شناسهٔ خبر: 60663062 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در تذکرات اعضای شورای شهر تهران مطرح شد؛

انتقاد از عدم عارضه‌سنجی ترافیکی در پروژه‌های بزرگ‌مقیاس شهری

اعضای شورای شهر تهران امروز در تذکرات خود از وجود ۷۰ هزار کودک کار در پایتخت خبر دادند و همچنین از عدم عارضه‌سنجی ترافیکی در پروژه‌های بزرگ‌مقیاس شهری و ابطال برخی مصوبات کلیدی شورا توسط دیوان عدالت اداری انتقاد کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، سوده نجفی، عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در تذکر امروز خود در یکصد و پنجاه و دومین جلسه دوره ششم پارلمان شهری پایتخت با انتقاد از عدم رفع خطر درختان در سطح شهر و سقوط آنها در روزهای طوفانی اخیر گفت: از شهرداری درخواست داریم که نسبت به رفع خطر درختان اقدام کند تا ایمنی لازم ایجاد شود، البته منظور ما از اقدام لازم، قطع درختان نیست.

وی با اشاره به روز مقابله با کار کودک اظهار داشت: یکی از مشکلات شهر تهران، کودکان خیابان و کار است که با آزارهای متعددی روبه‌رو هستند و دچار مشکلات جسمی و روحی می‌شوند و از سویی دیگر حضور آنها در خیابان‌ها مشکلاتی برای شهروندان ایجاد می‌کند.

نجفی با بیان این که ساماندهی کودکان کار باید از سوی نهادهایی همچون وزارت کار، وزارت بهداشت، شهرداری، بهزیستی، آموزش و پرورش و دیگر دستگاه‌ها انجام شود، تاکید کرد: با وجود تعداد بالای متولیان این مساله، آمار کودکان کار در کشور و به‌ویژه در شهر تهران روز به روز در حال افزایش است و یک نهاد مشخص و رسمی در این زمینه معرفی نشده است.

وی با بیان این که ۸۰ درصد از کودکان کار و خیابان ایرانی نیستند، یادآور شد: چرا اجازه ورود اتباع خارجی به عنوان کودکان کار داده می‌شود؟ باید با ورود کودکان کار خارجی مقابله شود و برخورد قاطعی با باندهای کودکان کار در تهران صورت بگیرد.

شهرداری و ستاد اجرایی برای حل مشکلات مالکیت در دره فرحزاد همکاری کنند

مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورای نیز در جلسه امروز خود بر بر لزوم حل مشکل اسناد مالکیت برخی بناها در محله فرحزاد تاکید کرد و گفت: مسجدی که در محله فرحزاد تحت عنوان مسجد امام خمینی (ره) وجود دارد، از جمله مساجدی است که در ادوار گذشته مسئولین زیادی در آن حاضر شدند.

عضو شورای شهر تهران با بیان این که در راستای اجرای طرح نجم بازدیدی از این محله انجام شده است، خاطرنشان کرد: محله دره فرحزاد سابقه ۴۰۰ سال سکونت دارد و بنا به دلایلی بخشی از زمین‌ها در دوران پهلوی به برخی درباریان واگذار شده و امکان بهره‌برداری وجود نداشته است و پس از انقلاب به نام ستاد اجرای فرمان امام (ره) می‌شود؛ تعدادی از شهروندان سند ندارند و شهرداری به آنها پروانه نمی‌دهد و ناچار به ساخت‌وساز غیر مجاز می‌شوند که در نهایت از سوی مراجع قضایی پیگیری می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد: شهردار تهران با سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام (ره) جلسه‌ای را در این زمینه برگزار کرده است و درخواست داریم که رئیس ستاد در این جلسات حضور پیدا کند تا مشکلات مردم در خصوص مسائل مربوط به مالکیت در دره فرحزاد برطرف شود.

برخی مصوبات کلیدی شورا توسط دیوان عدالت اداری ابطال می‌شود

سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شوراب شهر تهران نیز در تذکر امروز خود با اشاره به مصوبه شورا مبنی بر ضرورت انجام مطالعات عارضه‌سنجی پروژه‌های بزرگ مقیاس شهری برای موضوع ترافیک متذکر شد: براساس این مصوبه باید هر پروژه‌ای که قرار است در سطح شهر تهران به اجرا درآید، اگر نرخ سفرسازی بالا را داشت، این مطالعات صورت بگیرد، در واقع قبل از صدور پروانه‌ها، مطالعات ترافیکی آن و همین‌طور نتایج سفرسازی ناشی از اجرای بارگذاری مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

وی افزود: در طول مدتی که ما در شورا حضور داشتیم، در مجموع تنها سه جلسه در این باره برگزار شده است و در هیچ پروژه‌ای در خصوص عارضه‌سنجی ترافیکی، اقدام قابل توجهی صورت نگرفته است و پیش از آن که این موضوع بخواهد در روند کار مثبت خود قرار گیرد، توسط دیوان عدالت اداری مصوبه آن ابطال می‌شود، متاسفانه به دلیل عدم مشارکت قوی به‌ویژه در بخش‌های خصوصی و واحدهای تخصصی در شهرداری تهران با شورای شهر، برخی از مصوبات که بسیار کلیدی بوده و می‌تواند در سرنوشت شهر تاثیرات جدی داشته باشد، توسط هیات عمومی دیوان عدالت اداری ابطال می‌شود.

تشکری هاشمی ادامه داد: این دومین موضوع در مسائل ترافیکی است که اولین موضوع در خصوص الزام به داشتن پارکینگ و جبران کسری پارکینگ بود که مصوبه آن ابطال شد، به نظر می‌رسد بخشی از آن مربوط به خود ماست که در دفاع از این مصوبات و حضور موثر در این جلسات نقش لازم را نداشته و یا نتوانستیم بحث اقناع کننده‌ای داشته باشیم، لذا درخواست می‌شود این موضوعات در جلساتی با دیوان عدالت اداری مجدد مورد بحث قرار گیرد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: با توجه به وضعیت بسیار بدی که ما در خصوص ترافیک در شهرداری شاهد آن هستیم، این مصوبات وضعیت را بحرانی‌تر می‌کند؛ مثلا در کمیسیون ماده ۵ در مورد توسعه منطقه کن و یا بخش‌های دیگر شهر مصوباتی داریم که با توجه به همین مصوبه دیوان عدالت اداری فاقد مطالعات ترافیکی هستند، به این معنا که روی مسائلی مانند بارگذاری و توسعه شهر کار می کنیم، بدون آنکه پیامدها و نتایج ترافیکی این بارگذاری‌های جدید مورد ارزیابی قرار گیرد، تقاضا می‌شود این موضوع به طور جدی از طریق شورا و شهرداری با دیوان عدالت اداری مورد بحث و پیگیری قرار گیرد و به طور خاص در کمیسیون ماده ۵ هیچ طرحی قبل از مشاوره ترافیکی در مورد عارضه‌سنجی‌های آن چه موضعی و چه موضوعی، مورد پذیرش این کمیسیون قرار نگیرد.

برچسب‌ها:

نظر شما