شناسهٔ خبر: 66741327 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

دبیر علمی کنگره بین المللی علم و قرآن:

نیاز است که یک مرکز تحقیقات علم و الهام از قرآن تأسیس شود

سمانه نوری زاده قصری

دبیر علمی کنگره بین المللی علم و قرآن گفت:یکی از مهم ترین تواناییهای علم ساینس در موضوع شناخت مولکولی و تصویر برداری و بزرگنمایی از پدیده های طبیعت است که می تواند از قرآن الهام دریافت کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر موسوی موحدی استاد دانشگاه تهران در نخستین کنگره بین‌المللی قرآن که امروز یکشنبه سی ام اردیبهشت ماه در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: قرآن کتاب خدا است که برای هدایت بشر نازل شده است. این کتاب حاوی حکمت و دانش کل عالم در همه زمان‌ها است. قرآن فقط کتاب واژه‌ها نیست بلکه کتاب هدایت پارسایان است.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی علم و قرآن ادامه داد: قرآن کتاب قدیم و جدید است که نسبت به مراتب، پارسایی نور آن بر قلب و نفس انسان متجلی می‌شود. قرآن کتاب نور است و در آن نوشته شده است: «وَاتَّقُوا اللَّهَ وَیُعَلِّمُکُمُ اللهُ از خدا پروا، کنید خدا به شما علم می‌آموزد.» علم نور است و آموزش و دریافت علم بستگی به مراتب پارسایی انسان دارد.نور به معنای روشنایی و فروغ آن چیزی است که در حقیقت نفس خودش ظاهر است بنابراین هر چیزی را نیز روشن و ظاهر می‌سازد نور برای ذهن انسان در مقایسه با تاریکی و ظلمت فهم می‌شود؛ همانطور که چراغی از نور تاریکی را در هم می شکند و به سبب آن رنگ و شکل هویدا می‌گردد.

وی ادامه داد: نور حقیقت از ذات پروردگار هستی و به اراده او جاری شده از حجاب‌های بسیار عبور می‌کند غلیظ‌تر و با نور کمتر می‌گردد تا به شکل این روشنایی حسی که اذهان ما آن را می‌شناسد تجلی می‌یابد. پس نور دارای مراتب است که هر یک نمایانگر ایدهها و طبیعتهای متمایز است.

دبیر علمی کنگره ادامه داد: هرچه وجود انسان زلال‌تر و شفاف‌تر باشد نور او درخشان‌تر است درست مانند نوری که در یک آینه پاک منعکس می‌شود. با این مسیرمی باید به دنبال دیدن نورقرآن و حقیقت بود تا بلکه پروردگارهستی، پرتویی از آن را بر نفس ما بتاباند که آن پرتو علم الهی است که حسب مراتب بر انسان الهام و هویدا می‌شود.

روش‌ها و آزمایش‌ها و محاسبات علم (ساینس) بر مبنای سوال، فرضیه و طرح نامه (پروپوزال) شکل می‌گیرد هر چه سوال طرح نامه غنی‌تر و حکیمانه تر باشد دستاورد متعادل‌تر و کارآمد تری حاصل می.شود. اگر سوال الهام از قرآن و یا خلقت آسمان‌ها، زمین و آنچه بین آن هاست باشد موضوع بسیار منطقی و غنی از محتوای عقلی و علمی است امروز جهت گیری علم به سوی زیست الگو و الهام زیستی است. اما الهام از قرآن بسیار فراگیر تر از موضوع مذکور است چون محتوای قرآن زیر بنای علوم عالم در دو دنیاست و رهنمود آن هدایت علم را در بر دارد.

وی افزود: امروز یکی از مهم‌ترین توانایی‌های علم ساینس در موضوع شناخت مولکولی و تصویر برداری و بزرگنمایی از پدیده‌های طبیعت است که می‌تواند از قرآن الهام دریافت نماید.

موسوی موحدی افزود: البته موضوع هوش مصنوعی کوانتومی هم از موضوعات بسیار مهم است لذا می باید توجه خاصی به ورود داده‌ها بر مبنای، قرآن علوم الهی اخلاق و ادب در دادگان های هوش مصنوعی نمود که در حال حاضر انسان آن را ایجاد و پرورش می‌دهد تا هوش مصنوعی با داده‌ها و غایت الهی تربیت شود تا بتواند نقش سالم و اخلاقی را بهتر ایفا نماید.

وی با ابراز امیدواری در خصوص کنگره بین‌المللی قرآن و علم که هم اکنون در سال ۱۴۰۳ در دانشگاه تهران برگزار می‌شود، گفت: این کنگره موجب طراحی سوال‌های پربار و رهنمودهای اثرگذار برای طرح در جلسات هم اندیشی در آینده به صورت حضوری و مجازی قرارگیرد تا بستر گفتمان متعالی بر مبنای الهام از قرآن در بین اندیشمندان و پژوهشگران فراهم شود. امید دارم که دبیرخانه دائمی این گنگره تشکیل شود تا با ایجاد شبکه اندیشمندان و دانشمندان و پژوهشگران بتوان مباحثات قرآنی و علمی را در سطح جهانی مطرح نمود. البته ضروری به نظر می‌رساند نیاز است که یک مرکز تحقیقات علم و الهام از قرآن تأسیس شود تا بتوان به سوال‌های اصیل حکیمانه را طراحی نمود تا رهنمودی برای جهت گیری روش‌ها و تکنیک‌های علمی باشد.

نظر شما