شناسهٔ خبر: 66576847 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

اهم رویدادهای قرآنی هفته

اجرای آزمون سراسری ارزیابی حافظان و بزرگداشت معلمان قرآن

برگزاری آزمون سراسری اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن، بزرگداشت بهروز یاریگل، تسهیل فرایند صدور مجوز تشکل‌های قرآنی ـ مردمی و برگزاری مسابقات «ستاره‌های قرآنی» خانواده سپاه ازجمله مهمترین رویدادهای قرآنی هفته بودند.

صاحب‌خبر -

برگزاری آزمون سراسری اعطای مدرک تخصصی به حافظان و بزرگداشت معلمان قرآنبه گزارش ایکنا، سومین هفته از دومین ماه سال ۱۴۰۳، با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) و هفته بزرگداشت مقام معلم آغاز و با ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) و آغاز دهه کرامت همراه بود که برخی از اخبار و رویدادهای قرآنی متأثر از این مناسبت‌ها بود. از جمله مهمترین رویدادهای قرآنی هفته‌ای که گذشت می‌توان به برگزاری نوزدهمین آزمون سراسری اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن، برگزاری مراسم بزرگداشت بهروز یاریگل در ایکنا، گفت‌وگو با کریم منصوری به مناسبت هفته معلم، انتشار خبر تسهیل فرایند صدور مجوز تشکل‌های قرآنی ـ مردمی، برگزاری مسابقات «ستاره‌های قرآنی» خانواده سپاه، اعلام اسامی راه‌یافتگان به مرحله سراسری جشنواره قرآنی وزارت علوم، تولید اثر مستقل برای هر شهید قرآنی و معرفی برگزیدگان بخش‌های غیر آوایی جشنواره قرآنی وزارت علوم اشاره کرد.

در ادامه مهمترین اخبار قرآنی هفته گذشته از نظر می‌گذرد:  

نوزدهمین آزمون سراسری اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن برگزار شد

مرحله اول نوزدهمین آزمون ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم، جمعه ۱۴ اردیبهشت‌ماه به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار شد. مرحله نخست به صورت هماهنگ در ۸۵ حوزه در سراسر کشور به طوری که ۷۲ درصد از متقاضیان را بانوان تشکیل داده بودند، برپا شد و بر طبق خبر مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم امسال بیش از دو هزار نفر بیش از سال گذشته در این آزمون شرکت داشتند.

در طول ۱۸ سال برگزاری این آزمون، ۱۰۴ هزار و ۷۲ نفر در آزمون‌ها شرکت کردند. سه هزار و ۶۲۳ نفر در رشته حفظ  ۱۰ جزء و هزار و ۴۱۳ نفر در رشته حفظ ۲۰ جزء و پنج هزار و ۹۳۱ نفر در حفظ کل مدارک خود را دریافت کردند. این افراد مشمول درجات سه تا پنج می‌شوند و در درجه دو که به آنها حافظ ممتاز قرآن اطلاق می‌شود، ۲۹۵ نفر و در درجه یک که درجه استادی است و علاوه بر حفظ قرآن باید سابقه ۱۰ سال تدریس را داشته باشند، نیز تنها ۱۸ نفر موفق به دریافت مدرک شده‌اند.

بزرگداشت بهروز یاریگل در «ظهر دلنشین» ایکنا

همزمان با ایام هفته معلم مراسم بزرگداشت، تکریم و تجلیل از استاد بهروز یاریگل، معلم پیشکسوت قرآن کشور هفدهم اردیبهشت‌ماه در چهل و هفتمین نشست ظهر دلنشین به همت ایکنا و در سالن جلسات این خبرگزاری با حضور جمعی از اساتید، پیشکسوتان، قاریان، حافظان و فعالان قرآنی کشورمان برگزار شد.

در این مراسم که با تلاوت محمد کاکاوند و اجرای حبیب مهکام همراه بود، هر کدام از حاضران در مراسم به بیان گوشه‌ای از ویژگی‌های این پیشکسوت قرآنی کشورمان پرداختند.

در این جلسه بزرگ‌ترین وجه شخصیتی استاد بهروز یاریگل، معلمی او بیان شد که شاید دیگر وجوه شخصیتی او را متأثر از خود کرده است. همچین در بخش دیگری از این نشست که بیش از دو ساعت به طول انجامید، استاد بهروز یاریگل به عنوان یک رزمنده که در عرصه تعلیم قرآن کریم لحظه‌ای از پای نایستاده است، معرفی شد.

تولید اثر مستقل برای هر شهید قرآنی

 سنت دیدار با خانواده شهدای قرآنی که با هدف تکریم این خانواده‌ها و گرامیداشت و یاد و خاطره آنها برگزار می‌شود، از سال ۹۲ آغاز شده و طی این سال‌ها با رویکردی هدفمند، تداوم یافته است.
 
در سال جدید از مجموع دیدار با خانواده شهدای قرآنی که از سوی کمیته شهدای قرآنی سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ برگزار می‌شود، تاکنون دو دیدار که طی آن جمعی از مسئولان، مدیران و فعالان قرآنی، اعضای این کمیته را همراهی کردند، صورت گرفته است.
 
کمیته شهدای قرآنی سال گذشته، هشتمین یادواره شهدای قرآنی پایتخت را برگزار کرد و طی آن اعلام شد که از مجموع ۲۸ هزار شهید شهر تهران، ۲۸۰ شهید شناخته شده از جمله مربیان، معلمان، فعالان قرآنی بوده‌اند.
 
رحیم قربانی؛ مسئول سازمان قرآن و عترت سپاه محمدرسول‌الله تهران بزرگ گفت: امسال اما به شرط تصویب و مساعدت نهادهای مختلف، سعی داریم تا به شکلی مستقل به سراغ تک‌تک شهدا برویم و هر اثری را در قالب فیلم حتی فیلم بلند، متن ادبی، سرود و... مختص به هر یک از شهدا تولید و ارائه نماییم.
 
اعلام اسامی برگزیدگان بخش‌های غیر آوایی جشنواره قرآنی وزارت علوم

برگزیدگان بخش‌های غیر آوایی سی و هشتمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم از سوی دبیرخانه این جشنواره اعلام شد.

این بخش‌ها شامل بخش‌هایی همچون بخش پژوهشی، بخش فناوری، بخش هنری، بخش ادبی و بخش نوآفرینی قرآنی است. رقابت در این بخش‌ها به صورت ارسال اثر برگزار شده است.

این افراد در مراسم اختتامیه سی و هشتمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم که اواخر اردیبهشت‌ماه به میزبانی دانشگاه کردستان برگزار می‌شود، حضور یافته و همراه با برگزیدگان بخش‌های آوایی تجلیل خواهند شد.

اعلام جزئیات چهاردهمین مسابقات قرآن خانواده سپاه 

مهدی محرم‌زاده، مدیر دارالقرآن معاونت امور خانواده کل سپاه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به شروع فرایند دوره جدید مسابقات قرآن کریم خانواده سپاه گفت: پس از ابلاغ آیین‌نامه این مسابقات به رده‌های این نیرو در سراسر کشور از پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه ثبت‌نام آغاز شده است. ثبت‌نام از طریق رده‌ها در سراسر کشور صورت می‌گیرد.

وی افزود: امسال چهاردهمین دوره مسابقات قرآن خانواده سپاه در گروه‌های همسران و فرزندان دختر و پسر برپا می‌شود. در بخش فرزندان دختر و  پسر دو رده سنی ۱۵ سال و پایین‌تر و ۱۶ سال به بالا در نظر گرفته شده است. همچنین رقابت‌ها در سه مرحله مقدماتی، نیمه‌نهایی و نهایی برگزار خواهد شد.

تسهیل فرایند صدور مجوز تشکل‌های قرآنی مردمی

حسین بهبودی، مدیرکل توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به تسهیل فرایند صدور مجوز تشکل‌های قرآنی _ مردمی گفت: بر اساس تصمیم اتخاذ شده در این سازمان که طی بخشنامه‌ای به استان‌ها نیز ابلاغ شده است، تمامی تشکل‌های قرآنی مردمی اعم از مؤسسات و خانه‌های قرآن و عترت برای تمدید پروانه فعالیت خود می‌توانند اصل پروانه‌های فعالیت منقضی شده یا در آستانه انقضا را مستقیماً و بدون واسطه به سازمان دارالقرآن الکریم ارسال و حداکثر یک هفته بعد، پروانه جدید و تمدید شده را در محل تشکل قرآنی خود دریافت کنند.

اختتامیه جشنواره تلاوت‌های تقلیدی برگزار می‌شود 

حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به برگزاری مرحله مقدماتی و نیمه‌نهایی نخستین دوره جشنواره تلاوت‌های تقلیدی در اواخر سال ۱۴۰۲ گفت: این جشنواره در دو مرحله غیر حضوری و حضوری طراحی شده و مرحله غیر حضوری با داوری بیش از چهار هزار تلاوت برگزار شد. پس از دو دوره داوری در مرحله غیر حضوری ۲۷۰ تلاوت به دور سوم داوری(مرحله غیر حضوری) راه یافت و از بین آنها ۸۲ قاری در دو مقطع سنی ۱۲ تا ۱۷ سال و ۱۷ تا ۲۲ سال به مرحله نیمه‌نهایی یا حضوری راه یافتند.

مجیدی‌مهر بیان کرد: مرحله نیمه‌نهایی نیز که همراه با پخش زنده تلویزیونی از شبکه قرآن و معارف سیما بود، طی روزهای ۱۵ تا ۱۸ اسفندماه ۱۴۰۲ در آستان مقدس امامزاده صالح(ع) تهران با استقبال نوجوانان و جوانان برگزار شد و در نهایت از این تعداد ۱۴ نفر به مرحله فینال راه یافتند.بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته مرحله نهایی این مسابقات همراه با مراسم اختتامیه روز ۳۱ اردیبهشت‌ماه همزمان با جشن میلاد امام رضا(ع) در سالن هفت هزار نفری شهید افراسیابی ورزشگاه شهید شیرودی تهران برگزار می‌شود.

پاسداشت تلاش ۳۸ ساله در مسیر آموزش قرآن به بانوان

چندین سال است که به مناسبت هفته معلم، جشنی به منظور تجلیل از زحمات سیدمحسن موسوی‌بلده، استاد پیشکسوت قرآن، از سوی جمعی از بانوان، که قریب به چهل سال شاگرد او هستند، برگزار می‌شود.
 
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت نیز جمعی از شاگردان استاد موسوی‎بلده طبق سنت هر ساله با حضور در محل برگزاری کلاس‌ درس، که چند سالی است در منزل بانو فروغ‌السادات موسوی‌بلده برپا می‌شود، گرد هم آمدند تا به پاس سال‌ها تلاش صادقانه این استاد پیشکسوت در تعلیم قرآن مقام او را ارج نهند.
 
این مراسم با حضور جمعی از بانوان که چندسالی است شاگرد این معلم قرآن هستند و جمعی دیگر همچون خانم جعفرزاده و ایمان صحاف که سابقه دیرینه در امر شاگردی کلاس‌های استاد دارند، برگزار شد و ایمان صحاف نیز آیاتی چند از کلام‌‌الله مجید را ترتیل‌خوانی کرد.
 
اختتامیه چهارمین مسابقات قرآن و عترت «رَایة‌الهدی» برگزار شد
 
مسابقات مردمی قرآن و عترت «رایة الهدی» از سوی کانون فرهنگی تبلیغی «وصال» شهرستان لنجان از توابع استان اصفهان برگزار می‌شود.چهارمین دوره این مسابقات در رشته‌های حفظ، تلاوت مجلسی، ترتیل قرآن، اذان و دعاخوانی ویژه آقایان و همچنین حفظ، ترتیل، تفسیر قرآن، سرود و عکاسی ویژه بانوان برگزار شد. در بخش آقایان، شعبان سلیمیان، مهدی علی‌بابایی، کاظم ایزدی، محمدحسین دافعیان، سعید خادمیان، محمد کاویان(‌دعا‌خوانی) و محمد ملکی و در بخش بانوان، کریم‌زاده،‌ شیخ‌فرشی، زارعین، خاشعی و یعقوبی به داوری متسابقان پرداختند.
 
اختتامیه این دوره از مسابقات «رایة‌الهدی» هفته گذشته و همزمان با روز بزرگداشت مقام معلم در امامزاده سیدابراهیم(ع) شهر ورنامخواست شهرستان لنجان برگزار شد که طی آن با حضور احمد ابوالقاسمی از قاریان بین‌المللی، برگزیدگان رشته‌های مختلف مورد تجلیل قرار گرفتند.
 
جزئیات فنی فینال جشنواره تلاوت‌های تقلیدی

علی محرابی، دبیر نخستین دوره جشنواره تلاوت‌های تقلیدی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به حضور ۱۶ نفر در فینال این جشنواره گفت: در ابتدا و بعد از برگزاری مرحله نیمه‌نهایی در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲، ۱۴ نفر شامل ۹ نفر در مقطع سنی زیر ۱۷ سال و پنج نفر در مقطع سنی بالای ۱۷ سال به مرحله فینال راه پیدا کردند.

وی افزود: بعد از اعلام نتایج مرحله نیمه‌نهایی بر اساس پیشنهادی که به رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه تقدیم و مورد موافقت وی قرار گرفت، مقرر شد افرادی که از راهیابی به مرحله نهایی بازمانده‌اند یک شانس مجدد در نظر گرفته شود. 

مسابقات «ستاره‌های قرآنی» خانواده سپاه برگزار می‌شود

مهدی محرم‌زاده، مدیر دارالقرآن معاونت امور خانواده کل سپاه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا به ابتکاری که از سوی این دارالقرآن برای ارتقای وضعیت قرآنی خانواده کارکنان سپاه صورت گرفته است، اشاره کرد و گفت: امسال برای اولین بار مسابقات سراسری قرآن کریم ستاره‌های قرآنی خانواده سپاه ویژه همسران و فرزندان دختر و پسر بالای ۱۶ سال برگزار می‌شود. 

محرم‌زاده اظهار کرد: در این رقابتِ قرآنی، ستاره‌های صاحبِ رتبه امکان حضور خواهند داشت. بر همین اساس افرادی که در مسابقات قرآن خانواده سپاه رتبه‌های اول تا سوم مرحله نهایی یا کشوری سه سال اخیر (۱۴۰۲ تا ۱۴۰۰) را کسب کرده‌اند، می‌توانند در این رویداد حضور داشته باشند. این افراد دیگر حق اجازه در چهاردهمین دوره مسابقات قرآن خانواده کل سپاه را ندارند.

اعلام اسامی راه‌یافتگان به مرحله سراسری جشنواره قرآنی وزارت علوم

راه‌یافتگان به مرحله سراسری و نهایی سی و هشتمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم در رشته‌های بخش آوایی اعلام شد.

بر همین اساس این نفرات در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، اذان، مدیحه‌سرایی و هم‌خوانی قرآن کریم، دعاخوانی و مداحی در دو گروه بانوان و آقایان هستند.

این افراد پس از ارزیابی آثار واصله به دبیرخانه از سوی گروه‌ داوری برای حضور در مرحله نهایی جشنواره معرفی شده‌اند و طی روزهای ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت‌ماه در دانشگاه کردستان که میزبان مرحله نهایی این جشنواره است، به صورت حضوری به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

انتشار سوالات و پاسخ نوزدهمین آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن

مرحله اول نوزدهمین آزمون ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم، جمعه ۱۴ اردیبهشت‌ماه به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار شد. مرحله نخست این آزمون به صورت هماهنگ در ۸۵ حوزه در سراسر کشور برپا شد و ۷۲ درصد از متقاضیان را بانوان تشکیل داده بودند. بر طبق خبر مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم امسال بیش از دو هزار نفر بیش از سال گذشته در این آزمون شرکت داشتند.با پایان یافتن این مرحله سوالات و کلید اولیه آزمون مرحله اول نوزدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم منتشر شد.

تجلیل از ۲۰ معلم پیشکسوت در کانون مهد قرآن الزهرا(س)

طی مراسمی به مناسبت سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری و بزرگداشت مقام معلم، از ۲۰ نفر از اساتید کانون مهد قرآن الزهرا(س) پایگاه شهید بنت‌الهدی و همچنین پیشکسوتان و محفل‌داران قرآن کریم تجلیل شد.
 
ابتدای این مراسم با تلاوت قرآن کریم از سوی محمدحسین بیات؛ حافظ کل قرآن همراه بود و پس از آن سیدمهدی سیف؛ پیشکسوت قرآنی در سخنانی به بیان فضایل قرآن کریم و همچنین ویژگی معلمان قرآن پرداخت.
 
آرزو دارم همواره «معلم» باشم
 
هفته بزرگداشت مقام معلم بهانه‌ مبارکی شد تا پای سخنان خالصانه و بی‌ریای «کریم منصوری»‌ یکی از این انسان‌های نمونه در کسوت شریف معلمی  قرآن بنشینیم. نام کریم منصوری برای نسل‌های مختلف جامعه ایرانی نامی شهیر و شریف را توامان تداعی می‌کند. تصویری با سیمایی محترم و مردانه و صدای دلنشینی که همواره از جعبه جادویی تلویزیون مهمان خانه‌های ایرانیان بوده است و در حقیقت با تلاوت آیات نور میزبانی ما را عهده گرفته است.
 
کریم منصوری، قاری و معلم قرآن در این گفت‌وگو ضمن اشاره به اهمیت نقش معلم در رشد انسان به بیان خاطره‌ای از دوران تحصیل خود اشاره کرد و گفت: اگر تشویق و حمایت‌های اساتید قرآن نبود، شاید سرنوشت دیگری پیدا می‌کردم؛ خدای متعال عنایت کرد و در این مسیر قرار گرفتم و به همین جهت خدا را شکر می‌کنم که این افراد را در مسیر تربیتم قرار داد.
 
برگزاری دوره «با قرآن به انسان نگاه کن» در دانشگاه علامه طباطبایی

دوره‌های تدبر در قرآن از سوی مدرسه سفیران قرآن با همکاری کانون قرآن و عترت دانشگاه علامه طباطبایی، ویژه دانشجویان و سایر علاقه‌مندان برگزار می‌شود.این دوره ویژه آقایان، دوشنبه‌ها ساعت ۱۶ تا ۱۷:۴۵ در پردیس مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی، دفتر مرکزی کانون قرآن و عترت برپا شده و مدرس آن محمد امیری است. 

برگزاری مصاحبه تغییر سطح مدرک داوری مسابقات قرآن

حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به برگزاری آزمون‌های مصاحبه به منظور تغییرِ سطحِ مدرکِ داوری، در طرح سنجش، آموزش و سطح‌بندی داوران مسابقات قرآن گفت: با توجه به گذشت بیش از سه سال از صدور مدرک داوری، نیاز بود برای افراد قبول شده در دوره اول، بر مبنای دوره‌های آموزشی و مهارت‌افزایی که برای آنها برگزار شده و ارزیابی‌هایی که از عملکرد میدانی این افراد در مسابقات وجود داشت، تغییراتی در سطوح مدارک برخی از آنها ایجاد شود.

وی افزود: در عین حال برخی افراد هم بودند که سال قبل در ارزیابی‌ها برای تغییر سطح شرکت کردند، اما در همان سطح قبلی تثبیت شده و مدارک داوری آنها تمدید شد. بنابراین از ۱۶۷ نفر از افراد که در زمستان سال گذشته در آزمون شبیه‌سازی شرکت کردند، دعوت شد تا در مصاحبه‌های در نظر گرفته شده حضور یابند.

جشنواره «حیات» مخاطب را از زوایه‌ای جدید به سمت قرآن می‌برد

نشست خبری نخستین جشنواره قرآن و عترت«حیات» که از سوی مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی کشور برگزار می‌شود، ۱۶ اردیبهشت در سالن شهید شهبازی مجموعه فرهنگی دانشجویی «۱۳ آبان»(لانه جاسوسی سابق آمریکا) و با حضور هادی قاسمی، رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور و محمد بابایی، مسئول مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی کشور برگزار شد.

در ابتدای این نشست هادی قاسمی، رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور با اشاره به اهمیت جایگاه قرآن در جامعه و زیست بشری گفت: واقعیت این است که هر چه جلوتر می‌رویم نیاز و عطش مردم نسبت به توجه به مفاهیم قرآن بیشتر می‌شود و برای اثبات این امر می‌توان شاهد مثال‌های فراوانی آورد همچنانکه اتفاقات اخیر در حوزه رسانه مؤید این نکته است چرا که مثلاً در ماه رمضان امسال شاهد بودیم برنامه‌ای همچون «محفل» تا چه اندازه توانست با عموم مردم ارتباط برقرار کرده است.

وی با تأکید بر اینکه اینگونه نباشد که یک برنامه قرآنی تنها مختص به طیف خاصی از جامعه باشد، اظهار کرد: برنامه محفل در جذب مخاطب به گونه ای عمل کرد که شاهد برگزاری یک اجتماع صدهزارنفری از عاشقان به قرآن و کلام وحی بودیم که در میان آن‌ها از هر جنس مردم جامعه را می‌توانستیم مشاهده کنیم.
انتهای پیام

نظر شما