در اجتماع قرآنیان در تهران و در سوگ این شهیدان هفته گذشته برگزار شد.

این مراسم سه‌شنبه اول خرداد‌ماه از ساعت ۱۹:۳۰ بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد جامع ابوذر برگزار شد.

هفتاد و دومین محفل قرآنی بانوان در حرم عبدالعظیم(ع) برگزار می‌شود
 
از جمله محافل دیگری که ابتدا قرار بود به مناسبت دهه کرامت در فضایی توأم با جشن و سرور برگزار شود، اما به واسطه وقوع حادثه دلخراش سقوط بالگرد رئیس جمهور، در فضایی محزون برگزار شد، هفتاد و دومین محفل قرآنی بانوان در حرم عبدالعظیم(ع) بود که از سوی اداره کل امور قرآنی این حرم مطهر شاهد برگزاری آن در تالار شیخ صدوق بودیم.
 
تلاوت محمد کاظمی در پویش قرآنی «شهیدِ جمهور» + فیلم
 
سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و ایکنا در پی شهادت آیت‌الله رئیسی و هیئت همراه در قالب پویشی از قاریان ممتاز کشوری و بین‌المللی دعوت کرد تا آیات پایانی سوره مبارکه «فجر» را تلاوت و فیلم اجرای خود را برای انتشار در این خبرگزاری ارسال کنند. این اقدام با استقبال چشمگیر قاریان روبرو شد که از میان تعداد قابل توجهی از تلاوت‌های ارسالی، اجرای محمد کاظمی در این پویش موسوم به «شهید جمهور» از نظر می‌گذرد.
 
روز پایانی محفل قرآنی «غنچه‌های رضوی» در جوار حرم امام هشتم
 
محفل قرآنی «غنچه‌های رضوی» که به همت مرکز امور قرآنی آستان قدس رضوی و به مناسبت دهه کرامت در صحن جامع پیامبر اعظم حرم امام رضا(ع) برگزار شد، ابتدای هفته گذشته روز پایانی خود را سپری کرد.
 
در این محفل قرآنی هر روز 700 کودک خردسال که تحت آموزش مهدالرضا هستند در قالب کارگاه هایی آموزشی با برخی از مفاهیم قرآنی در قالب بازی و سرگرمی آشنا شدند.
 
اعلام فراخوان پذیرش مدرسه علمیه قرآنی امام علی‌بن موسی الرضا(ع)
 
در هفته گذشته فراخوان پذیرش مدرسه علمیه قرآنی امام علی‌بن موسی الرضا(ع) قم برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ منتشر شد که از جمله مزایای این مدرسه، محوریت قرار دادن کتاب و سنت در برنامه‌ریزی علمی‌ ـ تربیتی، توجه ویژه به مکالمه عربی هم‌زمان با آموز‌ش ادبیات عرب، آموزش پژوهش‌محور و تأکید بر مهارتی و کاربردی کردن دروس و توجه ویژه به برنامه‌های تربیتی‌ ـ‌ فرهنگی اعلام شده است.
 
رویداد هفتهاختتامیه جشنواره قرآنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می‌شود
 
مراسم اختتامیه بیست‌وهشتمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و محفل انس با قرآن کریم دوشنبه، ۳۱ اردیبهشت‌ماه با حضور جمعی از مدیران فرهنگی این دانشگاه و فعالان قرآنی جامعه پزشکی کشور برگزار شد.
 
در این مراسم چهره‌هایی همچون ناصر سیم‌فروش؛ مدیر گروه قرآن، عترت و سلامت فرهنگستان علوم پزشکی، سیدمحسن موسوی‌بلده؛ پیشکسوت قرآنی و رحیم قربانی از فعالان قرآنی حضور داشتند.
انتهای پیام

نظر شما