شناسهٔ خبر: 66702753 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

اهم رویدادهای قرآنی هفته

انتصاب معاون قرآن وزارت ارشاد و دعوت رسمی عربستان از حفاظ ایرانی

طی این هفته‌ شبیر فیروزیان که پیش از این به عنوان سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد فعالیت می‌کرد، به طور رسمی به سمت معاون قرآن و عترت این وزارتخانه منصوب شد و مهمترین خبری که از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف منتشر شد، دعوت رسمی عربستان برای حضور حفاظ ایرانی در مسابقات بین‌المللی این کشور است.

صاحب‌خبر -

رویدادهای قرآنیبه گزارش ایکنا، در عرصه امور قرآنی کشور طی هفته پایانی اردیبهشت 1403 شاهد انتشار اخبار و برگزاری رویدادهایی بودیم. از میان این اخبار آنچه بیشتر مشهود بود، انتصاب شبیر فیروزیان به سمت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، ضمن آنکه از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف اعلام شد که پس از مدت‌ها دولت عربستان طی دعوتنامه‌ای رسمی از حفاظ ایرانی برای حضور در مسابقات بین‌المللی این کشور دعوت کرده است. در ادامه به اهم رویدادهای قرآنی هفته اشاره خواهد شد؛

جزئیات فینال و اختتامیه جشنواره تلاوت‌های تقلیدی

در هفته‌ای که گذشت جزئیات بیشتری از فینال نخستین جشنواره تلاوت‌های تقلیدی که قرار است دوشنبه 31 اردیبهشت در وزرشگاه شهید شیرودی برگزار شود، منتشر شد. مقرار شده در این مسابقات که از  سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می‌شود، 16 قاری نوجوان و جوان با یکدیگر به رقابت بپردازند و علاوه بر اهدای جوایز به برگزیدگان، به قید قرعه به علاقه‌مندان حاضر در محل برگزاری این مسابقات نیز امکان سفر به عتبات و مشهد مقدس نیز اهدا می‌شود.
 
نتصاب معاون قرآن و عترت ارشاد/دعوت رسمی عربستان از حفاظ ایرانیاعزام حفاظ ایرانی به مسابقات بین‌المللی عربستان
 
به غیر از برگزاری جشنواره تلاوت‌های تقلیدی، مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف اقدام به اعزام حفاظ ایرانی به مسابقات بین‌المللی عربستان خواهد کرد که بنا به گفته حمید مجیدی‌مهر؛ رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، این دوره از مسابقات عربستان قرار است ماه صفر یعنی اوایل مردادماه امسال برگزار شود.
 

شبیر فیروزیان، معاون قرآن و عترت شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جدیدترین حکم خود، شبیر فیروزیان را به طور رسمی به سمت معاون قرآن و عترت این وزارتخانه منصوب کرد. او پس از علیرضا معاف چند ماهی سرپرست این معاونت بود.

شبیر فیروزیان

اعلام راهبردهای اصلی معاونت قرآنی وزارت ارشاد

شبیر فیروزیان، سه روز بعد از انتصاب خود به سمت معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پنج راهبرد و اولویت این معاونت را نیز تا پایان دولت سیزدهم، اعلام کرد.

اجرای آزمون تعیین سطح و اعطای مدرک از سوی دارالقرآن بسیج

حجت‌الاسلام لیمویی؛ مسئول دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین، هفته گذشته و در گفت‌و‌گو با ایکنا از برگزاری نخستین دوره آزمون اعطای مدرک و تعیین سطح مخاطبان این دارالقرآن خبر داد که تا 20 خرداد ثبت‌نام در آن ادامه دارد.

وی دلیل برگزاری این آزمون را رسمیت بخشی به دوره‌های قرآنی دانست که هر یک از فعالان پایگاه های بسیج موفق به گذراندن آنها می‌شوند و تاکنون ساز و کاری برای اعطای مدرک و یا تعیین سطح آنها وجود نداشته است.

پوراحمدیمراسم چهلمین روز عروج ولی‌الله پوراحمدی برگزار می‌شود

مرحوم ولی‌الله پرواحمدی از پیشکسوتان و مربیان قرآن که مقام برتر مسابقات قرآن بنیاد شهید و امور ایثارگران را نیز از آن خود کرده بود، فروردین‌ماه دارفانی را وداع گفت.

برطبق خبری که هفته گذشته منتشر شد قرار است به مناسبت چهلمین روز درگذشت این پیشکسوت قرآنی که از رزمندگان  و جانبازان جان برکف دوران دفاع مقدس نیز بود، امروز جمعه 28 اردیبهشت بر سر مزار آن مرحوم در گلزار شهدای بهشت زهرا برگزار شود.

مسلمی نائینیآموزش زندگی قرآنی را از کودکی آغاز کنیم

حسن مسلمی‌نائینی؛ رئیس جهاد دانشگاهی در جلسه مجمع مشورتی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها که یکشنبه هفته گذشته 23 اردیبهشت به میزبانی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور (جهاددانشگاهی) برگزار شد، بر حذف موازی‌کاری در اجرای فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها از سویی و بر برنامه‌ریزی آموزشی برای تربیت قرآنی از سنین کودکی از دیگر سو تأکید کرد.

اجرای طرح ویژه مؤسسه مشکات برای علاقه‌مندان به حفظ قرآن

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی محمدی؛ مدیر مؤسسه قرآنی مشکات و امام جمعه کوهسار البرز  با اعلام اجرای این طرح گفت: این دوره به منظور تسهیل در روند دریافت مدرک کارشناسی علوم قرآن و حدیث از وزارت علوم و دیگر تسهیلات به جمعی از قرآن‌دوستان از سوی این مؤسسه برگزار می‌شود و کلاس‌های آموزشی آن را اساتیدی همچون محمدحسین سبزعلی، احمد ابوالقاسمی و محمدمهدی بحرالعلوم راهبری خواهند کرد.

برگزاری دوره آمادگی آزمون شفاهی اعطای مدرک تخصصی حفظ قرآن

در این هفته‌ اعلام شد که برگزاری دوره آمادگی آزمون شفاهی اعطای مدرک تخصصی حفظ قرآن سازمان تبلیغات در بخش حُسن حفظ با مجموعه مصباح‌القرآن خواهد بود که طی آن سرفصل‌هایی همچون پرسش از محفوظات، ارائه برنامه‌ مرور، تشریح آیین‌نامه داوری آزمون اعطای مدرک، شبیه‌سازی آزمون شفاهی در انتهای دوره و تحلیل تلاوت و ارائه راهکار در 13 جلسه برنامه‌ریزی شده است.
 
خسروپناه«محفل» ماحصل تفکر جوانان بود
 
در ابتدای هفته مراسم تجلیل از عوامل و دست‌اندرکاران برنامه تلویزیونی «محفل» که فصل دوم آن با استقبال چشمگیر مخاطبان در ایام ماه مبارک رمضان به روی آنتن رفت در شورای عالی انقلاب فرهنگی و به میزبانی حجت‌الاسلام خسروپناه؛ دبیر این شورا برگزار شد.
 
در این مراسم که با حضور جمعی از فعالان و مدیران فرهنگی برگزار شد، هر یک از ایشان، دیدگاه‌های خود را در مورد این برنامه بیان کردند که از آن جمله حجت‌الاسلام خسروپناه؛ دبیر شورای عالی اتقلاب فرهنگی نیز محفل را الگویی از یک فناوری نرم اجتماعی خواند.
برنامه تلویزیونی «محفل» الگویی از یک فناوری نرم اجتماعی است
عوامل برنامه محفل نیز در ادامه به ذکر نقطه نظرات خود در مورد روند تولید آن پرداخته و  آن را محصول یک تفکر جوان خوانده که مهمترین مفهوم آن برکت بوده است.
 
تجلیل از عوامل برنامه محفل در حالی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد که پیشتر نیز فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی نیز طی مراسمی از عوامل این برنامه و سایر برنامه‌های مناسبتی ماه رمضان تقدیر کرده بودند.
 
محافل و مسابقات قرآنی ویژه دهه کرامت برگزار می‌شود
 
سازمان‌ها، نهادهای قرآنی و مذهبی هفته گذشته و در بزرگداشت دهه کرامت که با سالروز میلاد حضرت معصومه(س) آغاز و به سالروز میلاد خجسته حضرت امام رضا(ع) ختم خواهد شد، ویژه‌برنامه‌ها و محافل قرآنی گوناگونی را تدارک دیده‌اند که اداره کل امور قرآنی حرم عبدالعظیم حسنی(ع) نیز به همین مناسبت محافل قرآنی را در نظر گرفته که مهمترین آن محفل قرآنی ویژه بانوان در تالار شیخ صدوق شهرری است که همزمان با زادروز امام هشتم برگزار می‌شود.
 
برگزاری رقابت پایانی پنجمین جشنواره آیه‌های قرآنی

مرحله نهایی پنجمین جشنواره آیه‌های قرآنی ویژه پرسنل شهرداری تهران و خانواده‌های آنان، در راستای اشاعه ارزش‌ها و بصائر قرآنی در ماه مبارک رمضان برگزار شده بود، هفته گذشته برگزار شد که طی آن در روزهای 23 و 24 اردیبهشت بیش از هفتصد متسابق با یکدیگر به رقابت پرداختند.

اختتامیه این جشنواره پس از اعلام نتایج با حضور شهردار تهران، برگزار و از نفرات برگزیده به طور ویژه تجلیل به عمل خواهد آمد.

جشنواره قرآن و عترتحضور ۱۴ داور ملی و بین‌المللی در جشنواره قرآنی وزارت علوم

مرحله نهایی سی و هشتمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم از روز گذشته پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت به میزبانی دانشگاه کردستان در شهر سنندج آغاز شده و امروز جمعه 28 اردیبهشت نیز ادامه خواهد داشت.

براساس اعلام دبیرخانه این جشنواره، 14 داور ملی و بین‌المللی در حال ارزیابی شرکت‌کنندگان در این مسابقه هستند. 

جدیدترین آمار از مشارکت دانشجومعلمان در طرح سواد قرآنی

آموزش و سنجش سواد قرآنی عنوان طرحی است که از سوی دانشگاه فرهنگیان مدتی است به اجرا درآمده و پیشرفت‌هایی نیز به دنبال داشته است. پیرامون آخرین وضعیت اجرای این طرح سیده‌فاطمه موسوی؛ مدیرکل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان هفته گذشته در گفت‌و‌گو با ایکنا گفت: در بخشنامه مربوط به این طرح آمده است که ثبت‌نام و شرکت ورودی‌های ۱۴۰۰ در این ترم در اولویت بوده و سایر ورودی‌ها در صورتی که استان‌ها بتوانند شرایط را برای سنجش فراهم کنند، بلامانع است.

انس با قرآن سرنوشت‌ها را تغییر می‌دهد

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین کازرونی؛ عضو مجلس خبرگان رهبری هفته گذشته با حضور در محفل انس با قرآن ویژه مددجویان بازداشتگاه اوین با تآکید بر اینکه انس با قرآن به ذهن انسان وسعت داده و گاهی سرنوشت‌ها را تغییر می‌دهد، گفت: قرآن شفافیت و طهارتی دارد که گویی انسان با تلاوت آن همانند پیامبر(ص)، در همان لحظه نزول، آن را می‌شنود.

کازرونی

برگزاری همایش مربیان و فعالان قرآنی جنوب شرق استان تهران

همایش مربیان و فعالان قرآنی جنوب شرق استان تهران از سوی مجمع فعالان قرآنی مهاجرین افغانستانی جنوب شرق استان تهران در ورامین امروز جمعه 28 اردیبهشت برگزار می‌شود.
 
در این همایش که از ساعت 16 تا 18 در سالن اجتماعات اداره‌ تبلیغات اسلامی شهرستان ورامین برگزار خواهد شد، حجت‌الاسلام ملک‌حسینی؛ رئیس اداره قرآن شهرستان‌های استان تهران سازمان تبلیغات اسلامی و محمدحسین فریدونی؛ کارشناس امور قرآنی به سخنرانی می‌پردازند.
 
اجلاسیه شهدای قرآنی در اسلامشهر برگزار می‌شود
 
در هفته گذشته اعلام شد که همزمان با اجلاسیه شهدای اقشار کنگره ملی سرداران و دوازده هزار شهید استان تهران، یکشنبه ۳۰ اردیبهشت اجلاسیه شهدای قرآنی نیز در شهرستان اسلامشهر برگزار خواهد شد.
 
براساس پیش‌بینی‌ها این برنامه با قرائت قرآن کریم از سوی حبیب‌الله پوراحمدی؛ قاری قرآن و سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین احمد پناهیان و مداحی حسین خلج برپا همراه خواهد بود.
 
اهدای هدیه به ۱۴۲ حافظ ۱۵ جزء مؤسسه مهد قرآن
 
بنا به گفته رحمت‌الله سلمان‌ماهینی؛ معاون امور استان‌های مؤسسه کشوری مهد قرآن، از اهدای هدیه غیر‌نقدی به ارزش یک میلیارد و چهارصد و بیست میلیون ریال به 142حافظ ۱۵ جزء قرآن کریم عضو این مؤسسه در سال ۱۴۰۲ خبر داد.
 
خانواده شهید قرانیمراقبت از بیت‌المال رمز سعادت ابدی شهیدان است
 
سومین دیدار جامعه قرآنی با خانواده شهدای قرآنی که چهارشنبه 26 اردیبهشت برگزار شد، اختصاص به ملاقات با مادر شهیدان مصطفی و مرتضی نعمتی‌جم داشت که در جریان عملیات فتح‌المبین سال 61 به درجه رفیع شهادت رسیدند.
 
تولیدکنندگان محتوای تبلیغی و کنشگران فرهنگی پای کار زندگی با آیه‌ها
 
در هفته‌ای که گذشت، پانزدهمین نشست هم‌اندیشی تولیدکنندگان محتوای تبلیغی(هم‌قلم) باحضور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و دبیر نهضت ملی «زندگی با آیه‌ها» و نمایندگانی از ۴۰ مجموعه تولیدکننده محتوای تبلیغی برگزار شد.
سازمان تبلیغات
انتهای پیام

نظر شما