شناسهٔ خبر: 66639563 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

طرح رایگان مایه‌کوبی بره و بزغاله علیه بیماری برسلوز در ابرکوه

طرح رایگان مایه‌کوبی بره و بزغاله علیه بیماری برسلوز (تب‌مالت) در شهرستان ابرکوه اجرا شد.

صاحب‌خبر -

طرح رایگان مایه‌کوبی بره و بزغاله علیه بیماری برسلوز در ابرکوه
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد سرپرست دامپزشکی شهرستان ابرکوه از آغاز طرح واکسناسیون بره و بزغاله علیه بیماری تب مالت در راستای ایجاد ایمنی لازم در جمعیت دام سبک و همچنین جلوگیری از بروز و شیوع بیماری تب مالت در سطح جامعه هدف انسانی، خبر داد.

 
شیخی گفت: بر اساس هماهنگی‌های انجام شده و تهیه واکسن مورد نیاز طرح رایگان واکسیناسیون تب مالت در کلیه واحد‌های دامداری و پرورش دام سبک و همچنین کوچ رو در شهرستان آغاز شده است که پیش بینی می‌شود قریب به ۱۲۰۰۰ راس بره و بزغاله تحت پوشش عملیات واکسیناسیون بروسلوز قراربگیرند.


وی همچنین بیان نمود: بیماری بروسلوز به دلیل آثار اقتصادی در دامداری‌ها و آثار طولانی مدت بیماری در جمعیت انسانی مهمترین بیماری مشترک بین انسان و دام می‌باشد که در صورت مبتلا شدن انسان عوارضی نظیر تورم مفاصل، تب، لرز، سردرد و درمان بسیار سخت و دردناکی به همراه دارد و در دام نیز به جز سقط جنین تقریبا علائم مشخصه ظاهری دیگری ندارد.


سرپرست دامپزشکی شهرستان ابرکوه تصریح کرد: پیشگیری و کنترل بیماری در حیوانات از طریق مایه کوبی دام‌ها و رعایت اصول بهداشتی و امنیت زیستی و شناسایی و حذف دام‌های آلوده انجام می‌شود. پیشگیری بیماری در انسان مستلزم کنترل بیماری در حیوانات، آموزش و عموم جامعه، اجرای مقررات قانونی، چون پاستوریزاسیون شیر و دیگر فرآورده‌های لبنی، استفاده از البسه محافظ بوسیله افراد تحت مخاطره، واکسیناسیون، آزمایش و کشتار دام‌های آلوده است.


شیخی در پایان با بیان اینکه این بیماری بیشتر در مناطقی شیوع پیدا می‌کند که مسائل بهداشتی به دقت مراعات نمی‌شود و یا تبادل دام به صورت غیر مجاز وجود دارد، به شهروندان توصیه نمود: با توجه به احتمال انتقال تب مالت از طریق فرآورده‌های لبنی محلی آلوده، از فراورده‌های لبنی پاستوریزه استفاده نموده و از مصرف شیرخام و سایر فرآورده‌های لبنی غیرپاستوریزه مانند خامه، سر شیر، آغوز، بستنی و پنیر نرم تازه خودداری کنند.

نظر شما