شناسهٔ خبر: 66036812 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

معرفی ۹۰ متخلف زیست‌ محیطی در تربت‌ حیدریه به مراجع قضایی

متخلفان شکار و کمبود نیرو و امکانات مهمترین چالش های محیط زیست تربت حیدریه هستند.

صاحب‌خبر -

معرفی ۹۰ متخلف زیست‌ محیطی در تربت‌ حیدریه به مراجع قضایی

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس اداره محیط زیست تربت حیدریه گفت: نزدیک به ۹۰ متخلف در حوزه‌ های شکار و صید و همچنین آلوده کنندگان زیست محیطی در سال گذشته به مراجع قضایی معرفی شدند.

 
داوود نورمحمدی افزود: همچنین تعداد ۴۴ اخطاریه آلودگی آب، هوا و خاک در سال گذشته برای واحدهای صنعتی این شهرستان صادر شد، البته به دلیل مراعات حال این واحدها و همچنین از آنجا که میزان آلایندگی آنها حاد نبود، هیچ واحد صنعتی تعطیل نشد.
 
وی از کمبود نیرو و امکانات به عنوان مهمترین چالش محیط زیست تربت حیدریه یاد و بیان کرد: شکار غیرمجاز حیوانات و پرندگان، دومین چالش محیط زیست شهرستان تربت حیدریه بوده اما با وجود کمبود نیروی انسانی رفتار شکارچی‌ های غیرمجاز درحال کنترل کامل است و می‌ دانیم اغلب شکارچیان شهرستان‌ های همجوار نظیر زاوه، مه‌ ولات و رشتخوار در تربت‌ حیدریه ساکن هستند.
 
وی تصریح کرد: حتی می‌ دانیم سلیقه اغلب شکارچیان شهرستان تربت حیدریه قوچ و میش وحشی است که برای استفاده از گوشت‌ شان شکار می‌ شوند.
 
رئیس اداره محیط زیست تربت‌ حیدریه ادامه داد: برای جبران کمبود نیروی انسانی از ظرفیت دهیاران و همیاران محیط زیست استفاده می‌ شود که در پیشگیری از انقراض گونه‌ های جانوری و پرندگان بسیار مؤثر بوده است.
 
نورمحمدی گفت: البته ممنوعیت فصل شکار آزاد (از ۱۵ مهر تا ۱۵ دی ماه) که از سال ۹۷ در سرتاسر کشور اجرایی شده و آگاهی بخشی به جوامع محلی در زمینه مسایل زیست محیطی و منافع حیوانات در حفظ تعادل زیست محیطی مؤثر بوده است.
 
سگ‌ های بی‌ صاحب چالشی برای مردم
 
رئیس اداره محیط زیست تربت‌ حیدریه از وجود سگ‌ های ولگرد و بلاصاحب به عنوان چالش این نهاد عنوان کرد و گفت: شهرداری قدم‌ های خوبی برداشته است اما این کافی نیست و سایر دستگاه‌ های متولی نیز باید بیشتر تلاش کنند.
 
وی همچنین به خشکسالی‌ های چند سال اخیر که باعث فقر پوشش گیاهی شده اشاره و بیان کرد: نه تنها این موضوع زیان هنگفتی به منطقه وارد کرده، بلکه حتی تابستان پارسال با پدیده گرد و غبار مواجه شدیم.
 
نور محمدی گفت: وسعت این شهرستان ۳۶۷ هزار هکتار است که ۲۵۵ هزار هکتار از این میزان عرصه طبیعی و ۱۱۲ هزار هکتار بقیه نیز به عرصه انسانی شهری و روستایی اختصاص دارد.
 
وی با بیان اینکه در عرصه طبیعی سه منطقه شکار ممنوع وجود دارد، افزود: در شمال شرق شهرستان منطقه شکار ممنوع ژرف، در قسمت شمال منطقه شکار ممنوع «سید مرتضی» و در منطقه جنوب شرقی منطقه شکار ممنوع «بزمای» قرار دارد.
 
نور محمدی از قوچ، میش، کَل، بز، پلنگ، گراز، کفتار، گرگ، انواع مار و پرندگان شکاری نظیر کبک و تیهو به عنوان مهمترین گونه‌ های جانوری این شهرستان یاد کرد.
 
مرکز شهرستان ۲۲۴ هزار نفری تربت‌ حیدریه با مزیت‌ های مختلف در حوزه کشاورزی، معدن، صنعت و تجارت در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

نظر شما