شناسهٔ خبر: 67399809 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ اسلامی:

عقل حکم می‌کند در انتخابات شرکت کنیم / مردم اصلح را انتخاب کنند

حجت الاسلام ایزدهی گفت: عقل حکم می‌کند که انسان‌ها برای اداره جامعه خود باید دست به انتخاب بزنند و باید در شرایط موجود فردی اصلح را انتخاب کنند که در غیر این صورت تبعات عدم انتخاب یا انتخاب غیرشایسته متوجه مردم خواهد بود.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام سید سجاد ایزدهی مدیرگروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، دو منطق را برای مردم سالاری دینی متصور دانست و گفت: مردم سالاری دینی که در بستر انقلاب اسلامی شکل گرفته دو منطق وجود دارد؛ یک منطق شایسته سالاری و دوم منطق مردم سالاری.

وی ادامه داد: نظام مردم سالاری دینی حاکم در جمهوری اسلامی ایران برخلاف نظام‌های دموکراسی غربی یا نظام‌های مبتنی بر نظام اقتصاد لیبرالی و نظم سلطانی و سلطنتی که نه بحث شایسته سالاری مطرح است و نه بحث مردم سالاری است.

حجت الاسلام ایزدهی، وراثت را تنها عامل انتقال قدرت در حکومت‌های سلطنتی دانست و توضیح داد: نظم مبتنی بر سلطنت، نه شایسته سالاری و نه مردم سالاری است که مورد وفاق مردم، جامعه و نظام قرار داشته باشد.

وی ادامه داد: در نظم مردم سالاری و دموکراسی غربی نیز نظمی حاکم است که در آنجا با وجود مردم سالاری ولی شایسته سالاری وجود ندارد و این در حالی است که در نظام مردم سالاری دینی جمهوری اسلامی این دو باید کنار هم باشد که هم مردم سالاری و هم شایسته سالاری دنبال شود.

مدیرگروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ اسلامی با اشاره به اهمیت منطق شایستگی و مقبولیت در اداره جامعه خاطرنشان کرد: اگر اینها ملاک باشد که در نظم مردم سالاری دینی، شایستگی و مردم بنیاد بودن و مقبولیت اهمیت دارد دیگر مردم چاره‌ای ندارند برای اینکه برای انتخاب کارگزار خودشان یا بین خوب و بد یا خوب و خوب تر یا بد و بدتر انتخاب کنند و چه بخواهیم و چه نخواهیم یکی از اینها بر دیگری ترجیح دارد.

وی ادامه داد: اگر هرکدام از این افراد در حاکمیت مشغول شوند تأثیرات قهری برای جامعه دارد و تبعات انتخاب مردم نمایان خواهد شد.

حجت الاسلام ایزدهی با بیان صاحب رأی و صلاحیت بودن مردم نسبت به سرنوشت‌شان در ادبیات دینی ابراز داشت: عقل حکم میکند که انسان‌ها برای اداره جامعه خود باید دست به انتخاب بزنند و باید در شرایط موجود فردی اصلح را انتخاب کنند که در غیر این صورت تبعات عدم انتخاب یا انتخاب غیرشایسته متوجه مردم خواهد بود.

وی افزود: مردم باید انتخاب کنند و انتخاب بهترین را داشته باشند در این صورت نظام مردم سالاری دینی محقق می‌شود و نظام انقلاب اسلامی همین طور است.

مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با مقایسه‌ای میان کشورهای سلطنتی منطقه و نظام‌های قبل از انقلاب توضیح داد: عملاً رأی مردم در این کشورها تأثیری ندارد و نظرشان اهمیتی برای حاکمیت نخواهد داشت، در مقابل انقلاب اسلامی عملاً مردم سالاری و شایسته گزینی را کنار هم دیگر برای مردم که صاحب عقل هستند قرار داده تا با انتخاب شایستگان زمینه‌ای را برای زندگی شایسته فراهم کنند.

انتهای پیام

نظر شما