شناسهٔ خبر: 66661781 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

رئیس انجمن روانشنانسی اسلامی حوزه علمیه مطرح کرد؛

تحصیل صد‌ها طلبه خانم و آقا در رشته روانشناسی اسلامی

حجت‌الاسلام هادی با اشاره به اینکه هم اکنون صد‌ها نفر طلبه خانم و آقا تحصیلات روانشناسی و مرتبط با روانشناسی دارند، گفت: بسیاری از آنها امروز به عنوان پژوهشگر یا مشاور در فضای آموزشی، پژوهشی و درمانی فعالیت می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مهدی هادی رئیس انجمن روانشنانسی اسلامی حوزه علمیه در نشست خبری همایش بیستمین سالگرد تأسیس انجمن روانشناسی اسلامی ضمن بیان اینکه در حال حاضر ۱۶ مرکز در قم طلاب را با دانش روز روانشناسی آشنا می‌کند، افزود: پژوهشگاه حوزه ودانشگاه، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، دارالحدیث، جامعه المصطفی این وظیفه را دارند که طلاب و دانش‌پژوهان عرصه روانشناسی اسلامی را تربیت کنند.

رئیس انجمن روانشنانسی اسلامی حوزه علمیه در ادامه با اشاره به اینکه هم اکنون صد‌ها نفر طلبه خانم و آقا تحصیلات روانشناسی و مرتبط با روانشناسی دارند، گفت: بسیاری از آنها امروز به عنوان پژوهشگر یا مشاور به فضای آموزشی، پژوهشی و درمانی کشور خدمات می‌رسانند.

لزوم تبدیل تعالیم اسلامی به علوم روز و علوم کاربردی

استاد حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنان خود به تبدیل تعالیم اسلامی به علوم روز و علوم کاربردی تاکید داشت و اضافه کرد: این مسئله موضوع جدیدی نیست و قرن‌های متمادی علما تحت عنوان تدبیر منزل، اخلاق، اخلاق‌کاربردی، فنون اصلاح رفتار و بخش‌های بسیار جدی از مباحث فلسفی، نکاتی که امروزه در روانشناسی به عنوان مسائل مهم، مورد نظر است را مورد توجه قرار دادند.

حجت‌الاسلام هادی با بیان اینکه در قرن سوم و چهارم هجری، ابوسهل بلخی به عنوان یک شیعه ایرانی به دنبال نوشتن کتابی در اصلاح ابدان و ارواح است، گفت: این دانشمند باور داشته بدن و روح مجزا است و برای تغییر و تحول در بدن و روح باید برنامه باشد؛ این تلاش‌ها طی قرون متمادی صورت گرفت و تا حدود سال ۱۹۶۲ روانشناسی اسلامی ایجاد شد.
وی با اشاره به اینکه با پیروی انقلاب اسلامی، اندیشمندان تلاش کردند که روانشناسی اسلامی به صورت جدی تری بپردازند، تصریح کرد: از سال ۱۳۸۰ به بعد تلاش شد با راه اندازی انجمن‌های علمی تعامل میان علم و دین گیرد و علمی دینی شکوفا شود و درواقع راه‌اندازی انجمن‌های علمی جهشی در جهت‌دهی‌ها، راهبرد‌ها و تعیین استراتژی‌های اصلی حوزه علمیه و نظام بود.

رونق انجمن روان‌شناسی اسلامی حوزه‌های علمیه 

رئیس انجمن علمی روانشناسی اسلامی در ادامه با بیان اینکه انجمن روان‌شناسی اسلامی حوزه‌های علمیه با تفکر شکل جمع‌کردن دانش‌آموختگان روان‌شناسی که عموما طلاب دانش‌آموخته روان‌شناسی «مؤسسه امام خمینی (ره)» بودند شکل گرفت، اضافه کرد: «پژوهشگاه حوزه و دانشگاه»، به انجمن روان‌شناسی اسلامی حوزه‌های علمیه رونق داد و هرچه که انجمن جلوتر آمد اتفاقات خوبی در حوزه‌های علمیه رقم خورد.

حجت‌الاسلام هادی مراکزی که به راه‌اندازی رشته‌های مرتبط با روان‌شناسی البته گرایش اسلامی و پایه اسلامی تمایل داشتند را از جمله «جامعه المصطفی» خواند و اظهار داشت: حوزه علمیه نیز سطح ۳ مشاوره اسلامی را برای تربیت طلاب علاقمند راه‌اندازی کرد.

نظر شما