شناسهٔ خبر: 67291065 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته

فعالیت دوره‌های مهارت‌افزایی قرآنی ویژه فراغت تابستان

فعالان امور قرآنی در این هفته روال عادی رویدادهای این حوزه را پیگیر بودند و بیشتر رویدادها حول تشکیل دوره‌های آموزشی و برنامه‌های تابستانی بود. انتظار می‌رود در هفته آتی با توجه به نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری با تدارک برنامه‌هایی، آحاد مردم را با استناد به ادله قرآنی در انتخاب نامزد اصلح ترغیب کنند.

صاحب‌خبر -

معرفی دو نماینده از ایران برای شرکت در مسابقات قرآن ترکیهبه گزارش ایکنا، هفته پایانی خرداد 1403 فضای حاکم بر عرصه‌های گوناگون فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ایران، متأثر از جریان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود. عرصه‌ای که با شروع مناظرات نامزدهای این دوره هر روز بر شور آن افزوده شد و توقع می‌رفت تا جامعه قرآنی نیز با استفاده از ادله قرآنی در قالب برگزاری حداقل نشست‌هایی، نه به جانبداری از نامزدی خاص، بلکه به جهت تهییج آحاد مردم به منظور شرکت پرشور در انتخابات، جریانی را همچون انتخابات سال گذشته مجلس شورای اسلامی سامان بدهند که اینگونه نشد و رویدادهای قرآنی روند عادی خود را طی کرد. امید می‌رود در فته پیش رو شاهد برپایی آن باشیم. در ادامه به گزیده‌ای از اخبار و رویدادهای قرآنی هفته اشاره خواهد شد؛ 

معرفی دو نماینده از ایران برای شرکت در مسابقات قرآن ترکیهپیگیری وضعیت بلاتکلیف اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی

محمد انجم‌شعاع؛ مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات قرآن و عترت در این هفته با اشاره به آخرین وضعیت این اتحادیه و نامشخص بودن زمان برگزاری مجمع و انتخابات آن گفت: پیرامون این مسئله جلسه چهارجانبه‌ای بین دستگاه‌های ذی‌نفع بدون حضور اتحادیه برگزار شده که منتظر خروجی‌های آن جلسه هستیم.
 
وی ادامه داد: نامه‌ای به هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شده تا تعیین تکلیف لازم صورت گیرد چرا که بلاتکلیف هستیم و مؤسسات انتظاراتی دارند که در شرایط فعلی قادر به پاسخگویی به آنها نیستیم.
 
معرفی ۲ نماینده ایران در مسابقات قرآن ترکیه
 
در هفته‌ای که گذشت میلاد عاشقی و سیدپارسا انگشتان به عنوان دو نماینده ایران در رشته قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم به مسابقات بین‌المللی قرآن کشور ترکیه معرفی شدند  دو نماینده کشورمان در رشته قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم به مسابقات بین‌المللی قرآن کشور ترکیه اعزام می‌شوند.
 
وقایع مهم قرآنی هفته
 
براین اساس میلاد عاشقی در رشته حفظ کل و سیدپارسا انگشتان در رشته قرائت تحقیق در این رویداد قرآنی به رقابت خواهند پرداخت که غیر از سیدپارسا انگشتان که عضو تیم ملی قرآن کریم ایران است و در قالب کاروان نور در حج تمتع امسال به سر می‌برد، میلاد عاشقی در چعل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن نیز موفق به کسب رتبه سوم شده بود.
 
تمدید حکم دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور
 
حجت‌الاسلام خاموشی؛ رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در هفته گذشته طی حکمی و به مدت دو سال، دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور را در مسئولیتش ابقا کرد که بر این اساس حمید مجیدی‌مهر؛ رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، همچنان به مدت دو سال دیگر به عنوان دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کریم فعالیت خواهد داشت.
 
سوژه‌های قرآنی را به محفل ۳ معرفی کنید
 
دست‌اندرکاران تولید برنامه تلویزیونی محفل به منظور کشف استعداد‌های قرآنی در سراسر کشور، فرایند ثبت‌نام و گزینش میهمانان را برای تولید فصل سوم این برنامه آغاز کرده‌اند و لذا علاقه‌مندان می‌توانند برای شناسایی و ارائه سوژه‌های قرآنی استان خود، نسبت به ثبت‌نام در سایت محفل از طریق لینک https://mahfeltv ۳.ir/register  اقدام کنند.
 
وقایع مهم قرآنی هفتهثبت‌نام دوره جدید طرح دانشجومعلم قرآن آغاز شد
 
نام‌نویسی برای حضور در دوره جدید طرح ملی دانشجومعلم قرآن کریم از 27 خرداد آغاز شده و تا دهم تیرماه سال جاری ادامه خواهد داشت.
 
طرح ملی دانشجومعلم  قرآن کریم به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود.
 
دوره مهارت‌افزایی «ربانیون» برگزار می‌شود
 
دوره آموزش معارف و مفاهیم قرآن کریم «ربانیون» از سوی مرکز راهبری برهان با همکاری سازمان دارالقرآن‌الکریم، معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه و دفتر امور نخبگان و استعداد‌های برتر حوزه‌های علمیه برگزار می‌شود.
 
علاقه‌مندان برای ثبت‌نام در این دوره می‌توانند به لینک https://survey.porsline.ir/s/xyVptj۷H مراجعه کنند.
 
برپایی نهضت ملی آموزش روخوانی قرآن

نهضت ملی آموزش روخوانی قرآن کریم از سوی طرح ملی «من قرآن را دوست دارم» با مشارکت اعتاب مقدسه و بقاع متبرکه ایران اسلامی، برگزار می‌شود.

کودکان و نوجوان و علاقه‌مندان به آموزش روخوانی قرآن کریم می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام در این نهضت به نشانی www.quranlove.ir  مراجعه کرده یا با نصب اپلیکیشن تلفن همراه «منادی بالقرآن» در فضای مجازی و طی ۱۴ جلسه، روخوانی قرآن را به طور کامل فراگیرند.

تغییر زمان قرعه‌کشی هدایای نقدی دارندگان مدرک حفظ عمومی قرآن

محمدمهدی بحرالعلوم؛ مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم در هفته گذشته به تغییر زمان قرعه‌کشی هدایای نقدی حافظان دریافت کننده مدارک حفظ عمومی اشاره کرد و گفت: پیش از این مقرر شده بود در تیرماه این قرعه‌کشی انجام شود اما این زمان به اواخر شهریورماه ۱۴۰۳ و همزمان با ایام ولادت پیامبر اکرم‌(ص) و امام جعفر صادق‌(ع) موکول شده است.

وقایع مهم قرآنی هفتهافراد معاف از حضور در مراحل مقدماتی مسابقات قرآن اوقاف

زمان ثبت‌نام برای حضور در چهل و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، 29 خرداد و پس از یک نوبت تمدید به پایان رسید.

در هفته گذشته اسامی افراد دارای معافیت از حضور در یک یا دو مرحله از چهل و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام شد که براساس آن مجموعاً ۳۵۳ نفر در سراسر کشور از حضور در مراحل شهرستانی یا استانی این دوره از مسابقات معاف هستند.

لازم به ذکر است که چهل و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، امسال در سه بخش آوایی(شامل بخش انفرادی و گروهی)، معارفی و بخش ویژه (۱۲ تا ۱۸ سال) و در دو گروه بانوان و آقایان برگزار می‌شود.

اعلام نتایج مرحله اول آزمون‌های ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن

اما در راستای دو خبر فوق، هفته گذشته نتایج اولیه مرحله اول نوزدهمین دوره آزمون‌های ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم از طریق سایت سازمان دارالقرآن الکریم اعلام شد.

همچنین اعلام شد حافظانی که به نتیجه آزمون خود اعتراض دارند می‌توانند تا تاریخ ۳ تیر و با مراجعه به درگاهی که در قسمت اعلام نتایج مشخص شده با ذکر دلیل، اعتراض خود را ثبت کنند.

وقایع مهم قرآنی هفتهاعضای تیم ملی قاریان جوان در سال ١۴٠٣ مشخص شد

شورای عالی قرآن در هفته گذشته اسامی 13 قاری اعضای دوره آموزش عالی تیم ملی قاریان جوان را اعلام کرد که عباس امام جمعه، محمود لطفی‌نیا، سعید رحمانی، امین پویا و حسن مختاری کاری راهبری فنی این 13 نفر را در سال 1403 به عهده خواهند داشت.

آئین تجلیل از ۶۰۰ حافظ قرآن فراجا برگزار می شود

سرتیپ دوم حسن هوشیار، فرمانده مراکز آموزش فراجا به تشریح جزئیات برگزاری آیین تجلیل از 600حافظان جوان قرآن کریم در آموزشگاه‌های علمی ـ تخصصی و مراکز آموزش سربازی این نیرو در سراسر کشور پرداخت و گفت: با عنایت به تدابیر سردار فرمانده محترم کل انتظامی کشور مبنی بر اولویت قرار دادن موضوع ترویج و تعمیق قرآن و نهج‌البلاغه در ماموریت‌های سال ۱۴۰۳ فراجا و بصیرت‌افزایی با استفاده از مفاهیم غنی و نورانی قرآن کریم و نهج‌البلاغه این طرح در حال اجرا است.

برپایی محفل قرآنی هلال احمر یادبود شهدای منا

هفته گذشته و همزمان با روز عید قربان، محفل انس با قرآن کریم از سوی مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر ایران در مکه و صحرای منا برگزار شد.

 

وقایع مهم قرآنی هفته

این محفل قرآنی در یادبود شهدای منا و با حضور قاریان کاروان قرآنی حج، بعد از نماز ظهر و عصر روز عید در مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر برپا شد.

برگزاری محفل قرآنی با حضور احمد ابوالقاسمی

چهارشنبه گذشته 30 خرداد و در آستانه فرا رسیدن عید سعید غدیرخم، محفل انس با قرآن کریم بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد رحمتیه واقع در تهران،‌ میدان شهدا، خیابان پیروزی، خیابان شکوفه برگزار شد که در آن احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی کشورمان به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت. همچنین اجرای این محفل را محمدعلی فتحی به عهده دارد.

وقایع مهم قرآنی هفتهکرسی تلاوت رضوی برگزار شد

کرسی تلاوت رضوی شامگاه هفته گذشته و همزمان با هشتم ذی‌الحجه، سالروز حرکت حضرت سیدالشهدا(ع) از مکه به سمت کربلا، در مشهد مقدس برگزار شد.

با برگزاری این محفل که با حضور قاریان و حافظان کشوری و بین‌المللی و در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد، فعالیت‌های فرهنگی اربعین ۱۴۰۳ نیز رسماً آغاز به کار کرد.

پنجمین کارگاه توانمندسازی ویژه مدرسان درس انس با قرآن کریم برگزار می‌شود

برگزاری پنجمین کارگاه توانمندسازی ویژه مدرسان درس انس با قرآن کریم که قرار است 10تیرماه برگزار شود، هفته گذشته اطلاع‌رسانی شد.

این کارگاه از سوی اداره‌ کل تبلیغ و امور دینی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی به صورت مجازی و برخط برگزار می‌شود و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر معرفت استاد برگزیده علوم قرآنی مدرس آن خواهد بود.

وقایع مهم قرآنی هفتهشهیدی از سلاله سادات که عید غدیرخم تشییع شد

ششمین دیدار کمیته شهدای قرآنی سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ، هفته گذشته اختصاص به دیدار با برادر شهید سیدمحسن دربندی از شهدای عملیات مرصاد داشت.

آغاز ثبت‌نام سراسری دوره حفظ ۱۴ماهه قرآن

ثبت‌نام دوره حفظ ۱۴ماهه قرآن کریم از سوی مؤسسه بیت‌الحفاظ حضرت نرجس(س) ویژه بانوان ۱۴ تا ۲۴ سال  در سراسر کشور آغاز شد.

محتوای این طرح حفظ یکساله شبانه‌روزی کل قرآن کریم به صورت رایگان است که جوار بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا(ع) انجام می‌شود.

عرضه بسته تربيت و يادگيری حفظ عمومی قرآن ویژه پیش‌دبستانی‌ها

بسته تربيت و يادگيری حفظ عمومی قرآن كريم ويژه كودكان پيش از دبستان که كار مشترك گروه پژوهش و برنامه‌ريزی دوره پيش از دبستان و گروه درسی قرآن كريم و عربی سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی است، هفته گذشته عرضه شد.

 

وقایع مهم قرآنی هفته

این بسته که تاکنون 100 قطعه فیلم آن منتشر شده است  با محوريت حفظ عمومی سوره‌های كوتاه و پيام‌های قرآنی و احاديث نورانی عرضه شده و بنا به گفته کارشناسان به تدریج کامل خواهد شد.

تولید اثر «شیرخدا» با همکاری گروه تواشیح و ورزش باستانی

گروه مدیحه‌سرایی و همخوانی محمدرسول الله(ص) تهران با همراهی گروه ورزش باستانی جوانمردان ایران، جدیدترین اثر خود را با عنوان «شیرخدا» را در آستانه فرا رسیدن عیدسعید غدیرخم منتشر کرد که تصاویر مربوط به این اثر در عرشه ناوشکن پرافتخار ارتش جمهوری اسلامی ایران «دنا» ضبط شده است. 

این اثر یکی از ۱۰ اثری است که گروه همخوانی محمدرسول الله(ص) در خلیج فارس و در ناوشکن‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تولید کرده است.

انتهای پیام

نظر شما