شناسهٔ خبر: 61137544 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

چرا بیماری‌های مشترک انسان و حیوان هنوز ما را تهدید می‌کنند؟  

ایسنا نوشت: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان، هنوز هم یک تهدید مهم برای بهداشت عمومی هستند، گفت: با وجود اینکه این بیماری‌ها قابل پیشگیری هستند، سالانه صدها هزار انسان را در تمام جهان، به ویژه کشورهای در حال توسعه تحت تاثیر قرار می‌دهند.

صاحب‌خبر -

دکتر پژمان بختیاری‌نیا با اشاره به ۶ جولای (۱۵ تیرماه) روز جهانی و روز ملی بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان اظهار کرد: بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان (زئونوز)، بیماری‌هایی هستند که عامل آن‌ها می‌تواند به طور طبیعی از مهره‌داران به انسان و یا بالعکس منتقل شود.

به گزارش ایسنا، وی افزود: بیش از ۶۰ درصد عوامل بیماری‌زای انسانی شامل باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها، تک یاخته‌ها، انگل‌ها و سایر پاتوژن‌ها منشأ مشترک بین انسان و حیوان دارند. از طرف دیگر اغلب بیماری‌های نوپدید و بازپدید نیز ماهیت زئونوز دارند.

وی ادامه داد: در انسان از ۱۷۷ بیماری نوپدید مطرح شده، ۱۳۰ مورد آن (حدود ۷۵ درصد) جزو بیماری‌های زئونوز هستند. آثار این بیماری‌ها در سال‌های اخیر با شیوع قابل توجه مواردی مانند آنفلوانزای مرغی (H۵N۱)، آنفلوانزای خوکی (H۱N۱)، تب نیل غربی، ابولا، زیکا، کووید ۱۹ و غیره مورد تاکید قرار گرفته است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: عوامل مستعد کننده‌ای مانند تغییرات اقلیمی، شهرنشینی، مهاجرت، تجارت حیوانات، سفر و گردشگری، عوامل انسانی و عوامل طبیعی تأثیر زیادی بر پیدایش، ظهور مجدد و پراکنش بیماری‌های زئونوز نوپدید و بازپدید داشته است.

بختیاری‌نیا خاطرنشان کرد: بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان، هنوز هم یک تهدید مهم برای بهداشت عمومی هستند اما بسیاری از آن‌ها مورد غفلت قرار گرفته‌اند و به عبارت دیگر به وسیله سیستم بهداشتی برخی کشورها در سطوح ملی و بین‌المللی در اولویت قرار نگرفته‌اند و بنابراین با وجود اینکه این بیماری‌ها قابل پیشگیری هستند، سالانه صدها هزار انسان را در تمام جهان، به ویژه کشورهای در حال توسعه تحت تاثیر قرار می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه موثرترین اقدام برای پیشگیری از بیماری‌های مشترک، اجرای برنامه‌های مدون توسط ادارات و سازمان‌های درگیر در جهت مبارزه با این گروه از بیماری‌ها است، گفت: لازم است این طرح‌ها و برنامه‌ها، بدون وقفه ادامه یابند. آگاهی عموم مردم از خطرات این عفونت‌ها و بیماری‌ها و توجه جدی تولید کنندگان مواد غذایی به ضوابط و مقررات دامپزشکی برای تولید فرآورده‌های غذایی سالم و بی خطر و آگاهی مصرف کنندگان و افراد در تماس با دام از ویژگی‌های محصولات دامی سالم و نحوه تماس با دام بسیار ضروری است.

نظر شما