شناسهٔ خبر: 61789411 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

پناه بردن یک بهله شاهین به منزل روستایی در بخش رخ

یک بهله شاهین (دلیجه) که به منزل یکی از اهالی روستای اسدآباد بخش رخ پناه برده بود، به اداره محیط زیست شهرستان تحویل داده شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی ، رئیس اداره محیط زیست تربت حیدریه گفت: در پی گزارش یکی از اهالی روستای اسدآباد به دهیاری مبنی بر مشاهده یکپناه بردن یک بهله شاهین به منزل روستایی در بخش رخ بهله شاهین که به منزلش پناه آورده بود، «حسین رحمانی» دهیار روستا این پرنده را زنده گیری و تیمار کرد و پس از هماهنگی های لازم، آن را تحویل اداره حفاظت محیط زیست تربت حیدریه داد.

داوود نورمحمدی از شهروندان خواست تا  در صورت مشاهده مواردی از زخمی شدن حیوانات و پرندگان و هرگونه تخلفات شکار و تخریب و تجاوز به عرصه های  محیط زیست، موضوع را از طریق سامانه رایگان ۱۵۴۰ یا شماره ۵۲۲۹۹۱۲۹  اداره حفاظت محیط زیست اطلاع رسانی کنند.

 

بیشتر بدانیم

 

دليجه، از پرندگان كوچك شکاری حیات وحش ایران است كه به خانواده شاهين‌ تعلق دارد و از جمله حیوانات در حال حفاظت در ایران است.

این پرنده در واقع یک شاهین کوچک است؛ شاهین نام عمومی ۳۷ گونه پرنده شکاری است.

در ايران استفاده بيش از حد از سموم دفع آفات برای کشتن جوندگان، موجب كاهش جمعيت دليجه‌ها شده است.

همچنين شکار و قاچاق دلیجه‌ها به شدت جمعيت اين پرنده را كاهش داده و عوامل ديگر مانند از بین رفتن زیستگاه‌هاي طبيعي و طعمه‌هاي کوچک پستانداران و نیز آلودگي، در كاهش جمعيت آنها نقش داشته است.

دليجه‌ها نقش بسیار مهمی در اکوسیستم دارند و در راس هرم غذایی قرار دارند.

این پرنده مانند خیلی از حیوانات ایران که نماد و سمبل صفت یا جایی هستند، در ادبيات ايران نماد دلیری و چالاکی است.

نظر شما