شناسهٔ خبر: 67050387 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

مروری بر اهم رویدادهای قرآنی هفته

موفقیت نیروهای مسلح در مسابقات قرآن و پایان جشنواره وزارت بهداشت

مهم‌ترین رویدادهای قرآنی کشور طی سومین هفته خردادماه به برگزاری دهمین دوره مسابقات قرآن نیروهای مسلح ایران و عمان در شهر مسقط و برگزاری بخش پایانی جشنواره قرآنی وزارت بهداشت در مشهد اشاره بود.

صاحب‌خبر -

موفقیت نیروهای مسلح در مسابقات قرآن و پایان جشنواره وزارت بهداشت

به گزارش ایکنا، در این هفته (12 تا 18 خردادماه) شاهد رویدادهای قرآنی بودیم که یکی از مهم‌ترین آنها برگزاری دهمین دوره مسابقات قرآن کریم دوجانبه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان بود و با موفقیت حافظان اعزامی ایران همراه بود.

همچنین در این هفته بخش سوم و پایانی جشنواره قرآنی وزارت بهداشت در مشهد مقدس برگزار شد. در این بخش 285 شرکت‌کننده در بخش آوایی بانوان به رقابت با یکدیگر پرداختند. بخش آوایی آقایان و بخش غیر آوایی نیز هفته گذشته در مشهد برگزار شد. 

واکنش رئیس مرکز قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش به افزودن بخش 12 تا 18 سال به مسابقات سراسری قرآن، انتشار مؤلفه‌های حکمرانی قرآنی رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی از سوی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و اجرای طرح توسعه منبرهای قرآنی از دیگر خبرهای مهم حوزه قرآن کریم در این هفته بود. در ادامه مروری بر این رویدادها داشته‌ایم. 

انتشار مؤلفه‌های حکمرانی قرآنی شهید جمهور

کتابچه مؤلفه‌های حکمرانی قرآنی شهید جمهور آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی به همت دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی تهیه و منتشر شد، این کتابچه حدوداً ۴۰ صفحه‌ای دربردارنده برخی بیانات شهیدِ جمهور پیرامون جایگاه قرآن کریم و مبانی حکمرانی قرآنی بوده که طی دوران ریاست جمهوری ایشان ایراد شده است. کتابچه مؤلفه‌های حکمرانی قرآنی شهید جمهور تجمیع دیدگاه‌های ایشان طی سه سال اخیر در جمع فعالان قرآنی است.

اجرای طرح توسعه منبرهای قرآنی در هیئات مذهبی

سیدمحمدحسین هاشمی‌گلپایگانی، تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی «محفل» با اشاره به برگزاری دوره «مهارت‌های منبر قرآنی» و طریقه ثبت‌نام در آن گفت: آموزش قالب‌های بیان تفسیر، روش‌های دسته‌بندی موضوعی و برداشت از قرآن، جذاب‌سازی منبر، جریان‌سازی پاسخ به شبهات قرآنی، آشنایی با صحیفه سجادیه، آشنایی با نهج‌البلاغه و بهره‌مندی از استادان برتر کشوری از جمله مزایای این دوره مهارت‌آموزی است.

الزامات بازگشت شکوفه‌ها به مسابقات قرآن اوقاف

این هفته و پس از انتشار اضافه شدن بخش 12 تا 18 سال به مسابقات سراسری قرآن کریم، میکائیل باقری؛ مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش که مسئولیت برگزاری مسابقات قرآن شکوفه‌ها در وزارت آموزش و پرورش را به عهده دارد، گفت: اگر قرار است بخش مسابقات شکوفه‌ها به مسابقات قرآن اوقاف ارجاع شود، نیاز به مجوز قانونی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن را دارد که با توجه به عدم تشکیل جلسه ستاد مذکور طی بیش از یک سال و نیم اخیر، شخصاً از صدور این مجوز بی‌خبرم.

لزوم حضور جامعه قرآنی در میادین بین‌المللی 

مقام معظم رهبری اوایل خردادماه سال جاری نامه‌ای خطاب به دانشجویان امریکایی که طی روزهای اخیر تجمعات اعتراضی خود را نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی برگزار کردند، مرقوم فرمودند. نامه‌ای که تیتر معروف آن که در اغلب رسانه‌های داخلی و خارجی مطرح شد این عبارت بود: «اکنون در طرف درست تاریخ ایستاده‌اید». پس از انتشار این نامه، رضا نباتی؛ کارشناس پیشکسوت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی که سال‌ها در گروه تألیف کتب درسی قرآنی است در یادداشتی ابعاد گوناگون این اشاره رهبری را در این نامه مورد مداقه قرار داد. 

موفقیت نیروهای مسلح ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن

دهمین دوره مسابقات حفظ قرآن کریم دوجانبه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان از ۱۴ خردادماه در شهر مسقط پایتخت این کشور آغاز شد و تا شانزدهم این ماه ادامه داشت. این مسابقات در رشته‌های حفظ کل قرآن کریم، حفظ ۱۸ جزء، حفظ ۱۰ جزء و حفظ پنج جزء قرآن کریم برگزار ‌شد و در نهایت نیز نمایندگان کشورمان رتبه برتر اکثر رشته‌های این رویداد را تصاحب کردند. 

انتشار فراخوان عضویت در شبکه فعالان قرآنی حوزه کودک 

فراخوان ثبت‌نام از علاقه‌مندان برای پیوستن به شبکه فعالان قرآنی حوزه کودک از سوی جامعه قرآنی عصر و نهضت مردمی جلسات خانگی قرآن کریم منتشر شد. این شبکه آموزش‌هایی ازجمله خداشناسی کودک، قصه‌گویی، نمایش خلاق و انواع محتوا‌های جذاب را برای کودکان مثل شعر، معما، قصه‌های قرآنی، مسابقه و بازی به علاقه‌مندان آموزش می‌دهد.

پایان جشنواره قرآنی وزارت بهداشت

مرحله نهایی بیست‌وهشتمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت که از هفته گذشته و با رقابت بخش آوایی آقایان آغاز شده بود، در این هفته با برگزاری رقابت‌ها در بخش آوایی بانوان به کار خود پایان داد. بخش بانوان این جشنواره از دوشنبه چهاردهم خردادماه با حضور ۲۸۵ شرکت‌کننده در مشهد مقدس آغاز شد. این جشنواره در سه بخش اساتید، کارکنان و دانشجویان و در ۱۰ رشته قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، دعاخوانی، مداحی، سخنوری، حفظ سه جزء قرآن، حفظ پنج جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۲۰ جزء و حفظ کل قرآن کریم برگزار شد و سرانجام نفرات برتر نیز در روز شانزدهم خردادماه در مراسم اختتامیه معرفی و تجلیل شدند. 

آغاز برنامه‌های کاروان قرآنی نور ویژه اعمال حج از روز جمعه

سیدکریم موسوی، مسئول کاروان قرآنی نور مستقر در مکه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به برنامه‌های کاروان قرآنی در سرزمین وحی گفت: اعضای کاروان قرآنیان نور اعزامی به مکه مکرمه در حال تکمیل هستند و عزیزانی که تا امروز در مکه حضور دارند بخشی از کاروان قرآنی حج هستند که برنامه‌های متنوع و متعدد قرآنی را اجرا کرده‌اند. البته سایر اعضای کاروان به زودی به تیم اضافه خواهند شد. تا پایان روز جمعه کل کاروان قرآنی در سرزمین وحی مسقر می‌شوند، با استقرار تمام اعضای کاروان قرآنی نور برنامه‌های قرآنی ویژه منتهی به هفته اعمال حج نیز آغاز می‌شود.

۲۱ خرداد؛ آخرین مهلت شرکت در جشنواره قرآنی «رایحه رضوان»

جشنواره قرآنی «رایحه رضوان» با محوریت زائران بارگاه منور رضوی از سوی دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی با هدف تبلیغ فرهنگ قرآن کریم و ایجاد ارتباط قرآنی و عاطفی زائران با حرم مطهر رضوی و همچنین تحقق بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه قرآنی در حال برگزاری است. آخرین فرصت شرکت در جشنواره قرآنی امام رضا(ع) تا ۲۱ خردادماه اعلام شده است و اختتامیه و اعلام نتایج این جشنواره ۲۸‌ خرداد مصادف با عید سعید قربان و آغاز دهه ولایت برگزار می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما