شناسهٔ خبر: 61135378 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان، تهدیدی برای بهداشت عمومی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز: بیماری‌های قابل انتقال میان انسان و حیوان، همچنان یک تهدید مهم برای بهداشت عمومی به شمار می‌روند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان خوزستان، پژمان بختیاری‌نیا با اشاره به ۶ جولای (۱۵ تیرماه) روز جهانی و روز ملی بیماری‌های قابل انتقال میان انسان و حیوان گفت: بیماری‌های قابل انتقال میان انسان و حیوان (زئونوز)، بیماری‌هایی هستند که عامل آن‌ها می‌تواند به طور طبیعی از مهره‌داران به انسان و یا برعکس منتقل شود.بیماری‌های مشترک میان انسان و دام، تهدیدی برای بهداشت عمومی
 
وی بیماری‌های قابل انتقال میان انسان و حیوان را همچنین یک تهدید مهم برای بهداشت عمومی دانست و افزود: با وجود اینکه این بیماری‌ها قابل پیشگیری هستند، سالانه صد‌ها هزار انسان را در همه جهان، به ویژه کشور‌های در حال توسعه تحت تاثیر قرار می‌دهند.
 
بختیاری نیا ادامه داد: بیش از ۶۰ درصد عوامل بیماری‌زای انسانی شامل؛ باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها، تک یاخته‌ها، انگل‌ها و سایر پاتوژن‌ها منشأ مشترک میان انسان و حیوان دارند، از طرف دیگر اغلب بیماری‌های نوپدید و بازپدید نیز ماهیت زئونوز دارند.
 
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اینکه در انسان از ۱۷۷ بیماری نوپدید مطرح شده، ۱۳۰ مورد آن (حدود ۷۵ درصد) جزو بیماری‌های زئونوز هستند، اضافه کرد: آثار این بیماری‌ها در سال‌های اخیر با شیوع قابل توجه مواردی مانند؛ آنفلوانزای مرغی (H ۵ N ۱)، آنفلوانزای خوکی (H ۱ N ۱)، تب نیل غربی، ابولا، زیکا، کووید ۱۹ و ... مورد تاکید قرار گرفته است.
 
رئیس مرکز بهداشت خوزستان می‌گوید: عوامل مستعدکننده‌ای مانند؛ تغییرات اقلیمی، شهرنشینی، مهاجرت، تجارت حیوانات، سفر و گردشگری، عوامل انسانی و عوامل طبیعی تأثیر زیادی بر پیدایش، ظهور مجدد و پراکنش بیماری‌های زئونوز نوپدید و بازپدید داشته است.
 
وی با اشاره به اینکه موثرترین کار برای پیشگیری از بیماری‌های مشترک، اجرای برنامه‌های مدون از سوی اداره‌ها و سازمان‌های درگیر برای مبارزه با این گروه از بیماری‌ها است، گفت: لازم است این طرح‌ها و برنامه‌ها، بدون وقفه ادامه یابند، آگاهی عموم مردم از خطرات این عفونت‌ها و بیماری‌ها و توجه جدی تولید کنندگان مواد غذایی به ضوابط و مقررات دامپزشکی برای تولید فرآورده‌های غذایی سالم و بی خطر و آگاهی مصرف کنندگان و افراد در تماس با دام از ویژگی‌های محصولات دامی سالم و نحوه تماس با دام بسیار ضروری است.

نظر شما