شناسهٔ خبر: 67319617 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

«یگان حفاظت مترو» یا «حجاب بان»؟

اقتصادنیوز:‌ دو گزارش عملکرد در حوزه اقدامات شهرداری در حوزه حجاب و عفاف توسط متروی تهران در اختیار اکوایران قرار گرفته که نشان می‌دهد شهرداری تهران فعالیت‌هایی در این حوزه داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، تابستان سال گذشته بود خبر جذب ۴۰۰ حجاب‌بان در متروی تهران ازسوی یکی از سایت‌های خبری منتشر شد مدیران شهری بار‌ها این خبر را تکذیب کرده و تاکید داشتند جذب نیرو با عنوان حجاب‌بان نداشته‌اند. اما درهمین زمان متروی تهران کادر «یگان حفاظت» خود را تکمیل و ساماندهی کرد. یکی از وظایف یگان حفاظت موضوع حجاب در مترو بود.

در مناظره‌های انتخاباتی دوباره موضوع «حجاب‌بان‌»ها مطرح شد. مسافران مترو که یک سال گذشته شاهد حضور نیرو‌هایی بودند که با اختیار کامل مانع ورود مسافران خانمی می‌شدند که روسری بر سر نداشتند انتظار نداشتند که کسی مسئولیت این افراد را بر عهده نگیرد.

شهردار تهران که یکی از نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری است در سخنانش تأکید می‌کرد که نوع مواجهه با بی‌حجابان جز از طریق احترام میسر نیست. احترام، احترام و احترام. مسعود پزشکیان یکی دیگر از نامزد‌های ریاست جمهوری هم در دور دوم سومین مناظره انتخاباتی خطاب به علیرضا زاکانی گفت: «حجاب‌بان‌»ها را چه کسی در مترو می‌گذارد معلوم نیست، اما الان از احترام به زنان سخن می‌گویند.

وی افزود: اینجا وقتی می‌نشینند می‌گویند از حقوق زنان دفاع می‌کنیم و با فیلترینگ مخالفیم، اما در عمل کار دیگری کرده‌اند. زاکانی در واکنش به پزشکیان در مورد حجاب‌بان‌ها در مترو پاسخ داد: آقای پزشکیان اگر دربارهٔ حجاب‌بان‌ها شوخی کردید در آن دنیا مواخذه می‌شوید اگر جدی گفتید چون دروغ است توبه کنید.

untitled

به نظر می‌آید مدیران شهری فقط با کلمه حجاب‌بان مشکل دارند و اقداماتی در حوزه عفاف و حجاب در مترو انجام شده است، زیرا براساس دو گزارش از اقدامات شرکت بهره‌برداری در حوزه حجاب و عفاف تهیه شده نشان می‌دهد که یگان حفاظت مترو در حوزه تذکر لسانی و جلوگیری از ورود افرادی روسری نداشتند فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام داده و حتی گزارش عملکرد این اقدامات را هم منتشر کرده است. در این دو گزارش به جلسه عفاف و حجاب در شرکت بهره‌برداری مترو در شهریور ۱۴۰۲ اشاره شده است.

 

همچنین گزارش عملکرد این حوزه در سه‌ایستگاه نوبنیاد، حسین‌آباد و هروی مورد بررسی قرار گرفته است.

در‌ایستگاه نوبنیاد به ۱۹۱ نفر تذکر داده شده که ۱۰۹ نفر توجهی به تذکر نکرده و ۴۲ نفر پس از تذکر روسری به سر کرده‌اند.

در‌ایستگاه حسین آباد به ۶۵ نفر تذکر داده شد که ۳۰ نفر پس ازتذکر روسری سرکرده و در‌ایستگاه هروی هم ۲۷ نفر پس از تذکر روسری سر کرده‌اند.در این گزارش عملکرد آمده است که ۱۸۰ نفر در قالب تیم‌های ۳ نفره به صورت گردشی در‌ایستگاه‌ها تذکر لسانی داده‌اند و در مهرماه سال گذشته ۹۷۰ هزار و ۴۶ تذکر داده شده است.

untitled

در بخشی از این گزارش تصاویری از اجرای طرح ممانعت از ورود افراد بی‌حجاب توسط یگان حفاظت از مترو منتشر شده است. سال گذشته شهردار تهران درخصوص جذب نیرو با عنوان حجاب‌بان به اکوایران گفته بود که من نمی‌دانم این واژه‌ها را از کجا می‌آورند، از قبل مصوبه‌ای در خصوص یگان حفاطت مترو بوده که نزدیک به ۹۰۰ نفر پرسنل برای آن پیش‌یینی شده بود و ۱۶ تا ۱۷ ماموریت هم برای آن تعریف شده بود که یکی از مسئولیت‌های آن مربوط به حوزه حجاب در مترو است.

untitled

سال گذشته محمدامین توکلی‌زاده؛ معاون اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران هم درخصوص این نوع اقدامات با تأکید براین که با مطالبه مردمی دراین حوزه وجود دارد به اکوایران گفته بود که «از ابتدا که کار مدیریت شهری جدید شروع شد، بحث قانون‌مداری و اداره شهر بر اساس قانون یکی از تکالیفی بود که بر عهده شهرداری گذاشته شد. شهر قانون‌مدار، شهری است که همه از آن انتفاع ببرند. از این رو قرارگاه انضباط شهری مدتی است که کار خود را آغاز کرده است. در بسیاری از نقاط با برخی بی‌انضباطی‌ها مواجه هستیم، از جمله موضوعاتی که در مترو است و به‌درستی محل مطالبه مردم شده است که باید این بی‌انضباطی‌ها برطرف شود. از جمله بی‌انضباطی‌ها ورود آقایان به واگن خانم‌ها و موضوعاتی است که پیرامون کشف حجاب مطرح است که همگی یک بسته‌اند. از دستفروشی غیرقانونی و سدمعبری که اتفاق می‌افتد تا ورود آقایان و مزاحمتی که برای بانوان ایجاد می‌شود در کنار هم یک بسته بی‌انضباطی را شکل می‌دهد. »

به گفته اوحجاب یکی از موضوعات قانونی کشور است و مراعات حجاب یکی از موازین شرعی و قانونی است. شهرداری هم برای ایجاد این انضباط وارد عمل شده و فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه حجاب و عفاف به شکل تبلیغی و ایجابی (در تبلیغات شهری و فضاهای‌ایستگاهی) شکل گرفته است. در حوزه انضباطی هم وارد خواهیم شد و این حوزه را نیز تقویت خواهیم کرد. »

untitled

مدیران شهری فعالیت در این حوزه را منکر نمی‌شوند اما معتقدند این افراد یگان حفاظت مترو هستند نه حجاب‌بان.

نظر شما