شناسهٔ خبر: 61971719 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سگ‌های بی صاحب؛ معضلی برای محیط زیست و مدیریت شهری تربت حیدریه

یکی از مشکلات زیست محیطی سال‌های اخیر در تربت حیدریه، ازدیاد و پرسه زدن سگ‌های بی صاحب در بافت شهری و مسکونی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزای صداوسیما مرکز خراسان رضوی، این موضوع علاوه بر ایجاد رعب و وحشت، حضور این حیوان در مناطق مسکونی باعث آلودگی شدید محیط زندگی و انتقالسگ‌های بی صاحب؛ معضلی برای محیط زیست و مدیریت شهری تربت حیدریه بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان مانند هاری و کیست هیداتیک می‌شود.

 

رئیس اداره محیط زیست تربت حیدریه در این باره گفت: برخی از شهروندان با غذارسانی غیرکارشناسی باعث ازدیاد آن‌ها شده اند؛ همچنین در برخی مناطق این حیوان با رقابت غذایی با گوشتخواران حیات وحش و حمله و تخریب لانه پرندگان باعث کمبود غذا برای وحوش، گسیل آن‌ها به مناطق مسکونی و کاهش جمعیت پرندگان شده است.

 

داوود نورمحمدی افزود: یکی از مشکلات مهم حضور سگ‌ها در طبیعت شهرستان که باعث ایجاد وحشت و نارضایتی در بین مردم شده، "گرگاس" است که حیوانی تلاقی یافته از سگ ماده و گرگ نر بوده و از گرگ و سگ قویتر، باهوشتر و خطرناکتر است.

 

وی اظهار کرد: گرگاس درنده خویی را از گرگ و نترسی از انسان را از سگ به ارث می برد و با این صفات علاوه بر تخریب اکوسیستم‌ها، می تواند برای انسان به شدت خطرناک باشد.

 

نورمحمدی گفت: گرگاس، حاصل دخالت در طبیعت از طریق رها سازی سگ‌ها و توله های آن است که در صورت کنترل نکردن جمعیت، خسارت و صدمات غیرقابل جبرانی بر پیکره محیط زیست و اکوسیستم‌های طبیعی و انسانی وارد خواهد کرد.

نظر شما