شناسهٔ خبر: 66646179 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

رئیس انجمن علمی روانشناسی اسلامی حوزه بیان کرد:

تقویت تبادل بین علم و دین با راه‌اندازی انجمن‌های علمی حوزه

رئیس انجمن علمی روانشناسی اسلامی گفت: از سال ۱۳۸۰ با راه اندازی انجمن‌هایی توسط حوزه علمیه، تبادل بین علم و دین قوت گرفت، جدی‌تر به آن پرداخته شد و علمی دینی را شکوفاتر کرد.

صاحب‌خبر -

مهدی هادی، رئیس انجمن روانشنانسی اسلامی حوزه‌

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی هادی، رئیس انجمن روانشنانسی اسلامی حوزه‌های علمیه عصر امروز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه در جمع اصحاب رسانه در سخنانی اظهار کرد: در حال حاضر ۱۶ مرکز در قم وجود دارد که طلاب را با دانش روز روانشناسی گره می‌زند و گره میان این دو به تولید روانشناسی اسلامی منجر می‌گردد.

وی افزود: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، دارالحدیث، جامعه المصطفی و... این وظیفه را دارند که طلاب و دانش‌پژوهان عرصه روانشناسی اسلامی را تربیت کنند و هم اکنون صد‌ها نفر طلبه خانم و آقا داریم که تحصیلات روانشناسی و مرتبط با روانشناسی را دارند و بسیاری از آن‌ها امروز به عنوان پژوهشگر یا مشاور به فضای آموزشی، پژوهشی و درمانی کشور خدمات می‌رسانند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود به داستان تبدیل آموزه‌های اسلام به علوم روز و علومی که کاربرد داشته باشد، پرداخت و خاطرنشان کرد: این موضوع داستان جدیدی نیست. قرن‌های متمادی که علما تحت عنوان تدبیر منزل، اخلاق، اخلاق‌ کاربردی، فنون اصلاح رفتار، حتی بخش‌های بسیار جدی از مباحث فلسفی، پیرامون نکاتی بوده که امروزه در روانشناسی به عنوان مسائل مهم، مورد نظر و توجه قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی خاطرنشان کرد: در قرن سوم و چهارم هجری، ابوسهل بلخی، به عنوان یک شیعه ایرانی پیشگام، به دنبال نوشتن کتابی است که در آن به دنبال اصلاح ابدان و ارواح است، یعنی باور کرده که یک بدن و یک روح داریم و برای تغییر و تحول در این بدن و روح باید برنامه داشته باشیم، این تلاش‌ها طی قرن‌ها صورت گرفت و ادامه داشت تا حدود سال ۱۹۶۲، کلمه روانشناسی اسلامی باب شده است.

وی اظهار کرد: با پیروی انقلاب اسلامی، اندیشمندان تلاش کردند به صورت جدی تری به داستان بپردازند، در سایت‌های حوزه از سال ۱۳۸۰ تلاش شد با راه اندازی انجمن‌های علمی تعامل میان علم و دین قوت گرفت و علمی دینی شکوفا شد و درواقع راه‌اندازی انجمن‌های علمی جهشی در جهت‌دهی‌ها، راهبرد‌ها و تعیین استراتژی‌های اصلی حوزه و نظام بود.

رئیس انجمن علمی روانشناسی اسلامی ادامه داد: انجمن روان‌شناسی اسلامی حوزه‌های علمیه، هم‌زمان با این تفکر شکل گرفت و پیشگامان این رشته تلاش کردند که با جمع‌کردن دانش‌آموختگان روان‌شناسی، یعنی طلاب دانش‌آموخته روان‌شناسی که اکثر آنها از دوستان «مؤسسه امام خمینی(ره)» بودند و بعد از آن، «پژوهشگاه حوزه و دانشگاه»، به انجمن رونق بدهند. هرچه که انجمن پیش‌تر آمد، به موازاتش اتفاقات خوبی در حوزه‌های علمیه افتاد. مراکزی که به راه‌اندازی رشته‌های مرتبط با روان‌شناسی، البته با رعایت آن گرایش اسلامی و پایه اسلامی تمایل داشتند، زیاد شد؛ از جمله «جامعه المصطفی» که این کار را کرد و در کنارش، خود حوزه‌های علمیه سطح ۳ مشاوره اسلامی را راه‌اندازی کرد. 

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: امروز به جرأت می‌توانیم بگوییم که بیش از دوهزار دانش‌آموختهٔ طلبه، دانش‌آموختهٔ روان‌شناسی و مشاوره اهم از خانم و آقا با رویکرد اسلامی داریم؛ شرایطی که باعث شده در انجمن احساس پشتوانه قوی داشته باشیم. البته افرادی که قرار است عضو پیوسته و اصلی انجمن به حساب بیایند (در حال حاضر نیز ۳۰۰ نفر عضو پیوسته و اصلی داریم)، حتماً باید فوق‌لیسانس و دکترا در فضای روان‌شناسی داشته باشند. اگر کسی تحصیلات روان‌شناسی یا تحصیلات مرتبط داشته باشد، اما هنوز دکتری یا فوق‌لیسانسش را نگرفته باشد، به‌عنوان عضو وابسته (حدود ۶۰۰ نفر) به ما ملحق می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما