شناسهٔ خبر: 66734113 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

مقیمی:

تقابل فرضیه‌های علمی به ساحت قرآن لطمه وارد نمی‌کند

رئیس دانشگاه تهران گفت: تقابل فرضیه‌های علمی به ساحت قرآن لطمه وارد نمی‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در نخستین کنگره بین‌المللی علم و قرآن که ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: نخستین کنگره علم و قرآن با هدف اینجا پیوند بین آموزه‌های قرآن و مفاهیم علمی در حال برگزاری است. تلاش ما این است که موانعی که بر سر راه ارتباط بین قرآن و علم وجود دارد را برطرف کنیم.

وی افزود: سخنرانان در این کنگره قصد دارند ابعاد مختلف ارتباط عام و قرآن را پوشش دهند. قرآن معجزه‌ای است که برای هدایت بشر آمده است. آیات الهی بر ۲ قسم است. نخست آیاتی که در کتاب الهی مکتوب شده است و دوم آیاتی که در طبیعت وجود دارند. محققان علوم تجربی در بررسی آیات الهی موجود در طبیعت، با چالش‌هایی مواجه هستند.

مقیمی خاطرنشان کرد: از جمله این چالش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛ فرضیاتی که توسط محققان در محیط دانشگاهی مطرح می‌شود، اغلب استوار نیستند. چرا که منابع کاملی در اختیار ندارند. داده‌هایی که محققان به دست می‌آورند، کامل نیستند و با ابزارهای موجود هم قابل دستیابی نیستند. همچنین ذهن محققان هم کامل نیست. به همین دلیل، لازم است از منبعی مدون و مبتنی بر آیات قرآن بهره‌مند شویم.

رئیس دانشگاه تهران گفت: باید امکان استفاده محققان از قرآن برای مقوم کردن محفوظاتشان فراهم شود. وقتی یک فرضیه در تقابل با فرضیه‌ای جدیدتر نقض می‌شود، هیچ کس طبیعت را متهم به اشتباه بودن نمی‌کند. محققان در برخورد با قرآن هم باید اینگونه باشند که در تقابل فرضیه‌ها به ساحت قرآن لطمه وارد نشود. دانشمندان علوم تجربی که با قرآن مانوس بوده‌اند باید یافته‌های خود را ارائه دهند.

محتوای قرآن زیر بنای علوم عالم در دو دنیاست

علی اکبر موسوی موحدی دبیر علمی نخستین کنگره بین المللی علم و قرآن در ادامه این مراسم اظهار کرد: قرآن کتاب خدا است که برای هدایت بشر نازل شده است، این کتاب حاوی حکمت و دانش کل عالم در همه زمان ها است، قرآن فقط کتاب واژه ها نیست بلکه کتاب هدایت پارسایان است.

وی افزود: قرآن کتاب قدیم و جدید است که نسبت به مراتب پارسایی، نور آن بر قلب و نفس انسان متجلی می‌شود. قرآن کتاب نور است و در آن نوشته شده است: (واتَّقُوا الله ویُعَلِّمُکُمُ الله) از خدا پروا کنید، خدا به شما علم می آموزد.

موسوی موحدی تصریح کرد: علم نور است و آموزش و دریافت علم بستگی به مراتب پارسایی انسان دارد نور به معنای روشنایی و فروغ آن چیزی است که در حقیقت نفس خودش ظاهر است؛ بنابراین هر چیزی را نیز روشن و ظاهر می سازد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: نور برای ذهن انسان در مقایسه با تاریکی و ظلمت فهم می‌شود؛ همانطور که چراغی از نور تاریکی را در هم می‌شکند و به سبب آن رنگ و شکل هویدا می‌گردد.

موسوی موحدی گفت: نور حقیقت از ذات پروردگار هستی و به اراده او جاری شده از حجاب‌های بسیار عبور می‌کند غلیظ تر و با نور کمتر می‌گردد تا به شکل این روشنایی حسی که اذهان ما آن را می‌شناسد تجلی می یابد. پس نور دارای مراتب است که هر یک نمایانگر ایده ها و طبیعت های متمایز است.

وی اضافه کرد: هر چه وجود انسان زلال تر و شفاف تر باشد نور او درخشان تر است درست مانند نوری که در یک آینه پاک منعکس می شود. با این مسیر می باید به دنبال دیدن نور قرآن و حقیقت بود تا بلکه پروردگار هستی پرتویی از آن را بر نفس ما بتاباند که آن پرتو علم الهی است که حسب مراتب بر انسان الهام و هویدا می‌شود.

موسوی موحدی ادامه داد: روش ها و آزمایش ها و محاسبات علم (ساینس) بر مبنای سوال، فرضیه و طرح نامه (پروپوزال) شکل می گیرد. هر چه سوال طرحنامه غنی تر و حکیمانه تر باشد دستاورد متعادل تر و کارامد تری حاصل می شود.

وی تاکید کرد: اگر سوال الهام از قرآن و یا خلقت آسمان ها، زمین و آنچه بین آن هاست باشد موضوع بسیار منطقی و غنی از محتوای عقلی و علمی است. امروز جهت گیری علم به سوی زیست الگو (بیوممتیک و الهام زیستی است). اما الهام از قرآن بسیار فراگیرتر از موضوع مذکور است. چون محتوای قرآن زیربنای علوم عالم در دو دنیاست و رهنمود آن هدایت علم را در بر دارد. امروز یکی از مهم ترین توانایی های علم (ساینس) در موضوع شناخت ملکولی و تصویر برداری و بزرگنمایی از پدیده های طبیعت است که میتواند از قرآن الهام دریافت نماید.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان کرد: البته موضوع هوش مصنوعی کوانتومی هم از موضوعات بسیار مهم است لذا میدباید توجه خاصی به ورود داده ها بر مبنای قرآن، علوم الهی، اخلاق و ادب در دادگانهای هوش مصنوعی نمود که در حال حاضر انسان آن را ایجاد و پرورش می دهد تا هوش مصنوعی با داده ها و غایت الهی تربیت شود تا بتواند نقش سالم و اخلاقی را بهتر ایفا نماید.

موسوی موحدی افزود: امید دارم کنگره بین المللی قرآن و علم که هم اکنون در سال ۱۴۰۳ در دانشگاه تهران برگزار می شود، موجب طراحی سوالهای دربار و رهنمودهای اثرگذار برای طرح در جلسات هم اندشی در آینده به صورت حضوری و مجازی قرار گیرد تا بستر گفتمان متعالی مبنای الهام از قرآن در بین اندشمندان و پژوهشگران فراهم شود.

رئیس انجمن بیوشیمی فیزیک ایران ادامه داد: امید دارم که دبیرخانه دائمی این گنگره تشکیل شود تا با ایجاد شبکه اندیشمندان و دانشمندان و پژوهشگران بتوان مباحثات قرآنی و علمی را در سطح جهانی مطرح نمود.

موسوی موحدی اضافه کرد: البته ضروری به نظر می رسد نیاز است که یک مرکز تحقیقات علم و الهام از قرآن تاسیس شود تا بتوان سوال های اصیل حکیمانه را طراحی نمود تا رهنمودی برای جهت گیری روش ها و تکنیک های علمی باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما