شناسهٔ خبر: 61349181 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بیش از ۷۵ درصد بیماری‌های نوپدید زئونوز هستند

معاون فنی مرکز بهداشت غرب اهواز: بیش از ۶۰ درصد بیماری‌های عفونی و ۷۵ درصد بیماری‌های نوپدید زئونوز هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان خوزستان، منوچهر زاهدی تبار با بیان اینکه زئونوز یا بیماری مشترک میان انسان و جانوران گفته می‌شود که میان جانوران عموماً مهره داران و انسان قابل انتقال هستند، گفت: بیش از ۶۰% بیماری‌های عفونی و ۷۵% بیماری‌های نوپدید زئونوز هستند.بیش از ۷۵ درصد بیماری‌های نوپدید زئونوز هستند

وی حیوان گزیدگی را شایع‌ترین عارضه حیوانات مهره دار در کشور و پرهزینه‌ترین بیماری زئونوز عنوان کرد و افزود: از جمله بیماری‌های زئونوز است که به دلیل ازدیاد سگ‌های بدون صاحب و نگهداری حیوانات خانگی در شهر اهواز روند افزایشی دارد.

زاهدی تبار با بیان اینکه درمانی پیشگیری و واکسیناسیون ضدهاری خطر ابتلا به هاری را در افراد حیوان گزیده کم کرده است، ادامه داد: درمان و پیشگیری از هاری در حوزه مرکز بهداشت غرب اهواز در بخش گزش بیمارستان رازی، شبانه روزی به صورت رایگان ارائه می‌شود.

معاون فنی مرکز بهداشت غرب اهواز تاکید کرد: به دلیل تحمیل هزینه‌های زیاد درمان موارد حیوان گزیدگی در بخش بهداشت و درمان، لازم است سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر اهواز ساماندهی شود.

به گفته این مقام مسئول؛ واکسیناسیون کامل و به موقع بر ضد هاری در موارد حیوان گزیدگی بسیار مهم است.

وی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (cchf) را از دیگر بیماری‌های زئونوز دانست و اضافه کرد: این بیماری از طریق گزش کنه و مواجهه با خون و ترشح‌ها یا لاشه دام و تماس انسان آلوده منتقل می‌شود.

نظر شما